Den sista marionetten
Originaltitel: Den sista marionetten
Sidor: 337
ISBN: 9789188981202
Joel Adler är en före detta operatör vid Sveriges hemligaste specialförband som efter en förödande insats i Somalia nu lever ett ensamt och kringflackande liv. Krig har varit hans arbetsplats och åren som elitsoldat har format både hans starka psyke och imponerande fysik. Efter ett slumpmässigt möte på ett hotellrum vaknar han upp med den vackra Tess mördad bredvid sig i sängen. Innan Joel hinner göra något åt situationen ringer telefonen samtidigt som polisen bankar på dörren. Rösten i andra änden ger honom ett ultimatum, antingen straffas för mordet eller följa instruktionerna och bli en marionett. Joel fattar ett snabbt beslut. Ett beslut han för evigt kommer att ångra. Den sista marionetten är en intensiv spänningsroman som utspelar sig i hjärtat av Stockholm, där ingenting är som det verkar. När Joel inser vilka som ligger bakom och vad deras mål är så har han inget annat val än att ta lagen i sina egna händer. Han är den enda som kan stoppa en snabbt annalkande katastrof.

Det här är en riktigt välskriven och tillfredsställande thriller. Samt, för mig, årets snabbast utlästa roman! Jag kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig när jag väl hade börjat läsa och de korta kapitlen som växlar fram och tillbaka mellan de olika karaktärerna gör att man bara måste fortsätta. Jag har recenserat många bra thrillers och spänningsromaner och ingenting av det jag brukar störa mig på hos huvudkaraktärerna finns med i den här boken. Jag tycker om Joel och jag tycker om Emma och flera av sidokaraktärerna, men jag älskar att Ek har låtit handlingen stå i fokus och det finns inga sega sidospår om karaktärernas privatliv som gör att berättelsen stagnerar. Det absolut bästa är dock att boken känns komplett, läsaren lämnas inte med en massa obesvarade frågor utan allt knyts ihop snyggt på slutet, samtidigt som suget efter att få läsa och veta mer om Joel är stort. Den sista marionetten är en bok på samma höga nivå som böckerna av Pascal Engman och jag älskade den! Nu väntar jag med spänning på en uppföljare och håller tummarna för att boken filmatiseras, för jäklar vad häftigt det hade varit att se allt det här på tv!