Till minne av en mördare

Till minne av en mördare
Originaltitel: Till minne av en mördare
Sidor: 584
ISBN: 9789137501833
”True detective” möter ”Jakten på en mördare” i ett kokhett Sverige, VM-sommaren 1994. I skuggan av Mattias Flinks massmord i Falun sker ytterligare ett mord. En kvinna hittas strypt till döds och snart står det klart att hon bara är ett av flera offer som mördats med samma tillvägagångssätt. Det faller på den nyss hemkomne FN-soldaten och polisen Tomas Wolf att hitta mördaren. Till sin hjälp har han Vera Berg – en korrupt kvällstidningsreporter som är på flykt från sin före detta kille och hans MC-gäng. Huvudmisstänkt blir filmstjärnan och suputen Micael Bratt, men både Vera och Tomas misstänker att den skyldiga finns närmare inpå utredningen.

Precis som hos Pascals egen serie om Vanessa Frank så är det här en intensiv och välskriven bok, men den är ganska ojämn. Det är lätt att lista ut vem som har skrivit kapitlen med Vera och vem som skrivit kapitlen om Tomas. Johannes och Pascal har båda sin egen berättarstil som jag tycker går bra ihop till större delen av boken, men ibland fastnar jag vid vissa kapitel och det flyter inte på lika bra när de växlar mellan karaktärerna. Själva historien är spännande och – om vi bortser från det eviga blossandet på cigaretterna – igenkänningsfaktorn är stor även fast jag bara var sju år sommaren 1994 så kommer jag ihåg mycket från den tiden. Slutet är långt ifrån förutsägbart, men det är en cliffhanger och jag väntar nu med spänning på fortsättningen!

Efter regn

The First Day of the Rest of My Life
Originaltitel: The First Day of the Rest of My Life
Sidor: 350
ISBN: 9789137157429
Tara Hunter är terapeut med uppdrag att återställa Longhamptons samhällsanda efter en katastrofal översvämning. Men hennes egen livssituation är inte särskilt stabil. Det är trassligt med pojkvännen, familjen är splittrad och hon har bara en katt som sällskap. Dr David Dalloway är ny stjärnrådgivare på Longhamptons hälsocenter och har specialiserat sig på husdjur. Men han har också en förmåga att läsa människors tankar – vilket är det sista Tara behöver just nu.När Tara konfronteras med sitt förflutna ser det först ut som att en ny katastrof är i antågande. Eller är det i själva verket en ny chans?

Även det här är en bok vi läst i bokcirkeln och jag lyssnade på den som ljudbok. Pinsamt nog så är det här min första Lucy Dillon-bok. Jag har aldrig varit ett fan av att läsa böcker om hundmänniskor, eller böcker som enbart kretsar kring hundar så jag har medvetet valt bort hennes böcker. Men böcker där både hundar och katter förekommer tycker jag om, så den här boken läste jag gärna. Vi får i den här boken följa terapeuten Tara som förstås är bättre på att ge råd än att följa dem själv. Jag gillar faktiskt Tara och känner igen mig en del i henne. Hon har svårt att komma vidare i livet efter en jobbig uppväxt och det visar sig att hennes familj inte är de hon trodde att de var. Boken är full med familjehemligheter, kärlek och vänskap och tydligen så är det en del karaktärer med från Dillons andra böcker så jag får väl ta tag i att läsa ikapp snart. Det här var en riktigt fin feelgood!

Där kräftorna sjunger

Where the Crawdads Sing
Originaltitel: Where the Crawdads Sing
Sidor: 369
ISBN: 9789137154831
En oförglömlig berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris. Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne "Träskflickan" och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv.

Jag brukar inte instämma i hyllningskörer, men det här var en bok värd all hype! Utanförskapet som Kya tvingas genomlida tack vare sina föräldrars vanvård har jag lätt att ta till mig, även avskyn inför skolan men samtidigt kärleken till att lära sig själv allt det som intresserar en. Det är långt ifrån en klassisk mordhistoria och jag var mer intresserad av biologin än Kyas kärlekshistoria – även om jag gillade Tate. Miljöbeskrivningarna är fantastiskt beskrivna, karaktärerna likaså. Jag plöjde boken i ett svep för att få reda på vad det var som skulle hända med Kya och vem det var som hade haft ihjäl mansgrisen. Språket i boken tilltalade mig verkligen och slutet var sådär tillfredsställande som ett slut bör vara. Mycket trevlig bok att få läsa med min bokcirkel och kul att vi alla hade olika åsikter och betyg på den!

Välkommen till Flanagans

Sidor: 333
Format: Ljudbok, Inbunden
ISBN: 9789137152585
Ny romanserie med drama, kärlek och intriger. På Hotell Flanagans i London kan allt hända. Här möts 1960-talets jetset, aristokrater och affärsmän, och att inte få en inbjudan till Lindas Lansings mytomspunna fester är en katastrof. Men Linda är i grund och botten en främmande fågel i denna värld. Hon är från början en enkel flicka från Fjällbacka, och hennes intrigerande kusiner anser att hon borde sälja hotellet till dem och återvända till Sverige. Trots att många år har gått sedan Linda ärvde Flanagans är hon fortfarande inte accepterad, och nu tvingas hon än en gång kämpa mot sina fiender för att behålla faderns livsverk. Linda är beredd att strida för Flanagans, men undrar plötsligt om det är värt uppoffringarna. Är hon verkligen lycklig?

Hur kan man inte tycka om en bok som utspelar sig på ett lyxigt hotell i 60-talets London! Välkommen till Flanagans kretsar kring en ung svensk arvtagerska, hennes liv innan hon ärver hotellet och hur det är flera år senare då hon driver det med hjälp av hotellets personal som man också får lära känna på djupet. Det är lite Downton abbey möter Herrskap och tjänstefolk fast på sextiotalet. Jag älskar hur Åsa skriver och hur hon får sina karaktärer att kännas som riktiga, levande människor med riktiga problem. Det är en del sex, alkohol och tyvärr även en massa rökning (som trots att det var något alla höll på med då, är något jag starkt ogillar att läsa om.) Whiskey däremot är något jag uppskattar och gärna läser mer om. Det här var en riktigt trevlig feelgoodroman, som är första delen i en serie som jag kommer att fortsätta följa!

Påfågelsommar

The Peacock Summer
Originaltitel: The Peacock Summer
Sidor: 398
ISBN: 9789137153612
En uppslukande roman om familjehemligheter och förbjuden kärlek på den engelska landsbygden. På samma släktgods, men med många år emellan, är två kvinnor med om varsin omvälvande sommar. Lillian Oberon känner sig instängd i ett olyckligt äktenskap men ser ingen väg ut. När den karismatiske konstnär som hennes man anlitat kommer till godset vänds allt upp och ner. Årtionden senare kliver Lillians barnbarn Maggie över tröskeln till det nedgångna huset. Hon har återvänt från Australien, dit hon flydde efter ett stort kärlekssvek. Tiden är inne att se sanningen i vitögat och konfronteras med det förflutna. Nutid och dåtid flätas samman och bildar en gripande historia.

För mig så var det här en bok som jag hoppades skulle vara betydligt mer fängslande än den faktiskt var. Jag älskar annars böcker där handlingen utspelar sig i två separata tidsepoker, är full med familjehemligheter och vackra gods. Men jag hade så svårt att bry mig om Lillian och Maggie, kände inte för att ta reda på mer om deras bakgrunder och föll verkligen inte för den ganska fattiga romantiken och melankoliska känslan som genomsyrar hela boken. Kanske är det bara jag som är less på att läsa om misslyckade äktenskap och olycklig kärlek. Eller så är det för att jag fann den så pass seg och tråkig att jag inte orkade läsa klart den. Det i sig är ett ganska dåligt betyg då jag läser klart 99% av alla böcker jag börjar på. Efter vad jag har läst om boken nu i efterhand så skulle jag inte ha tyckt om hur den slutar heller.

Om jag ska jämföra Påfågelsommar med en annan bok, så blir det Ormen i Essex, en annan hyllad bok som inte föll mig i smaken. Det krävs lite mer än engelsk landsbygd och ett vackert omslag för att underhålla mig som läsare.

Och varje morgon blir vägen hem längre och längre

Originaltitel: Och varje morgon blir vägen hem längre och längre
Utgiven: 2017
Sidor: 86
ISBN: 9137150898
Farfar och Noah sitter på en bänk och pratar. Under bänken växer hyacinter, just de blommor som farmor odlade i sin trädgård. Farfar och Noah kan prata med varandra om allt. Om livets alla frågor, både de största och de minsta. Under samtalet med Noah kan farfar inte låta bli att minnas hur det var att förälska sig i farmor, och hur det var att förlora henne. Han kan fortfarande se henne framför sig och fruktar den dag då han inte längre kommer att minnas henne. Farfar inser att den värld han känner håller på att förändras. Därför vill han stanna här på bänken med Noah, där doften av hyacinter fortsätter vara så stark. Men minnena blir allt svårare att fånga och farfar och Noah är nu tvungna att lära sig att göra det svåraste av allt: ta farväl. Fredrik Backman tecknar här som bara han kan göra ett ömsint porträtt av en åldrande mans kamp för att hålla kvar sina allra käraste minnen, och hur hans öde påverkar dem som står honom närmast. Och varje morgon blir vägen hem längre och längre är en liten bok med ett stort budskap som kommer att stanna länge hos läsaren.

En sorglig och tänkvärd liten bok med stort hjärta! Jag rekommenderar den verkligen oavsett om man har erfarenhet av demenssjukdom eller ej. Kan även passa på att tipsa om spelet Ether One som också berör samma ämne.