Det sista livet

Det sista livet
Originaltitel: Det sista livet
Sidor: 472
ISBN: 9789113093741
Goodreadsbetyg: 3.87
Dottern till VD:n för ett av Sveriges mest framgångsrika företag försvinner spårlöst i Karlstad. Hon tros vara mördad, men ingen kropp hittas. Tio år senare vittnar FBI-agenten John Adderley i en uppmärksammad rättegång i Baltimore. I behov av en ny identitet kräver han att få bli placerad i Sverige, närmare bestämt i Karlstad. Staden han vuxit upp i, men inte besökt på tjugo år. John får ett nytt namn och ett jobb i cold case-gruppen som utreder det tio år gamla försvinnandet. Det blir snart tydligt att Johns vilja att få komma till Karlstad och jobba med just det här fallet handlar om mer än att återse sitt barndoms Värmland. Samtidigt växer oron för att hans verkliga identitet ska röjas och han får allt svårare att balansera sina hemligheter. Det sista livet är första delen i en ny kriminalserie om FBI-agenten John Adderley. Den har högt tempo, smarta cliffhangers och psykologiskt djup. I en klassisk Nordic noir-inramning får vi möta en huvudperson vi inte är vana vid att se i denna genre.

Det här var en minst sagt spännande deckardebut. Det tog förvisso ett tag för mig att komma in i handlingen, som hoppade mellan dåtid och nutid, men efter ett par kapitel så var jag fast och kunde inte sluta läsa. Tack vare att boken är så välskriven så var den lätt att läsa och när alla karaktärer har introducerats så flyter det på. Det är någonting med gamla code case-fall som jag är extra förtjust i, så även fast jag efter ett tag anande vad som hade hänt med Emelie (jag har nog tittat för mycket på Law & Order: SVU) så var det väldigt spännande. Efter att jag hade läst igenom boken och allt uppdagats så läste jag faktiskt om de första kapitlen och fick då en annan bild av boken. Det är skrämmande bra sammanvävt med karaktärer som känns mänskliga och jag tyckte verkligen om John. Boken avslutas med en cliffhanger då vissa trådar inte helt knyts ihop på slutet så jag ser fram emot att få läsa mer från Peter och Peter.