Isberg

Isberg
Originaltitel: Isberg
Sidor: 534
ISBN: 9789150970876
Fyra hemligheter. En mörk familjesaga. I Tassby, Dalarna, där hockey hålls högt och hemligheter långt under ytan, sväljs en bärplockare plötsligt av de mörka skogarna. Samtidigt tänds lamporna i den övergivna herrgården på andra sidan viken. Outsidern Lars-Inge blir föremål för misstankar från byns centralgestalt Liss-Kulla. Men vad döljer han egentligen? Där Bottenviken letar sig in vid stålverk och stad i Luleå försvinner en femårig pojke och hans mamma Elin inleder en desperat jakt. Har pojken gått genom isen eller har någon tagit honom? Samtidigt drar taxichauffören Andreas omkring på stadens snöiga gator och drömmer om att hämnas barndomen i Tassby. När dessa personers begär korsas stiger mörka familjehemligheter till ytan och hotar många fler människors liv. Isberg är en spänningsroman och familjesaga. Det är Niklas Turner Olovzons debut, men också första delen i Doldasviten.

Årets mest överraskande läsning vinner helt klart den här debutboken av Niklas Turner Olovzon. Det var inte alls vad jag hade förväntat mig, för även fast jag hade höga förväntningar så var den så mycket bättre än så. Den är annorlunda på ett bra sätt. Välskriven och full av trådar som skickligt knyts ihop mot slutet. Det är karaktärerna som driver boken och jag vet inte alls vad jag ska tycka och känna om hur de är och agerar. Inte ens när jag läst klart boken så är jag helt säker. Ingen är riktigt god eller ond, utan alla ligger i gråzonen på ett eller annat sätt. Det här är helt klart en av de bästa böckerna jag läst i år. Rekommenderas varmt!

En bättre människa

En bättre människa
Originaltitel: En bättre människa
Sidor: 352
ISBN: 9789150964875
Goodreadsbetyg: 3.58
Kicki stortrivs med sitt nya liv som byn Söderbergas frissa. Hennes hus har neonskylt, en gammaldags frisersalong och en rosa walk-in closet. Hon är den glada singeln som gärna träffar män och ofta blir förälskad – tills det blir tal om att flytta ihop, för Kicki tänker aldrig ge upp sitt ensamliv. När hon än en gång väljer en helg med väninnorna framför att hälsa på sin mamma får Kicki höra av mamman att hon lever ett egoistiskt liv. Bara dagar senare går modern oväntat bort utan att Kicki hinner ta farväl. Sorgen och skuldkänslorna får Kicki att fatta ett beslut. På inbjudningskorten till sin kommande födelsedagsfest skriver hon att hon bara önskar sig två saker: 1. Ett riktigt gott italienskt rödvin 2. Tips på hur hon kan göra världen bättre Måndagen efter festen tar hon sig an uppgiften. Och inga män kommer över tröskeln innan hon blivit en bättre människa. Då dyker grävmaskinisten Nicke upp och vill hyra gästrummet.

Eli är en mästare på att skriva intressanta karaktärer och jag var fascinerad av Kicki som gör allt för att lätta sitt tunga samvete efter sin mammas död. Det är en bok om att man bör ta till vara på den tid man har med sin familj och vänner innan det är för sent. Det är en underbar läsupplevelse att få följa både nya och gamla bekantskaper i Söderberga och jag älskade boken – precis som Elis tidigare fristående delar – ända fram till det oväntade slutet då den vände rejält och gjorde mig lite nedstämd. Även om jag är helt för självständiga kvinnor och att gå ifrån den irriterande tvåsamhetsnormen så hade jag hoppats på något annat, kanske i stil med mitt eget särboförhållande då jag också har ett enormt behov av att få vara själv. Det är en förbaskat bra bok, men slutet hade behövt ett lite gladare och mer tillfredsställande feelgoodavslut för huvudkaraktären om ni frågar mig.

Giftmakerskan

The Lost Apothecary
Originaltitel: The Lost Apothecary
Sidor: 289
ISBN: 9789150963441
Goodreadsbetyg: 3.85
En glömd historia. Ett hemligt kvinnligt nätverk. Ett arv av gift och hämnd. Nella driver ett undanskymt och lite annorlunda apotek i 1790-talets London - i största hemlighet hjälper hon kvinnor att giftmörda de män som behandlar dem illa. Nella har bara två regler som måste följas: Giftet får inte användas mot andra kvinnor och allt måste registreras i apotekets böcker. I nutid hittar historikern Caroline Parcewell av en slump en ledtråd till den över tvåhundra år gamla historien vid Themsens strand. Hon börjar gräva i det förflutna och sakta kommer sanningen kring de mystiska apoteksmorden fram.

Det här, måste jag säga, är en av de finaste böckerna jag äger! Vi valde att läsa boken i vår bokcirkel Röda tråden och var i stort sett överens om att vi gillade boken och hur den var skriven men att den hade sina brister. För egen del så hade jag gärna läst mer utförligt om Nella och alla de sätt som hon har hjälpt kvinnor genom åren. Mer gift och motiv till alla morden helt enkelt! Här får vi bara följa henne under ett andra dagar och jag tycker att boken känns kort. Det var däremot en ren fröjd att läsa och jag tyckte om språket och handlingen kändes unik. De nutida delarna var inte fullt lika intressanta som de historiska, men jag tyckte att det var en bra avvägning att hålla oss på sträckbänken innan vi får reda på vad som hände med Nella och Eliza. Väldigt spännande och välskriven debut som fick mig att längta efter mer!

Tack HarperCollins Nordic för det finaste recensionsexemplaret jag fått!

De sista barnen på jorden och mardrömskungen

The Last Kids on Earth and the Nightmare King
Originaltitel: The Last Kids on Earth and the Nightmare King
Illustratör: Douglas Holgate
Sidor: 267
ISBN: 9789150947175
Goodreadsbetyg: 4.43
Livet efter monsterapokalypsen är ganska schyst för trettonåriga Jack Sullivan. Han bor i en cool trädkoja med sina bästa kompisar, kör bil genom stan som om det var Mario Kart på riktigt, har ett helt gäng monsterpolare och slåss mot zombier varje dag. Ja, ungefär som ett tv-spel! När vännerna upptäcker att fler barn överlevt borde det vara goda nyheter. Men inte för Jack tänk om han snart blir övergiven igen? Han måste helt enkelt övertyga sina kompisar om att livet i trädkojan är perfekt, att livet är som en galen film och att inget kunde vara bättre. Frågan är bara: Hur ska han lyckas med det när de blir jagade av ett värre monster än någonsin?

Nu har vi kommit så pass långt att vi börjar närma oss en upplösning. Kommer våra vänner att hitta andra överlevande, kommer de att besegra monstren från den andra dimensionen och kommer de att lyckas hålla ihop hela vägen? Det här är en av de bättre böckerna för yngre läsare som jag har läst. Det är lite mer text i denna än i tidigare delar, men det är fortfarande växelvis illustrationer/serietidning och vanlig kapitelbok som gäller. Väntar med spänning på fortsättningen!

Tack till HarperCollins Nordic för det fina recensionsexemplaret!

Jessicas vegomiddagar – hur lätt som helst

Jessicas vegomiddagar - hur lätt som helst
Originaltitel: Jessicas vegomiddagar - hur lätt som helst
Sidor: 150
ISBN: 9789150948776
Goodreadsbetyg: 4.50
"Kanske vill du äta helgrönt varje dag, eller bara en gång i veckan? I den här boken vill jag slå hål på myterna om vegetarisk mat, till exempel att det skulle vara krångligt eller att man inte blir mätt. Varsågod! 52 enkla goda middagar som du kan laga på nolltid - från vardagsfavoriter som Bolognese och Vegobullar i gräddsås till mer exotiska rätter som Hallonrisotto och Jordnötssoppa. Allt varvat med smarta genvägar som får dig att glänsa i köket. Utformningen av recepten är det som gör Jessicas vegomiddagar unik och fantastiskt enkel att följa. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det skulle ta mig nio böcker att komma på detta." Grönt, enkelt och gott - för hela familjen! Populära tv-kocken och kokboksförfattaren Jessica Frej är en mästare på att laga mat som är lika lättlagad som god. I nya boken Jessicas vegomiddagar - hur lätt som helst är recepten korta och superenkla. De går att laga som de är, men är också lätta att utveckla efter egen smak, eller efter barnens önskemål. Som vanligt när Jessica lagar mat är det färgstarkt och smakrikt. Detta är den fjärde boken i serien som tidigare innehåller Hur lätt som helst, Grilla - hur lätt som helst och Jul - hur lätt som helst.

Jag erkänner! Jag äter på tok för lite vegetariskt och på tok för mycket animaliskt. Det är så svårt att hitta maträtter som jag tycker om då jag är extremt kräsen och helst äter samma mat varje vecka. Det är så tråkigt, men jag är långt ifrån en gourmand. Vegomiddagar är en perfekt inspirationskälla och motivation till att äta mindre kött, många av rätterna tänker man inte ens på som vego när man äter, och har man kräsna familjemedlemmar så råder jag er att inte berätta vad det är för mat – är det gott så är det.

Boken är för övrigt full av underbara bilder och jag blir verkligen hungrig när jag bläddrar igenom alla recepten. Hade gärna sett lite desserter också och tips på vegomat som man slipper laga – eller är det att häda i kyrkan att ha med tips på färdigmat som man kan kombinera på olika sätt i en kokbok? Hur som haver så rekommenderar jag alla Jessicas kokböcker för de är en fröjd att ha hemma när man saknar inspiration och vill förnya sina middagar.

Tack till HarperCollins Nordic för det matnyttiga recensionsexemplaret!

Happy Fat: Hur du tar plats i en värld som krymper dig

Happy Fat: Taking Up Space in a World That Wants to Shrink You
Originaltitel: Happy Fat: Taking Up Space in a World That Wants to Shrink You
Sidor: 352
ISBN: 9789150947168
Goodreadsbetyg: 4.26
I Happy fat berättar komikern Sofie Hagen hur hon gjorde sig av med alla fettfobiska influenser i sitt liv och började acceptera sig själv i en värld där fördomar mot och diskriminering av feta personer är mer regel än undantag. Från skam till kärlek, från trånga flygplanssäten till att fastna på offentliga toaletter, från kläder som aldrig passar till kränkande kommentarer och känslan av att aldrig duga eller passa in. Här ger hon läsaren praktiska tips och delar med sig av visdom från andra människor som hon mött på vägen. Happy fat är både en utlämnande självbiografi och ett debattinlägg en humoristisk, arg och brinnande beskrivning av hur man tar plats i en värld som vill krympa en. Med exklusivt förord av Stina Wollter.

Det här är en väldigt viktig bok som man bör läsa oavsett vad man har för kropp eller vad man har för förhållande till kroppsfett. Eftersom jag själv har varit mer eller mindre, tjock i hela mitt liv så har jag lätt att ta till mig det Sofie Hagen skriver. För mig så handlar det – likt allt i samhället när det kommer till hudfärg, åsikter, inkomst och mental hälsa – om att alla i grunden är lika mycket värda och förtjänar att behandlas likadant oavsett hur man ser ut, klär sig eller framställs. Kroppspositivism är ett svårt ämne som få personer – som aldrig vägt 20-30 kg “för mycket” kan förstå. Det är rätt sjukt hur svårt vissa människor har för att känna empati och förståelse för personer som väger mer (eller mycket mindre – it goes both ways) än de själva – eller som inte är lika vackra som de själva anser sig vara. Den här boken innehåller mycket från Sofies liv, en del fakta och intervjuer med människor som på olika sätt blivit diskriminerade för hur de ser ut. Ingen bok man sträckläser, men mycket bra skriven.