Nattsångaren
Originaltitel: Nattsångaren
Sidor: 432
ISBN: 9789189051003
Goodreadsbetyg: 3.73
När den skickliga polisutredaren Hanna Dunckers pappa dör tvingas hon efter 16 år i Stockholm att återvända till barndomens Öland. Trots allt som hände där. Trots alla blickar och rykten är det i den lilla stugan vid havet hon hör hemma. 15-årige Joel hittas död och illa misshandlad vid Möckelmossens rastplats och Hanna dras in i en utredning som berör hennes äldsta vän. Vännen hon övergav många år tidigare. Hannas förflutna definierar henne som människa och polis, hon är en överlevare som vi kommer att vilja följa i många böcker.

Det här var framförallt en välskriven och lättläst kriminalroman, men för att vara första boken i en serie så hade jag förväntat mig en lite mer slagkraftig handling. Jag gillade huvudkaraktären Hanna, i hur hon beskrivs, men jag förstår inte alls hennes agerande i varken sitt arbete eller sitt privatliv. När de två oundvikligen kolliderar så tappar hon lite av trovärdigheten som polis. Det mest intressanta i boken är konstigt nog inte jakten på den som dödade Joel utan mysteriet bakom brottet som Hannas pappa satt inne för. För det här är inte en typisk deckare utan snarare en roman med fokus på relationerna mellan gamla vänner, familj och relationen till en själv. Boken är berättad i både nutid och i tillbakablickar till Joels sista dag och vad som egentligen hände. Det är ett smart sätt att berätta för oss vad som hänt utifrån Joels perspektiv och inte enbart genom polisernas utredning. Joel är en person som jag gärna hade läst mer om, så det är tråkigt att vi fick lära känna Joel först efter hans död. Slutet kom därför lite som ett antiklimax för min del, utan att avslöja något så kan jag säga att det var minst sagt oförutsägbart.

Det här är den första boken jag läser av Johanna, men jag tror inte det blir den sista, för den här boken byggde upp mitt intresse för att få reda på mer om Hannas och pappans liv innan hon lämnade Öland.