Själsfränden

Själsfränden
Originaltitel: Själsfränden
Sidor: 445
ISBN: 9789189393394
Stockholms stad breder ut sig som en kuliss med sina sprakande höstfärger. En slående utsikt, tills kriminalinspektör Emma Sköld stannar med blicken på en kvinna som balanserar på fel sida om räcket på Västerbron. En vindpust tar tag i det långa mörka håret och Emma håller andan. Hur ska hon hindra kvinnan från att hoppa och falla fritt tjugosex meter, rakt ner mot en säker död? Och inte bara hon, utan även spädbarnet i hennes famn. Själsfränden är den tionde fristående delen i den populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Sofie Sarenbrant väver på ett unikt sätt in aktuella och känsliga ämnen som självmord och filicid. Hur mycket är ett människoliv värt?

Jag hade verkligen längtat efter nästa del i Emma Sköld-serien och jag blev inte besviken! Som vanligt tar Sofie upp ett aktuellt ämne – där jag personligen alltid står på hönans sida, inte äggets så att säga, men det blir åter igen störst fokus på barnen och mindre på det bästa i Sofies böcker, spänningen mellan huvudkaraktärerna och de sjuka människorna som begår brotten. Det finns läsare som inte gillar spänning, andra som inte gillar fantasy, för mig finns det inget mer ointressant att läsa om än familjeliv och småbarn. Eller än värre: barn och djur som far illa! Fast trots att hela Själsfränden kretsar kring olika mammor och hur deras liv slås i spillor tack vare en man – förstås, så fullkomligt älskar jag hur Sofie skriver. Det är smart, spännande och beroendeframkallande för läsaren med korta kapitel som sömlöst för berättelsen vidare. Hon kan verkligen göra de mest vardagliga och jobbiga ämnena intressanta och jag är riktigt nyfiken på vilket ämne som hon kommer ta upp nästa gång…

Kokain

Kokain
Originaltitel: Kokain
Sidor: 587
En våldsam avrättning på öppen gata försätter de boende i Järva i skräck. Vad blir nästa drag i kriget mellan de rivaliserande förortsgängen Vargarna och YBT? I skuggan av våldet tvingas butiksinnehaverskan Fatou Diop gång på gång att vända bort blicken av rädsla. Men någonstans går gränsen för hur mycket en människa kan svälja utan att göra motstånd. Polisinspektör Vanessa Frank kopplas in i mordutredningen och finner sig mitt i en brinnande gänguppgörelse där allt verkar handla om kokainet. Samtidigt som hon försöker landa i rollen som fostermamma till tonåriga Celine visar sig hennes nya sårbarhet bli den största utmaningen för utredningen. Kokain är den fjärde, frist ende delen i Pascal Engmans serie om polisinspektör Vanessa Frank. I denna hisnande, mörka thriller skildras de mänskliga kostnaderna av droghandeln men också det okuvliga hoppet om att kunna ge en bättre värld till sina barn.

Innan jul så träffades en del av oss i bokcirkeln och diskuterade månadens böcker varav en av dessa var Kokain. Vi har redan kommit till del fyra i serien om Vanessa Frank och det känns som igår då vi satt hemma hos mina bokcirkelvänner och samtalade med Pascal om Eldslandet. Den här boken kretsar kring ytterligare ett aktuellt ämne, droghandeln, de kriminella gängen och skjutningarna i Stockholms förorter, som numera känns som de har blivit en del av vår vardag. Utöver den välskrivna och actionpackade historien så får vi läsa delar av en riktig BRÅ rapport, det gör att allt känns mycket mer verkligt och skrämmande. Pascals sätt att berätta en historia gör att jag inte kan sluta läsa, det är otroligt spännande, språket är spot on och jag känner verkligen med karaktärerna som drabbas av våldet i boken. Vi lär känna flera nya personer vars familjer drabbats hårt av den ökade gängkriminaliteten och droghandeln, samtidigt som vi får fortsätta följa Vanessa och se hur hennes relation med Celine utvecklas. Jag har aldrig varit ett fan av att läsa om förortsgäng och droger, men Pascal kan göra vilket ämne som helst läsbart och underhållande även om det är rått och brutalt skildrat. Kokain är även en tegelsten till sidantalet, men eftersom kapitlen är korta så flyger tiden förbi och jag slukade hela boken på några timmar. Nu hoppas jag bara på att få läsa fortsättningen om inte allt för lång tid…

Skyddsängeln

Skyddsängeln
Originaltitel: Skyddsängeln
Sidor: 397
ISBN: 9789189298019
Körsbärsträden står i full blom, men kriminalinspektör Emma Sköld kan inte glädjas över den annalkande påsken. Sju månader har gått sedan en nära kollega försvann spårlöst före en rättegång. Hon är fast besluten om att hitta honom, död eller levande. Samtidigt som polisen lyckas gripa indrivaren som sist såg kollegan i livet, får Emma ett oförklarligt mord på halsen. En äldre man hittas död på ett övergivet mentalsjukhus. Men det är när hans identitet framkommer som hon blir besatt av att lösa fallet. Skyddsängeln är den nionde boken i den omåttligt populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Liksom tidigare delar har innehållet en stark koppling till aktuella samhällsproblem. I Skyddsängeln utforskas ämnen som ensamhet, missbruk och konsekvenserna av psykiatrireformen för 25 år sedan. Är personen som övervakar dig den du borde frukta allra mest, eller är det i själva verket din räddande ängel?

Sofie har skrivit ännu en bok som inte går att lägga ifrån sig! Skyddsängeln fortsätter där Mytomanen slutar och temat denna gång är hur psykiatrireformen. En reform som skulle göra livet bättre för patienterna, men istället skapade en helt annan problematik då många som är i behov av vård nu tvingas gå obehandlade ute i samhället. Kommunerna saknar resurser för att ta hand om alla och det bilda årslånga vårdköer beroende på var man bor i landet. Om man inte har råd att gå till privata aktörer så är det extremt svårt att få adekvat vård inom rimlig tid idag. Det är ett tungt ämne som verkligen träffar mig personligen, men boken är lika spännande som vanligt med kort kapitel, snabba vändningar och en cliffhanger på slutet. Rekommenderas varmt! Jag längtar redan efter nästa del i serien, som blir nummer 10!

Ryska dockor

Lost Roses
Originaltitel: Lost Roses
Sidor: 513
ISBN: 9789189087934

Första världskriget tvingar Eliza och Sofija att leva åtskilda på var sin sida Atlanten, men de nära vännerna skriver till varandra varje dag.

Medan Sofija gömmer sig i familjens sommarpalats för att undkomma upprorsmakarna som vill störta den ryska aristokratin, kämpar Eliza för de nödställda flyktingar som lyckats ta sig till New York. Men den ryska landsbygden är inte den trygga plats som Sofijas familj hade hoppats på. Dessutom visar det sig att barnflickan Varinka är i klorna på en av de mest hänsynslösa bolsjevikerna. När breven slutar komma från Sofija tar Eliza saken i egna händer, samtidigt som Sofija inte skyr några medel för att rädda sina älskade.

Trots att Ryska dockor är en rejäl tegelsten på över 500 sidor så bara flög tiden förbi när jag läste boken. Jag hade inte den första boken i serien, Skönhetens väg, men den köpte jag så fort jag läst klart den här. Av det jag har läst så är många av personerna som är med i boken fiktiva men baserade på verkliga personer som levde under den här tiden. Martha skriver så pass bra att jag hade svårt att skilja på vad som var historisk fiktion och vad som är fakta. Det är en rakt igenom spännande historia och jag kan varmt rekommendera den till er som älskar historiska romaner som kretsar kring starka kvinnor.

Poirots jul

Hercule Poirot's Christmas
Originaltitel: Hercule Poirot's Christmas
Utgiven: 2014
Sidor: 253
ISBN: 9789175471679
Den åldrade miljonären Simeon Lee har tre vuxna söner. Alla lika försummade som fyllda av hat mot varandra och sin far. Väl medveten om detta finner Simeon en sadistisk tillfredsställelse i att samla den dysfunktionella familjen för att fira jul tillsammans. Fast i sin rullstol ägnar han högtiden åt att utdela trakasserier och det råder ingen brist på konflikter i familjen. Men när Simeon hittas ihjälslagen går ändå ingenting ihop. Från sitt stilla julfirande kallas Hercule Poirot till familjen Lees gods. Allt efter som han lägger ihop bitarna i mysteriet nystas fler mörka hemligheter upp än vad familjen skulle önska. Poirots jul utkom år 1938 och mottogs med mycket fina recensioner. I Sverige har boken oförtjänt hamnat i skymundan trots att den anses vara en av Agatha Christies främsta romaner.

Det här är verkligen ingen julbok då det knappt finns någon julstämning alls utan det är en renodlad mysteriebok i Christies vanliga anda. Så man får det man förväntar sig av en bra pusseldeckare. Plus en liten twist på slutet som åtminstone överraskade mig. Jag måste läsa fler av Christies böcker!

Berätta aldrig det här

Berätta aldrig det här
Originaltitel: Berätta aldrig det här
Sidor: 377
ISBN: 9789189087309
Medieprofilen Frida Boisen har aldrig sagt ett ord om den hemlighet som genomsyrat så många år av hennes liv med skuldkänslor. I romanform berättar hon nu sin historia. Det är mors dag och Frida har glömt att skicka blommor till sin mamma Rosita. När hon även missar moderns telefonsamtal har hon ingen aning om att katastrofen är ett faktum. Dagen efter kommer beskedet att Rosita har hittats död. Men det är när Frida upptäcker hennes sista hälsning som världen fullkomligt rämnar. Berätta aldrig det här är en gripande självbiografisk roman om en skavande mor-dotter-relation som utmynnar i en tragedi. På ett lika litterärt som lättillgängligt språk navigerar författaren genom då- och nutid, och kombinerar bottenlöst mörker med rak humor och oförställd öppenhet i sin strävan att bryta rådande tabun.

Det här är en lika delar hemsk som ärlig och framförallt viktig redogörelse av en mor och dotter-relation som slutade i ett tragiskt självmord. Jag har förstått att det är vanligare än man kan tro med toxic (giftiga) familjerelationer där man bara mår sämre och sämre av att umgås med sina nära och det finns inte alltid någon logik bakom det hela.

Att en årlig kontroll av allas psykologiska välmående inte är obligatorisk i dagens samhälle tycker jag är förkastligt. Det finns så många som mår dåligt som aldrig gör något åt det – då många fortfarande inte förstår att det finns hjälp att få – och det kan påverka hela familjer.

Just Fridas berättelse är så stark och då jag även lyssnade på ljudboken så fick jag verkligen höra nyansskillnaderna i hennes röst när hon berättade om sin barndom och sin fina mamma. För det är ju så att det ofta finns fina minnen kvar även när det dåliga börjar ta över. Jag kan bara jämföra med min mormor som blev dement och extremt elak mot mig de sista åren hon levde, för mig så raserade det den fina relationen vi haft under hela min uppväxt, men nu i efterhand så saknar jag givetvis min mormor – som den hon var innan hon blev sjuk och personlighetsförändrad.

Det här är en bok som jag tycker att alla borde läsa för den sätter verkligen perspektiv på våra familjerelationer och att man inte ska ta något för givet. Att jag sedan aldrig kan förstå mig på människor som väljer att avsluta sina liv utan en vettig anledning (som obotliga sjukdomar) och utan att prata om det med någon först – det är mitt problem. Jag hoppas att det i framtiden kommer finnas bättre psykvård – där man inte behöver vänta flera månader på att få hjälp – och att det blir ännu mer normaliserat än det är idag så att ingen är rädd för att framstå som ett “psykfall” när man mår dåligt. Om vi aldrig berättar om de som har begått självmord så kommer vi aldrig att få ut informationen om att det finns hjälp att få.

Det bästa i boken tyckte jag var bitarna om Fridas egen familj och deras fina och hälsosamma relation. Det är ett bevis på att man alltid kan vända någonting negativt till något positivt så länge viljan att kämpa vidare finns där.

Tack Bookmark Förlag för det fina recensionsexemplaret!