Sidor: 552
ISBN: 9789113084534
Goodreadsbetyg: 3.69
Till formen en släktkrönika om den bortglömde författaren Jonas Gardell och hans familj. En familj som nog är bra på många sätt, men den tror inte på svaghet. Och kring sina hemligheter och icke önskvärda sanningar bygger man legender. Men främst är Till minne av en villkorslös kärlek ett oemotståndligt kvinnoporträtt av Jonas Gardells mor, Ingegärd Rasmussen. Den excentriska frikyrkodottern, född i mitten av 1920-talet och kringskuren av sin tids alla begränsningar för kvinnor, som går till storms mot hela världen med stridsropet: jag måste vara fri! Ingegärd lierar sig med Bertil, en framtidsman i 1900-tals Sverige, ett land i snabb förändring. Två drömmare som ska erövra världen. När yngste sonen Jonas föds är Ingegärd nära att dö. Men när hon ligger med spädbarnet på sitt bröst och ser in i den nyföddes ögon förstår hon att för den här hjälplösa krakens skull måste hon fortsätta leva. Där och då bildar modern och sonen ett förbund som de aldrig ska bryta. Till minne av en villkorslös kärlek är en episkt böljande roman om solidaritet och svek, skriven med humor och livsglädje och en smärta så stor att den får verkligheten att spricka.

Den här boken rekommenderas verkligen som ljudbok i första hand med författaruppläsningen av Jonas. Det är hans berättelse och jag känner att den är bäst när den kommer direkt från honom och inte i ren text.

Det är lite rörigt och det hoppas fram och tillbaka mellan delar av livet som vi redan har hört om, men så får vi ytterligare en detalj som vi inte kände till innan och så flyter det på. Personligen så gillar jag det här typen av berättande när man kryddar verkligheten och när vi som läsare inte vet vad som har sagts är ordagrant sant eller ej. Varför skriva en tråkig och sann berättelse när man kan skriva precis som man vill?! Det är roligt, sorgligt och hemskt om vartannat, men gripande och boken blir aldrig tråkig att lyssna på tack vare Jonas berättarteknik. Det går liksom inte att sluta lyssna. Precis som att det inte går att tycka illa om Jonas, han är och kommer alltid vara en favorit – även fast jag blev tvingad att läsa en komikers uppväxt i skolan och då inte var lika positiv som jag är nu. Lite dåligt samvete får jag dock över att jag aldrig kommer att kunna skriva en hälften så fin skildring om min egen mamma och uppväxt.