Bestseller

Bestseller
Originaltitel: Bestseller
Sidor: 544
ISBN: 9789189393929
Hur långt är en författare beredd att gå för att skriva en bästsäljare? Pascal Engman gräver där han står i sin vassaste thriller hittills. Thrillerförfattaren Raymond Salinas hittas mördad en morgon utanför sitt hem. Han var på väg till bokmässan i Göteborg. Vanessa Frank inser tidigt att den avlidne hade djupgående kontakter inom flera kriminella nätverk, både i Sverige och utlandet. De utgjorde källor i hans researcharbete och poliserna förstår att flera kan ha haft intresse i att se författaren död. Men Vanessa anar att mordmotivet döljer sig i Salinas kommande bokprojekt, där något ännu större ska avslöjas. För att hitta svaren måste hon följa i de fotspår som ledde författaren rakt in i döden. Hur långt är en författare beredd att gå för att skapa en bästsäljare?

Han har gjort det än en gång! Det här är en av de bokserier som jag alltid sträckläser och alltid längtar till nästa del så fort jag vänt sista bladet. Skrämmande aktuella ämnen varje gång och fullt med huvudkaraktärer och sidokaraktärer som jag inte kan låta bli att tycka om oavsett om de är genuint fina människor eller genomruttna brottslingar. Gängkrig och grävande journalistik med en touch av bokmässan. Det här är min favoritserie när det kommer till crime/spänning/thrillers och jag kan både rekommendera böckerna som de är och att lyssna på ljudboken som Stefan Sauk läser in. Eller växla mellan de båda som jag brukar göra. Det här är en av förra årets bästa böcker och en solklart femma i betyg!

Om du var min

Om du var min
Originaltitel: Om du var min
Sidor: 347
ISBN: 9789189750487
Starka kvinnor i ny serie om kärlek och maktspel Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. OM DU VAR MIN är första delen i historien om kvinnorna som styrt på Svartå herrgård. Sviten som sträcker sig över 250 år berättar om kvinnornas oförtrutna kamp för kärleken och rätten att styra över sina egna liv, från slutet av 1700-talet ända till modern tid. Det är en historia om himlastormande kärlek, kvinnlig list och maktspel i samhällets översta skikt. När Christina Erikson flyttade in på Svartå herrgård hade hon inget annat val än att sadla om till historisk romance, och själva byggnaden spelar en nästan lika stor roll som verklighetens Christinor som fått slåss för makten över den.

En av mina ultimata favoritgenres är historisk romance, men just svensk sådan är en bristvara. Det finns mycket översatt, men språket blir då inte alltid varken passande eller bra.

När jag fick reda på att Christina skulle börja skriva just historisk romance så visste jag att det inte skulle bli något problem på den fronten. Hon är fenomenal på att skriva och språket är spot on!

Då det här är första boken i en trilogi, så får vi här lära känna vår första Christina. En ung kvinna som verkligen inte har någon lust att foga sig och leva som kvinnor förväntades göra på 1700-talet. Men kärleken till Svartå och familjen gör att hon tvingar sig själv att ge upp det hon verkligen vill ha. Det är mycket fokus på klasskillnaderna, att gifta sig antingen rikt eller med personer av bra börd. Baserat på det lilla jag vet om den här tidsperioden så känns berättelsen väldigt verklighetstrogen och bra beskriven. Jag gillar flera av karaktärerna, speciellt Gustav och Maja, men Christinas mamma var jag långt ifrån förtjust i. Precis som i vår tid så fanns det många osympatiska typer på högre positioner som gjorde livet surt för sin omgivning.

Trots en del tunga ämnen, som jag inte tänker spoila för er som inte läst boken än, så är det väldigt underhållande läsning. För det bästa med Om du var min tycker jag är att det inte är renodlad romance, som fokuserar mest på kärleken mellan två personer, utan det är spännande, tragiskt, hemskt och romantiskt med en nypa historielektion. Vilket jag ärligt talat kan behöva då det var länge sedan jag läste svensk historia i skolan. Om jag ska jämföra med en annan bokserie i samma genre, så är det Bridgerton som ligger närmast, men det här är bättre! Om man vill ha historisk romantik med hetta – utan att man blir bränd (jag är inte helt förtjust i böcker där vissa kapitel helt plötsligt blir rena sexnoveller) – så är det här en bok för dig!

Det enda negativa är att boken tog slut för fort och att vi måste vänta på nästa, men som tur är så är väntan kort och jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen!Det enda negativa är att boken tog slut för fort och att vi måste vänta på nästa, men som tur är så är väntan kort och jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen!

Rekommenderas varmt!

Parasiten

Parasiten
Originaltitel: Parasiten
Sidor: 402
ISBN: 9789189585874
Brända kvarlevor av en kropp hittas en varm sommardag på Drottningholm. Vid offret finns en dödslista. Kriminalinspektör Emma Sköld är det sista namnet av fem. Parallellt med utredningen rullas ett tjugo år gammalt fall upp, där en mamma åkte till akuten med sitt spädbarn och hamnade i häktet. Vad har det förflutna med mordet att göra? Det är upp till Emma med kolleger att stoppa förövaren innan fler råkar illa ut. Och slutligen även hon själv. PARASITEN är den elfte fristående delen i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. På sitt karakteristiska sätt skildrar Sarenbrant samhällsaktuella teman. Parasiten handlar om när livet slås i spillror över en natt. Om hämndbegär, såriga syskonrelationer och en familjetragedi som får katastrofala konsekvenser.

Ett av årets höjdpunkter är ändå när nästa del i Emma Sköld-serien släpps! Jag fullkomligt älskar ljudböckerna och brukar lyssna när jag är ute på landet och jobbar ute i trädgården eller är inne och målar lister i stugan. Sarenbrants böcker gör allt så mycket roligare även fast böckerna i sig handlar om hemska händelser och skrämmande människor. Just Parasiten är inget undantag utan jag plöjde igenom boken, växelvis läsa och lyssna beroende på vad jag kände för. Det bästa är att det alltid är lagom långa kapitel, där varje slutar med en cliffhanger som gör att man inte kan sluta läsa. Jag hoppas verkligen att det kommer fler delar, men tills dess får jag ta och läsa ikapp hennes böcker ihop med Carina Bergfeldt.

X

X
Originaltitel: X
Sidor: 624
ISBN: 9789189393875
Sport- och spelindustrin exploderar, men bortom onlinebettingen finns en underjordisk marknad där de stora transaktionerna sker genom matchfixning, våld och korruption. En mördad fotbollsfru i en lyxvilla på Lidingö. En pojke i förorten med en framtid som idrottsstjärna. En utstött mellanstadielärare som drömmer om att bli sedd för den hon är. I den senaste delen i serien om Vanessa Frank vävs deras historier samman till ett fartfyllt drama och en omöjlig ekvation. Nu måste polisinspektör Vanessa Frank hitta den okända variabeln X innan det är för sent. X är en rafflande resa in i de kriminella nätverkens värld. Sportindustrin är en av vår tids mest transaktionstäta marknader och ett fotbollsproffs kan idag tjäna miljarder. Baserad på gedigen research har Engman skapat en fiktiv thriller om det skoningslösa spelet bakom spelen. Med sina mångbottnade karaktärer är X en djuplodande spänningsroman om människans starkaste drivkrafter.

Jag måste erkänna att jag inte var fullt så entusiastisk inför att läsa den här boken när jag hörde att den skulle kretsa kring sportindustrin och framförallt matchfixning. Men i egenskap av en läsare som inte är ett dugg sportintresserad så kan jag ärligt säga att det inte spelar någon som helst roll vad ämnet är i en bok av Pascal, det blir läsvärt oavsett! Och som i hans tidigare böcker så är det inte sportindustrin som står i centrum utan de genuina människorna som drabbas av dess baksida och hur kriminalitet kan korrumpera den finaste av vänskaper och familj om man inte vågar stå emot. Det är en tegelsten till bok, men jag älskade varenda sida! Bortsett från att jag önskar mig ännu fler delar i den här serien så skulle jag hemskt gärna vilja läsa något oväntat från Pascal, en annan genre kanske. Hur skulle en feelgood eller skräck skriven av Pascal vara? Kommer vi någonsin få veta det?

Själsfränden

Själsfränden
Originaltitel: Själsfränden
Sidor: 445
ISBN: 9789189393394
Stockholms stad breder ut sig som en kuliss med sina sprakande höstfärger. En slående utsikt, tills kriminalinspektör Emma Sköld stannar med blicken på en kvinna som balanserar på fel sida om räcket på Västerbron. En vindpust tar tag i det långa mörka håret och Emma håller andan. Hur ska hon hindra kvinnan från att hoppa och falla fritt tjugosex meter, rakt ner mot en säker död? Och inte bara hon, utan även spädbarnet i hennes famn. Själsfränden är den tionde fristående delen i den populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Sofie Sarenbrant väver på ett unikt sätt in aktuella och känsliga ämnen som självmord och filicid. Hur mycket är ett människoliv värt?

Jag hade verkligen längtat efter nästa del i Emma Sköld-serien och jag blev inte besviken! Som vanligt tar Sofie upp ett aktuellt ämne – där jag personligen alltid står på hönans sida, inte äggets så att säga, men det blir åter igen störst fokus på barnen och mindre på det bästa i Sofies böcker, spänningen mellan huvudkaraktärerna och de sjuka människorna som begår brotten. Det finns läsare som inte gillar spänning, andra som inte gillar fantasy, för mig finns det inget mer ointressant att läsa om än familjeliv och småbarn. Eller än värre: barn och djur som far illa! Fast trots att hela Själsfränden kretsar kring olika mammor och hur deras liv slås i spillor tack vare en man – förstås, så fullkomligt älskar jag hur Sofie skriver. Det är smart, spännande och beroendeframkallande för läsaren med korta kapitel som sömlöst för berättelsen vidare. Hon kan verkligen göra de mest vardagliga och jobbiga ämnena intressanta och jag är riktigt nyfiken på vilket ämne som hon kommer ta upp nästa gång…

Mordet i prästgården

Murder at the Vicarage
Originaltitel: Murder at the Vicarage
Sidor: 292
ISBN: 9789189393462
Älskade Miss Marples första fall I charmig brittisk landsbygdsmiljö, i St Mary Mead, hittas kyrkovärden Protheroe, en illa omtyckt man, mördad. Det är kyrkoherden Clemens som finner honom, bara timmar efter att han uttalat orden: Den som mördar Protheroe, skulle göra världen en stor tjänst. Vid sidan av polisens utredning gör även Miss Marple, bygdens gamla ungmö, egna undersökningar. Hon finner att det inte bara är kyrkoherden, utan hela byn som haft lömska motiv att mörda Protheroe. Mordet i prästgården utkom för första gången 1930 och blev en av Agatha Christies mest omtyckta och populära böcker. Den nyfikna och klipska amatördetektiven Miss Marple bygger på Christies åldrande släktingar och deras vänner. I den första boken om Miss Marple introduceras hon som en intelligent dam som känner till allt som pågår i byn något som kom att bli ett kärt karaktärsdrag i alla kommande böcker om Miss Marple.

Jag älskar att bryta av min vardagsläsning med en klassisk Agatha Christie-deckare och de här superfina utgåvorna från Bookmark är underbara att plocka ur bokhyllan och mysa ner sig med under en filt. Just mordet i den här boken är inte någon svår gåta att lösa vare sig för Miss Marple eller läsaren, men det är resan som är målet i det här fallet. Det är ett brett persongalleri och många misstänkta. Det är relationerna mellan karaktärerna som är intressant och vad var och en kan tänka sig att göra för att just deras hemligheter inte ska avslöjas. Mord eller ej. Rekommenderas!