Monica Magnus 1966
Originaltitel: Monica Magnus 1966
Sidor: 268
ISBN: 9789189007987
Goodreadsbetyg: 4.00
Året är 1965. Det är lördag och i lägenheten ovanför Arvidssons rör i Uppsala är det fest. I köket står Monica och önskar att alla kunde gå hem. Hon är fjorton år gammal och redan trött på allt sin pojkvän Janne som har samma fest varje helg, sina omogna klasskamrater och sin mamma som inte låter henne växa upp. När den åtta år äldre Magnus plötsligt står i dörröppningen och ber henne följa med honom får allt en ny början. Hemma på Lindsbergsgatan sitter Anna-Britt och väntar på sin dotter. Hon är rädd att Monica ska göra samma misstag som hon själv. Det enda hon vill är att se sin dotter bli självständig och oberoende. Bo i en villa i Kåbo och välja en man som avgudar henne. Kanske till och med bli lycklig. Monica Magnus 1966 är en sann berättelse om två personer som inte kan hålla sig flytande utan varandra och om den såriga relationen mellan mor och dotter. Det är en roman om den stora kärleken och hur den kan riskera att bränna sönder allt i sin väg.

Eftersom det här är en verklighetsbaserad berättelse så känns den därefter mer tragisk. Monica är Ulrika Ewermans syster, en person hon aldrig träffat men ändå skriver så personligt om baserat på efterforskningar och vittnesmål. Hon har fyllt i luckorna på ett trovärdigt sätt som gör att den känns mer äkta. Monicas liv känns som en svensk Romeo och Julia-historia där hon kommer i kläm när hennes familj och framförallt mamma Anna-Britt inte anser hennes val av pojkvän som acceptabelt. Med tanke på Monicas ålder så förstår jag mamman, men samtidigt så känner jag verkligen för Magnus och hans problematik som givetvis inte gör saken enklare. Det är många impulsiva och oansvariga val som leder till slutet. Ett slut som blev en början för Ulrika. Det här var en riktigt sorglig men ändå varm och kärleksfull berättelse som jag tyckte om och kommer stanna med mig en lång tid framöver.

Tack till Bookmark för det fina recensionsexemplaret!