Så länge hjärtat kan slå

Så länge hjärtat kan slå
Originaltitel: Så länge hjärtat kan slå
Sidor: 301
ISBN: 9789180230575
Varmhjärtad feelgood-debut om att våga börja om i livet Vid femtionio års ålder kan Bodil Olsson bittert konstatera att inte mycket har blivit som hon en gång drömde att det skulle bli. Hon är besviken. På livet i allmänhet och på sin man Klas i synnerhet. Han som nyss ätit lunch med chefen, blivit högtidligt avtackad och nu gått i pension. Bodil kan redan se framför sig hur det kommer att bli, med honom sittande i mysbyxor framför teven hela dagarna. Men i stället tillkännager Klas abrupt att han fått nog och tänker flytta. Dottern Petra visar inget medlidande. Hon tycker det är bra att föräldrarna delar på sig, och snart börjar hon rapportera om allt nytt och roligt som pappan hittar på. För att hitta en väg framåt blir Bodil tvungen att sluta se sig som ett offer och börja ta nya steg. Så länge hjärtat kan slå är en varmhjärtad, uppslukande feelgoodroman om att våga skaffa nya vänner och att bryta sig loss från sina invanda mönster.

Så länge hjärtat kan slå är en underbar debut som jag varmt kan rekommendera. Det är så skönt när huvudkaraktärer, trots en del åldersspecifika saker, känns så tidlösa. Hade jag inte vetat Bodils ålder så hade jag lätt kunnat se henne som en kvinna i min egen ålder. Jag känner verkligen med Bodil när hela hennes liv raseras och hon blir tvungen att börja om på nytt. Det är en bok jag blev glad av att läsa och det märks att Birgitta och hennes dotter Sara Molin har skrivandet i blodet. Jag hoppas få läsa många fler böcker av dom båda framöver!

Brännmärkt

Brännmärkt
Originaltitel: Brännmärkt
Utgiven: 2017
Sidor: 437
ISBN: 9789177019756
Vänskap har aldrig varit så dödlig. Efter flera hundra år av översvämningar, orkaner, epidemier och krig tvingas återstoden av mänskligheten att hålla hårt i sina resurser för att inte gå under. Befolkningen är inordnad i ett hierarkiskt system, där bara den som fötts som Alfa kan göra sin röst hörd. En värld, fyra zoner, tio rang. Detta är Imperiet. I rang åtta lever Adeline Theta – en sarkastisk och upprorisk tjej som vägrar acceptera sitt öde. Runt halsen bär hon det enda hon har kvar efter sin bortgångna mor: en amulett i silver. Smycket är hennes mest värdefulla ägodel, men det drar snart in henne i ett livsfarligt dubbelspel. Hon tvingas ta upp kampen mot Imperiet, som visar sig vila på mörkare och blodigare hemligheter än hon någonsin kunnat ana. För att överleva måste hon ge upp allt hon håller kärt – kanske till och med sig själv…

Det är inte varje dag man får läsa en svensk dystopi och Brännmärkt hade verkligen potentialen att hamna i samma grupp som alla de böcker på engelska som jag läst i genren. Den är riktigt bra skriven, men jag känner inte att den är tillräckligt unik för att den ska stå ut från mängden. Det som jag hade svårt för var en av grundstenarna i boken, att alla i de olika fraktionerna har samma efternamn och att alla kallar varandra för sina efternamn. Det blir alfa hit och alfa dit, theta, omega, omega, omega… tills jag inte vet vem som är vem och det blir bara tjatigt. Det tog även väldigt lång tid att komma in i boken, det var först när huvudkaraktären blir förväxlad som historien tar sig. Slutet kom inte som någon överraskning heller då meningen bakom huvudpersonens förnamn avslöjade lite väl mycket redan i början av boken. Jag hoppas givetvis ändå på en fortsättning (klart jag vill veta bakgrundshistorien nu!) och att den blir bättre nu när vi kommit förbi startsträckan. Och kanske att Lizette skalar ner lite på upprepningar – de flesta läsare är inte dementa utan kommer ihåg saker utan att de behöver påminnas flera gånger om – plus minskar på användningen av efternamnen och använder sig av förnamnen eller andra passande artighetstitlar mellan karaktärer som faktiskt känner varandra.

Kallocain

Kallocain
Originaltitel: Kallocain
Utgiven: 1940
Sidor: 171
ISBN: 9789174991239
Kemisten Leo Kall har uppfunnit drogen som ska garantera att även de mest obekväma ställs i statens tjänst - kallocain får människor att avslöja sina innerst tankar. Redan vid första testerna på frivilliga chockas kall över vad som döljer sig under ytan även hos absolut lojala medsoldater. När allt kommer omkring hyser kanske även Kall känslor och önskningar han helst inte vill veta av.

Nu kommer jag att såga en klassiker vid fotknölarna, men jag hade verkligen svårt för Kallocain. För sin tid så var den säkert helt banbrytande med en skrämmande framtidsvision likt 1984 eller mer moderna bokserier som Divergent och Hungergames. Men då den typen av dystopier är underhållande att läsa så är Kallocain en seg och ganska tråkig bok, med karaktärer som jag inte bryr mig om alls. Det är en intressant historia i grunden som är väldigt välskriven, men ingen bok jag kommer minnas en längre tid efter detta.

Vredens gudinnor

The Furies
Originaltitel: The Furies
Sidor: 384
ISBN: 9789178930333
För att glömma en ödesdiger bilolycka börjar Violet på Elm Hollow Academy, ett prestigefullt privatgymnasium för flickor. Skolan ligger i ett område med otäcka historiska kopplingar till 1700-talets häxprocesser. Violet blir snart den fjärde medlemmen i en avancerad studiecirkel ledd av den karismatiske konstläraren Annabel. Även om Annabel påstår att hennes lektioner inte har något med gamla riter och ritualer att göra varnar hon eleverna för ämnet, och talar om det som mer än bara mytologi. Och Violet och hennes vänner börjar tro att de själva besitter magiska krafter. Men när en av gruppens tidigare medlemmar - som har en kuslig likhet med Violet - hittas död på campus efter att ha varit spårlöst försvunnen sedan nio månader tillbaka, börjar Violet undra om hon kan lita på sina vänner, sina lärare eller ens på sig själv.

En av mina favoritfilmer när jag var yngre var The Craft (Den onda cirkeln) från 1996 som i det stora hela har samma grundhistoria som Vredens gudinnor. Men där The Craft är spännande och huvudpersonen är lätt att tycka om, så har jag här väldigt svårt för Violet. Hon har en hemsk bakgrundshistoria – som jag ärligt talat trodde skulle få någon form av övernaturlig förklaring senare i boken – men som huvudperson är hon väldigt blek och intetsägande. Språket är förstås vackert och passar miljön som boken utspelar sig i, men det blir lite för mycket, så pass att jag automatiskt hoppar över en del paragrafer som inte för handlingen vidare utan bara känns som utfyllnad. Boken är väldigt ojämn i övrigt och går från många sega lektioner (om förvånansvärt intressanta ämnen) till våldsamma hämndaktioner och ritualer där motivationen bakom dessa inte känns helt berättigade och trovärdiga. Tyvärr så faller även historien platt mot slutet och den saknade någon form av effektfullt slut (twist eller pay off) så jag blev mest besviken. Det var ingen bok för mig helt enkelt.

Tack Modernista för att jag fick läsa boken!

Mörkret

Dimma
Originaltitel: Dimma
Sidor: 288
Format: Pocket
ISBN: 9789177814573
En ung kvinna hittas död på en enslig strand. Här sökte hon skydd. I stället fann hon sin grav i vågorna. En förhastad polisutredning bedömer händelsen som självmord. Hulda Hermannsdóttir, kommissarie vid Reykjavikpolisen, tvingas till en tidig pension. Dessförinnan ges hon möjlighet att åta sig ett sista fall. Hon vet exakt vilket hon ska välja. Och vad hon finner är något avsevärt mycket värre än självmord. Ändå har hon svårt att få ut ens den mest elementära information i fallet. När Huldas egna kolleger försöker bromsa utredningen, finns till sist bara ett sätt kvar. För att avslöja sanningen riskerar hon sitt eget liv. Mörkret är den första boken i en planerad romantrilogi om poliskommissarie Hulda Hermannsdottír, av Islands just nu hetaste kriminalromanförfattare, Ragnar Jonásson.

För att ni ska slippa känna er förda bakom ljuset av bokens baksidetext, så bör man veta att det här är sista boken i en trilogi som skrivs i omvänd ordning. Den här boken handlar om slutet på Huldas karriär som kommissarie och de andra två böckerna utspelar sig när hon var yngre. Lite trist då jag gillade att läsa om den här äldre Hulda och jag blev frustrerad av slutet som inte alls är särskilt spektakulärt så förvänta er inte det, för då kommer ni att bli besvikna. Hopplösa slut är inget för mig egentligen, men det är en förbaskat bra skriven bok (säkert inget för dom som gillar snabba vändningar och högt tempo) och jag älskar verkligen Hulda som den torra, men väldigt smarta karaktär hon är. Som en kvinnlig Leif GW på sätt och vis. Så jag kommer självklart att läsa böckerna som utspelas innan denna!

Något som störde mig under läsningen dock var kyrkan på omslaget som jag inte tycker passar in alls på bokens handling, då det bara förekommer en kyrka vid ett tillfälle i boken. Det säger inte mycket om vad boken handlar om och jag tycker att omslagen för The Darkness på engelska var betydligt mer i linje med handlingen.

Balthasar Bruns detektivbyrå: Mysteriet med den försvunna katten

Utgiven: 2017
Sidor: 151
ISBN: 9789177016984
Mitt under ett segt och trist sommarlov får Henny syn på en intressant lapp på bibliotekets anslagstavla. På lappen står det att en detektiv letar efter en assistent. Henny blir nyfiken och söker upp detektiven, som heter Balthasar Brun och är en urgammal man med krulligt hår och en stor pipa i mungipan. Balthasar är tveksam till om en liten flicka verkligen klarar av att vara assistent till en äkta mästerdetektiv, så Henny gör en överenskommelse med honom: Om hon klarar av att leta rätt på en försvunnen katt på max en vecka, så får hon jobbet. Och plötsligt är sommarlovet inte så segt och trist längre.

Det här är en sån där mysig bok som jag önskar att jag hade läst när jag var yngre. Den fungerar inte lika bra för en äldre läsare (likt Harry Potter, Ivy Pocket eller Poppy Pym) då den är skriven på ett väldigt simpelt sätt och handlingen är tyvärr ganska förutsägbar. Jag gillar illustrationerna och att det är en brokig skara människor som berättelsen kretsar kring, speciellt de fina djuren, men som sagt är det här en bok för 6-9-åringar som jag tror skulle älska att läsa den!

Tack Modernista för det fina recensionsexemplaret.