Originaltitel: Nu är det Julia
Illustratör: Filippo Vanzo
Sidor: 228
Format: Inbunden, Lånebok
ISBN: 9789132210617
Goodreadsbetyg: 3.62
När elvaåriga storstadstjejen Julia måste flytta till släktens gamla gård långt ute på landet tillsammans med sin stressade pappa och vresiga morfar, är hon nära att explodera av ilska. Hennes föräldrar har bestämt att hon måste stanna där ända till jul för att komma ikapp med skolarbetet. Allt är fruktansvärt orättvist. Julias hela liv pågår ju i stan, och hon tänker åka hem igen. Men rymningsförsöket tar en oväntad vändning. Julia stöter på något djupt inne i skogen, något som är svårt att förklara. Något övernaturligt. För länge sedan var väsen en självklar del av människors liv. De såg till att vi respekterade djur och natur, fick oss att förstå att vi alla måste ta hänsyn till varandra. Men idag är hustomtar, älvor och vittror helt bortglömda. Och väsen överlever inte om de inte behövs. Så hotet mot deras existens är allvarligt - liksom hotet mot naturen. Det Julia möter i skogen förändrar allt. Snart inser hon att det är där hon känner sig hemma, hos sina nya vänner. Och när hotet mot dem blir akut, måste hon hjälpa till. Men Julia kämpar lika mycket för sig själv, för precis som skogens väsen har hon ett behov av att bli sedd och trodd på. Julias nya vänner tar henne med på en hisnande resa, ett äventyr bortom hennes vildaste fantasi.

Det här är en bok helt i min smak! Johanna skriver riktigt bra och jag gillar även hennes inläsning av ljudboken. Något jag däremot har fått klart för mig är att det här egentligen inte är en bok för yngre barn utan snarare skulle fungera bättre som ungdomsbok. Barn som behöver ha action och cliffhangers i varje kapitel kommer nog tycka att den är seg. Den är nog även bättre att läsa som en vanlig bok än en julkalenderbok då den inte handlar så mycket om själva julen i sig. För en bokbloggare på 30+ som älskar väsen och den svenska skogen så är det här en supermysig bok och jag kan lätt känna igen mig i Julia när jag var i hennes ålder. Illustrationerna av Vanzo är även helt fantastiska och jag tycker speciellt mycket om den på sista sidan i boken!