Bidrottningen

Bidrottningen
Originaltitel: Bidrottningen
Utgiven: 2024
Sidor: 288
ISBN: 9789150977370
En dag hittas Gabriella Lind under ett skrivbord fast övertygad om att hon är ett bi. Före det var hon en fullt fungerande projektledare, fru och kapabel mamma som till och med gjorde barnens läxor. Dessutom tog hon - trots insektsallergi - hand om sin hemtjänstvägrande farfar och hans sexhundratusen bin. En dag är kollapsen oundviklig. För att få möjlighet till vila flyr hon till farfars gård och med bina som guider börjar hon se på livet ur ett nytt perspektiv. Veronica Linarfve författare, journalist och beteendevetare. Hon bor med man och två barn i ett hus i Åkersberga norr om Stockholm och försöker just nu förvandla trädgården till en bivänlig oas.

Precis som böckerna om Louise Locke så tycker jag att Veronica är riktigt bra på att få mig som läsare att känna med huvudpersonen, i det här fallet Gabriella. Det är jobbigt att läsa när problemen börjar hopa sig och när hon förlorar en av de viktigaste personerna i sitt liv. Fast tack vare Veronicas lättsamma och hoppfulla sätt att skriva så blir det aldrig helt nattsvart även om det blir ganska ångestladdat och väldigt personligt.

Det känns lite skrämmande att jag har ungefär samma mind set som Gabriella, det att göra precis allt själv för att det ska bli tillräckligt bra. Så vem vet vart jag själv hamnar i slutändan, för att ta det lugnt är inte min grej…

Jag kan varmt rekommendera Bidrottningen, som är en unik och välskriven roman, den här är som sagt lite mörkare, men känns ändå som en hoppfull roman med lite feelgood i botten. Jag läser gärna en fortsättning i samma anda!

Calima

Calima
Originaltitel: Calima
Sidor: 368
ISBN: 9789150976434
De flyr för livet till ett nytt land, med nya identiteter. Deras bakgrund måste hållas hemlig – kommer de att lyckas? En kylig vintermorgon sätter sig Maja och hennes två barn på ett flyg med allt de äger i ett par väskor. Majas man har kallblodigt skjutits till döds, men polisen befarar att hon var den egentliga måltavlan. Med nya identiteter flyr de till en enskilt belägen finca i bergen på Gran Canaria. Där ska de bygga upp ett helt nytt liv, men skräcken för att deras bakgrund ska avslöjas och att gärningsmannen närsomhelst kan hitta dem är ständigt närvarande. Det svenska paret Estelle och Martin bor sedan många år på ön. De lever ett lyxliv fyllt av sol, cava och middagar som möjliggörs av Martins framgångsrika investeringar. Men Estelle ställer sig allt oftare frågan vem hon egentligen är, vad hennes man faktiskt arbetar med – och om detta är det liv hon vill leva. De två kvinnorna möts och börjar umgås. Men ju närmare varandra de kommer, desto svårare blir det för Maja att inte avslöja varför hon egentligen är på ön, och Estelle kan snart inte längre blunda för sin brutala sanning. När Majas sexåriga dotter dessutom börjar visa tecken på ångest och berättar fasansfulla saker, håller allt på att rämna.

Trots min uttalade ovilja till att resa till varmare länder så fick jag här en minisemester i bokformat. Jag måste säga att jag – trots allt hemskt som händer plus bokens sandstorm – nu blev lite sugen på en solsemester ändå. Gabriella är helt otrolig på att skriva och denna gång bjuder hon på psykologisk spänning av bästa sort. Jag plöjde igenom boken på några timmar, den var svårt att lägga ifrån sig. Jag tyckte först att den var lite långsam i starten, men det tog sig väldigt fort och mot slutet blev det extra spännande med ett riktigt filmiskt slut. Rekommenderas varmt till de som gillar psykologisk spänning, mord och familjedraman. Den skulle kunna bli en riktigt bra film eller miniserie!

Isberg

Isberg
Originaltitel: Isberg
Sidor: 534
ISBN: 9789150970876
Fyra hemligheter. En mörk familjesaga. I Tassby, Dalarna, där hockey hålls högt och hemligheter långt under ytan, sväljs en bärplockare plötsligt av de mörka skogarna. Samtidigt tänds lamporna i den övergivna herrgården på andra sidan viken. Outsidern Lars-Inge blir föremål för misstankar från byns centralgestalt Liss-Kulla. Men vad döljer han egentligen? Där Bottenviken letar sig in vid stålverk och stad i Luleå försvinner en femårig pojke och hans mamma Elin inleder en desperat jakt. Har pojken gått genom isen eller har någon tagit honom? Samtidigt drar taxichauffören Andreas omkring på stadens snöiga gator och drömmer om att hämnas barndomen i Tassby. När dessa personers begär korsas stiger mörka familjehemligheter till ytan och hotar många fler människors liv. Isberg är en spänningsroman och familjesaga. Det är Niklas Turner Olovzons debut, men också första delen i Doldasviten.

Årets mest överraskande läsning vinner helt klart den här debutboken av Niklas Turner Olovzon. Det var inte alls vad jag hade förväntat mig, för även fast jag hade höga förväntningar så var den så mycket bättre än så. Den är annorlunda på ett bra sätt. Välskriven och full av trådar som skickligt knyts ihop mot slutet. Det är karaktärerna som driver boken och jag vet inte alls vad jag ska tycka och känna om hur de är och agerar. Inte ens när jag läst klart boken så är jag helt säker. Ingen är riktigt god eller ond, utan alla ligger i gråzonen på ett eller annat sätt. Det här är helt klart en av de bästa böckerna jag läst i år. Rekommenderas varmt!

En bättre människa

En bättre människa
Originaltitel: En bättre människa
Sidor: 352
ISBN: 9789150964875
Goodreadsbetyg: 3.58
Kicki stortrivs med sitt nya liv som byn Söderbergas frissa. Hennes hus har neonskylt, en gammaldags frisersalong och en rosa walk-in closet. Hon är den glada singeln som gärna träffar män och ofta blir förälskad – tills det blir tal om att flytta ihop, för Kicki tänker aldrig ge upp sitt ensamliv. När hon än en gång väljer en helg med väninnorna framför att hälsa på sin mamma får Kicki höra av mamman att hon lever ett egoistiskt liv. Bara dagar senare går modern oväntat bort utan att Kicki hinner ta farväl. Sorgen och skuldkänslorna får Kicki att fatta ett beslut. På inbjudningskorten till sin kommande födelsedagsfest skriver hon att hon bara önskar sig två saker: 1. Ett riktigt gott italienskt rödvin 2. Tips på hur hon kan göra världen bättre Måndagen efter festen tar hon sig an uppgiften. Och inga män kommer över tröskeln innan hon blivit en bättre människa. Då dyker grävmaskinisten Nicke upp och vill hyra gästrummet.

Eli är en mästare på att skriva intressanta karaktärer och jag var fascinerad av Kicki som gör allt för att lätta sitt tunga samvete efter sin mammas död. Det är en bok om att man bör ta till vara på den tid man har med sin familj och vänner innan det är för sent. Det är en underbar läsupplevelse att få följa både nya och gamla bekantskaper i Söderberga och jag älskade boken – precis som Elis tidigare fristående delar – ända fram till det oväntade slutet då den vände rejält och gjorde mig lite nedstämd. Även om jag är helt för självständiga kvinnor och att gå ifrån den irriterande tvåsamhetsnormen så hade jag hoppats på något annat, kanske i stil med mitt eget särboförhållande då jag också har ett enormt behov av att få vara själv. Det är en förbaskat bra bok, men slutet hade behövt ett lite gladare och mer tillfredsställande feelgoodavslut för huvudkaraktären om ni frågar mig.

Giftmakerskan

The Lost Apothecary
Originaltitel: The Lost Apothecary
Sidor: 289
ISBN: 9789150963441
Goodreadsbetyg: 3.85
En glömd historia. Ett hemligt kvinnligt nätverk. Ett arv av gift och hämnd. Nella driver ett undanskymt och lite annorlunda apotek i 1790-talets London - i största hemlighet hjälper hon kvinnor att giftmörda de män som behandlar dem illa. Nella har bara två regler som måste följas: Giftet får inte användas mot andra kvinnor och allt måste registreras i apotekets böcker. I nutid hittar historikern Caroline Parcewell av en slump en ledtråd till den över tvåhundra år gamla historien vid Themsens strand. Hon börjar gräva i det förflutna och sakta kommer sanningen kring de mystiska apoteksmorden fram.

Det här, måste jag säga, är en av de finaste böckerna jag äger! Vi valde att läsa boken i vår bokcirkel Röda tråden och var i stort sett överens om att vi gillade boken och hur den var skriven men att den hade sina brister. För egen del så hade jag gärna läst mer utförligt om Nella och alla de sätt som hon har hjälpt kvinnor genom åren. Mer gift och motiv till alla morden helt enkelt! Här får vi bara följa henne under ett andra dagar och jag tycker att boken känns kort. Det var däremot en ren fröjd att läsa och jag tyckte om språket och handlingen kändes unik. De nutida delarna var inte fullt lika intressanta som de historiska, men jag tyckte att det var en bra avvägning att hålla oss på sträckbänken innan vi får reda på vad som hände med Nella och Eliza. Väldigt spännande och välskriven debut som fick mig att längta efter mer!

Tack HarperCollins Nordic för det finaste recensionsexemplaret jag fått!

De sista barnen på jorden och mardrömskungen

The Last Kids on Earth and the Nightmare King
Originaltitel: The Last Kids on Earth and the Nightmare King
Illustratör: Douglas Holgate
Sidor: 267
ISBN: 9789150947175
Goodreadsbetyg: 4.43
Livet efter monsterapokalypsen är ganska schyst för trettonåriga Jack Sullivan. Han bor i en cool trädkoja med sina bästa kompisar, kör bil genom stan som om det var Mario Kart på riktigt, har ett helt gäng monsterpolare och slåss mot zombier varje dag. Ja, ungefär som ett tv-spel! När vännerna upptäcker att fler barn överlevt borde det vara goda nyheter. Men inte för Jack tänk om han snart blir övergiven igen? Han måste helt enkelt övertyga sina kompisar om att livet i trädkojan är perfekt, att livet är som en galen film och att inget kunde vara bättre. Frågan är bara: Hur ska han lyckas med det när de blir jagade av ett värre monster än någonsin?

Nu har vi kommit så pass långt att vi börjar närma oss en upplösning. Kommer våra vänner att hitta andra överlevande, kommer de att besegra monstren från den andra dimensionen och kommer de att lyckas hålla ihop hela vägen? Det här är en av de bättre böckerna för yngre läsare som jag har läst. Det är lite mer text i denna än i tidigare delar, men det är fortfarande växelvis illustrationer/serietidning och vanlig kapitelbok som gäller. Väntar med spänning på fortsättningen!

Tack till HarperCollins Nordic för det fina recensionsexemplaret!