Syndabocken
Originaltitel: Syndabocken
Sidor: 377
ISBN: 9789188545572
Goodreadsbetyg: 3.71
En inbrottsvåg drar genom den välbärgade Stockholmsförorten Bromma, och tjuvarnas metoder blir allt värre. När ett mord på en tonårspojke skakar idyllen kopplas Emma Sköld in på fallet. Är det ett villainbrott som har gått snett? Misstankarna riktas mot städerskan som hittade den mördade pojken. Eller är det den baltiske gästarbetaren som grips på bar gärning under ett inbrott? Fast besluten om att lösa fallet tar Emma saken i egna händer och försätter därigenom både sig själv och andra i livsfara. Syndabocken är den fristående sjätte delen i den omtyckta serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Det är en fängslande samtidsdeckare om lögner, hemligheter och hämnd. Hur förödande kan det bli om du förvränger sanningen?

Jag skäms över att jag har väntat så här länge med att läsa Syndabocken! Sofie skriver så fruktansvärt bra och när jag väl börjar läsa så kan jag inte sluta. Om ni läst mina tidigare recensioner så vet ni kanske att jag tenderar till att läsa fristående serier i helt fel ordning. Jag brukar läsa den bok som jag är mest sugen på (ofta nyutkomna) och gillar jag den så läser jag resterande i ordning. Så det här är min andra bok av Sofie – och fler ska det bli! Jag kommer sträckläsa serien nu i sommar och växla mellan de inbundna böckerna och ljudböckerna – som är så bra inlästa av Katarina Ewerlöf. Rekommenderar dom varmt nu i sommar när man bara vill ligga och lata sig utan att behöva vända blad – det bästa med Sofies böcker är att det är korta kapitel och ett riktigt driv i storyn så man får bläddra en hel del. Handlingen i Syndabocken är spännande och jag gillar när man som läsare får tänka till lite och ta reda på vem det är som berättar när man får höra en ny person berätta sin historia parallellt med Emmas jakt på mördaren i Bromma. Men nog recenserat, nu ska jag kasta mig in i nästa bok, Skamvrån!

Tack så hemskt mycket till Bookmark för det vrålsnygga recensionsexet!