Ett dån av åska
Originaltitel: A Sound of Thunder
Sidor: 26
ISBN: 9789175892344
Goodreadsbetyg: 4.11
Under en noggrant kontrollerad resa flera miljoner år tillbaka i tiden tar en av resenärerna ett enda litet snedsteg - som får ödesdigra konsekvenser och förändrar världen för all framtid. Varmt slem samlades i Eckels hals; han svalde hårt, pressade ned det. Musklerna runt munnen formade ett leende när han sakta sträckte ut handen i luften och viftade med en check på tiotusen dollar mot mannen bakom disken. "Garanterar ni att jag kommer levande tillbakafrån safarin?" "Vi garanterar ingenting", sade försäljaren, "förutom dinosaurierna." Han vände sig om. "Det här är mr Travis, er safariguide i Det Förflutna." Den amerikanske författaren (1920-2012) slog igenom 1950 med novellsamlingen Invasion på Mars. Idag räknas han till en av de författare som lade grunden till den moderna anglosaxiska science fiction-litteraturen, trots att han - enligt honom själv - endast skrivit ett verk i genren: den dystopiska kultromanen Fahrenheit 451 från 1953. Berättelsen Ett dån av åska kom året innan och är en av hans mest kända noveller.

Recensionen innehåller spoilers! Det här är en intressant novell på så sätt att man kan tolka slutet lite olika. Antingen så går man på det Bradbury hade tänkt sig; att dånet på slutet är en Eckels som blir skjuten på grund av hans grava felsteg. Eller så tolkar man ljudet som att Travis istället blir avbruten av att en T-Rex är på väg då dinosaurierna inte alls hade dött ut i den här framtidsversionen. Jag tycker det riktiga slutet är ganska tråkigt och alldeles för påskyndat då man inte får reda på vad det var som var annorlunda annat än valet och texten på skylten, men jag tycker att det är häftigt att få läsa science fiction som är skriven på 50-talet.