Franska kort
Originaltitel: Franska kort
Sidor: 397
ISBN: 9789187595806
Bland kolonistugorna i Uppsala blommar pioner och träden dignar av frukt, men i takt med naturens gång gror även svek och skandaler. När flera kvinnor inser att de fallit offer för en lömsk charmör med dolda avsikter, drar en skugga av obehag in över sommaridyllen. Snart hittar kvinnorna nya sidor hos sig själva, och varandra, som de inte visste fanns. De utvecklas och vågar. Hittar nya vänner, och nya kärlekar. Franska kort är en berättelse som både ger dig rysningar och lockar till skratt. En riktig feelgood-deckare med hög igenkänningsfaktor!

Den här lilla godbiten fick jag tag på när jag var på pocketrea och botaniserade bland böcker på förlagets kontor på söder. Jag fastnade direkt när jag läste att den utspelade sig i Uppsala, där jag spenderar halva mina veckor ihop med min pojkvän som bor där. Nu var jag mer vid Fyrishov när han bodde på Djäknegatan, men även nu när han bor i Eriksberg så cyklar jag utmed ån då och då.

Det är en speciell känsla att läsa en bok som utspelar sig i ens egna trakter där man kan gå i karaktärernas fotspår och sitta på bryggan mitt emot kolonilotterna där allt spännande händer. Jag håller med om att det är en mysig feelgood-deckare med en del erotiska inslag i och med de franska korten. Att man lyfter fram skönheten hos mogna damer tycker jag är underbart och att alla är sköna på olika sätt. Nu tycker jag personligen att Gustav är en mansgris som utnyttjar oskyldiga kvinnor för sin egen njutning och nöjes skull mer än för konsten, men resultatet blev bättre än väntat.

Det enda som stör den idylliska Uppsalasommaren med sina väldoftande blommor och bin, är inslagen av våld och mord, men jag tycker att det var lagom avvägt i kontrast till det mysiga med kolonilotterna. Det hade annars blivit lite för mycket av det goda som det ofta kan bli i feelgood. Jag tycker att Franska kort är en perfekt sommarbok som med fördel avnjuts på en brygga i skuggan under träden som växter utmed Fyrisån.

Om ni funderar på att läsa boken, låt er inte avskräckas av Amelia Adamos recension: “Må-bra-läsning för kvinnor 60 plus” då det istället borde stått “om kvinnor 60 plus”, för boken har inte någon åldersgräns utan fungerar minst lika bra för oss 30 plus-tanter också!

Tack Ordberoende Förlag för det fina recensionsexet!