Bageriet Surdegen

Bageriet Surdegen
Originaltitel: Bageriet Surdegen
Sidor: 256
ISBN: 9789180504447
Julstämning råder i kvarteret Kronan och dess gulliga butiker med julbelysning, gran och marknad på torget intill. Adventsmyset inne på det prisbelönta bageriet Surdegen är dock allt annat än muntert. I nitton år har Sirpa, som äger bageriet, vunnit pepparkakshustävlingen på Finlandsfärjan. Nu drömmer hon om den tjugonde raka segern och har för ändamålet tryckt upp jubileumströjor. Den storslagna julskyltningen, med guldpokalen i centrum, är planerad in i minsta detalj. Men ingenting går som det är tänkt i år. Höfterna krånglar, konkurrensen är hårdare än vanligt och mitt i allt dyker en praktikant upp. Pixie är hårt sminkad i svart och stjäl Sirpas fokus. Det som skulle bli la grande finale ser ut att bli ett fullskaligt fiasko. Men kanske är det till slut Pixie som blir Sirpas räddning? I Bageriet Surdegen, den fjärde boken i serien om kvarteret Kronan, bjuder Lilly Emme på feelgood i mysig juldräkt.

Äntligen är vi tillbaka i kvarteret Kronan! Den här gången är det bageriet Surdegen och Sirpa som står i centrum för handlingen, men med den klåfingriga Pixie som sidekick. Jag gillar verkligen båda två och bonuspoäng för katten, som gärna hade fått vara med ännu mer. Även om de är mest fokus på tävlingen, så finns det rum för lite julkänsla. Trots en del missförstånd, sabotage och allmänt dryga släktingar och bekanta som sätter käppar i hjulen för Sirpa och Pixie så blir det bra på slutet och det är en bok jag plöjde igenom direkt. Det är säkert inbillning från min sida, men jag tycker inte att Surdegen var lika komisk som de tidigare delarna, den känns lite mer klassisk feelgood än humor feelgood, även fast den hade sina roliga delar. Lyssnade även en del på ljudboken och saknar helt klart Frida Hallgren som inläsare, det var inte samma känsla som tidigare. Det är oavsett det en underhållande och hjärtevärmande bok från början till slut och jag kommer garanterat att fortsätta läsa om det kommer fler delar i serien. Rekommenderas varmt!

Äldreboendet Pärleporten

Äldreboendet Pärleporten
Originaltitel: Äldreboendet Pärleporten
Sidor: 256
ISBN: 9789177896708
På äldreboendet Pärleporten känner Vera Liljeqvist att hon vid 87 års ålder äntligen har hittat hem. Hela boendet är i behov av renovering men det är inte så viktigt när man har hittat vänner för livet. Vera och de andra på äldreboendet gör det bästa av situationen. De pysslar i växthuset, fikar nybakta saffransbullar och dricker specialkryddad snaps. Ända tills en råttinvasion tvingar dem att tillfälligt flytta ut. För att lugna hyresgästerna fortsätter vårdbiträdet Birk att repetera årets luciatåg mitt i flyttkaoset. Vera inser att cheferna på äldreboendet döljer mer än bara råttor och mögelfläckar. Om hon inte avslöjar deras planer kan boendets traditionsenliga julfirande och resten av hennes liv ödeläggas. Till sin hjälp tar hon den neurotiske men godhjärtade Birk. Sara H. Olsson och Lilly Emme fortsätter serien om kvarteret Kronan med ytterligare en varm feelgoodroman om vänskap över generationsgränserna.

Om du har missat den här härliga bokserien så är det verkligen dags att börja läsa nu. Kvarteret Kronan har blivit en av mina favoriter när det kommer till underhållande feelgood då böckerna innehåller mycket värme och humor – då den innehåller en del under bältet-skämt som jag uppskattar. I förra boken så köptes det in några väldigt speciella presenter till de boende på Pärleporten och det är efter det som den här boken tar vid. I varje bok så får vi träffa på nya karaktärer, men några gamla favoriter dyker upp här och var. Handlingen som sådan med äldreboendets renovering var kanske inte lika spännande som de tidigare böckerna, men det uppstod en hel del roliga situationer och att följa Vera, Birk och de andra var lika roligt och dråpligt som tidigare. Så vill man läsa välskriven, lättsam feelgood som bjuder på många skratt så kan jag varmt rekommendera både den här boken och resten av serien. Jag kommer att ge mig in på nästa del i serien, “Bageriet Surdegen”, så fort jag kan!

Månas kristallbod

Månas kristallbod
Originaltitel: Månas kristallbod
Sidor: 251
ISBN: 9789177896692
Solveig Brygge är en succéförfattare. Men hon saknar något i sitt liv: en sann vän. Hur mycket hon än försöker verkar det inte som att hennes kontaktförsök riktigt når fram. Hennes förläggare uppskattar inte alls att få en yogafontän i present, och grannen blir bara upprörd när Solveig vattnar blomman i trapphuset med kristallvatten. En dag uppenbarar sig en ny möjlighet i Kvarteret Kronan. Måna, som driver kvarterets kristallbod, ber Solveig att ta över som butikschef medan hon letar efter kärleken i Tibet. Det är en smula oväntat, men Solveig är ju trots allt stamkund. I butiken arbetar sedan många år Dennis, en hårdrockare med stenkoll på allt från bergskristaller till bokföring. Solveig för Månas livsverk vidare med mycket hjärta men inte lika mycket hjärna. Tyvärr blir Dennis, som hade hoppats på att själv bli butikschef, inte den kollega och vän som Solveig hade väntat sig. Avundsjukan får honom att ändra en aning i Solveigs horoskop. Det lilla sabotaget leder till en härva av missförstånd, bortsprungna katter och uteblivna fikastunder.

En värdig fristående uppföljare till Bokförlaget Gyllendufva! Jag vet inte om jag är superförtjust i Solveig som helt saknar självinsikt, men Dennis och hans katt föll jag för direkt. Det är precis som i första delen fullt med missförstånd och komiska situationer uppstår som gör att jag många gånger skrattar högt för mig själv. Böckerna Solveig skriver är även de riktigt roliga att läsa om, speciellt titlarna! Det ska bli spännande att läsa hur det kommer gå för de boende på Äldreboendet Pärleporten som är nästa bok i serien! Rekommenderas varmt!

Bokförlaget Gyllendufva

Bokförlaget Gyllendufva
Originaltitel: Bokförlaget Gyllendufva
Sidor: 274
ISBN: 9789177896685
Gunilla von Schmeeren är nybliven änka och har ärvt sin makes anrika bokförlag Gyllendufva, som trots prestigefylld utgivning lider av stora, ekonomiska utmaningar. Om situationen inte vänder inom åtta månader kommer hon att tvingas att sälja företaget för att betala banken. Gunilla bestämmer sig för att anställa den erfarna förläggaren Petra, och tillsammans jobbar de för att få förlaget på fötter. Men kommer de att få tag i den lysande debutanten som inte svarar på mail? Kommer den bittra agenten göra allvar i sina hot om stämning? Och kommer de att ha råd att ställa ut på Bokmässan? Bokförlaget Gyllendufva är den färgsprakande inledningen på serien om kvarteret Kronan, ett mysigt område i Huvudstaden där butiker och företag kanske drivs lite okonventionellt, men med stort hjärta. I denna skruvade, humoristiska skildring av böckernas värld får läsaren följa med till ett traditionellt förlag som plötsligt får två påhittiga kvinnor i toppen. Hemligheter avslöjas och vänskapsband knyts när författarna Sara H. Olsson och Lilly Emme tar sig an bokbranschen i detta kärleksbrev till feelgoodgenren.

Det här är min typ av humor! Underhållande, lättläst och full av orginal som jag hoppas återkommer i kommande böcker. Det är mycket referenser till förlagsbranschen och bokmässan i den här boken vilket gör igenkänningsfaktorn hög. Om ni ska läsa en underhållande feelgood-bok om ett bokförlag så är det den här boken ni ska läsa helt enkelt! Fortsättning följer i nästa bok i serien Kvarteret Kronan: Månas kristallbod!

Utloggad

Utloggad
Originaltitel: Utloggad
ISBN: 9789177892106
Goodreadsbetyg: 3.70
Så länge trettioåriga Katie kan minnas har hon drömt om att bli författare. Tillsammans med tre väninnor har hon bildat kvartetten Skrivsystrar. De har lovat varandra att inte ge upp skrivandet förrän alla fyra är utgivna författare. Men medan vännerna skriver bästsäljare samlar Katie refuseringar på hög. Och hetsen på sociala medier gör knappast hennes sviktande självförtroende bättre. När Katies frustration av misstag sprids på internet rasar hennes värld. Hon beslutar sig för att logga ut, både från den digitala världen och den verkliga. Först när mobiltelefonen tystnar och hon flyr London börjar hon inse vad som är viktigt i livet. Hon lovar sig själv att aldrig mer skriva ett ord. Ett löfte som vore lätt att hålla om hon bara inte haft den den där hemliga berättelsen som pockat på att bli satt på pränt ända sedan hon var barn.

Stor igenkänningsfaktor i den här mysiga och lättlästa feelgoodboken om skrivande och hur sociala medier kan vara allt annat än positivt för våra sociala liv. Många intressanta karaktärer som jag hoppas få lära känna mer i kommande böcker i Skrivsystrar-serien.