Den mitt hjärta slår för
Originaltitel: Den mitt hjärta slår för
Sidor: 304
Format: Pocket
ISBN: 9789150931709
Goodreadsbetyg: 3.91
Anna har lämnat det lantliga Österby för att jobba som kökschef på en exklusiv restaurang i Stockholm. Hon lever sin dröm varje dag – tills tillvaron rasar när hon plötsligt förlorar både smaksinnet och kärleken. Niklas har stannat kvar i byn där han arbetar i pappans byggfirma och spelar i det lokala fotbollslaget. Men när knät sviker honom, firman går sämre och relationen till pappan knakar i fogarna, börjar han undra om han verkligen gjort rätt val i livet. När Annas bror ska gifta sig och ber henne laga maten till bröllopet tar hon chansen att fly hem till Österby. Men hur komponerar man en bröllopsmeny utan att känna smak? Anna ber barndomsvännen Niklas om hjälp. Kanske kan han också hjälpa henne att komma på vad – och vem – hennes hjärta egentligen slår för?

Direkt efter den första boken i serien så hoppar jag in i den fristående uppföljaren som nu kretsar kring Axels syster Anna. Jag tycker verkligen om böcker i serier där man får fortsätta följa tidigare huvudpersoner även fast de hamnar vid sidan av i den nya historien. Tyvärr så känner jag inte lika starkt för Anna som jag gjorde med Klara, men jag gillar verkligen Niklas. De bästa bitarna är när man får ta del av hur de känner för varandra. Så mysigt att läsa! Deras kärlekshistoria känns väldigt påskyndad dock och jag hade gärna läst mer om själva maten och recepten som Anna använder.

Jag har lite svårt för slutet tyvärr. När man får reda på anledningen till Annas förlust av smaksinnet så tappade historien lite av sin charm och spänning för mig. Men så gillar jag inte riktigt helylle slut där det ska skaffas barn, ingå äktenskap eller någon liknande förutsägbart bara för att knyta ihop säcken. Sånt kan man lämna åt fantasin hos läsaren. Så jag tycker att den här var snäppet mindre bra än föregångaren, men helt klart godkänd småstadsromance som är läsvärd. Sofia skriver verkligen på ett sätt som gör det roligt att läsa!