Sidor: 180
ISBN: 8909131376
Goodreadsbetyg: 3.67
I en explosion i centrala Stockholm dör en trettonårig flicka. Hennes vänner, Amanda och Rasmus, klarar sig av en ren slump. Ändå är faran långt ifrån över. För det man först tror var ett terrorattentat visar sig snart vara del av en djävulsk plan. Tillsammans med Amandas moster Bim ger de sig ut på en resa genom Europa. För att fly och för att leta svar. Det blir en biltur ingen av dem kunnat föreställa sig. Helvetet har bara börjat.

En bok som börjar med att en tonåring sprängs i luften känns som en bok för mig. Inte för att jag ogillar tonåringar utan snarare för att det är spännande att läsa böcker där författarna inte skyr några som helst medel för att få till en bra historia. Det här är en bok som fungerar även för en äldre läsarskara, med många mord och forskning kring genmanipulation av tvillingar. Det handlar även lite om adoption och hur det är att förlora sin familj och en vän. Det går fort fram, är bra skrivet och jag gillar hur det växlar mellan trion och the bad guys perspektiv. Lite som en film eller spännande serie.

Det som drar ner betyget något är hur moster Bim framställs under resans gång. Att hon har ett intressant jobb och är smart känns toppen, men det läggs på tok för mycket tid på att förklara att hon även är tjock. Hon behöver tänka på figuren och äter därför en sallad, inte för att en sallad kan vara god. Hon blir även kallad fet och det känns inte bra att läsa när det framställs så pass negativt ifall hennes kroppsform inte har någon betydelse för själva handlingen.

Bortsett från det så är det här en bok jag snabbt läste ut och jag läser hemskt gärna mer böcker i serien Projekt Gemini.

Tack Rabén & Sjögren för det fina recensionsexemplaret!