Gröna, sköna vårvindar

Gröna, sköna vårvindar
Originaltitel: Gröna, sköna vårvindar
Sidor: 302
Välkommen tillbaka till Bullholmen - där vårkänslorna blandas med ett olöst mysterium från det förflutna. Det är maj och kriminalreporter Cilla Storm trivs med livet, även om hon är osäker på vad nästa steg för henne och pojkvännen Adam är. Bästisen Zacke är det dock värre med, han har tillfälligt separerat från Jonathan och får låna Cillas kolonistuga på Bullholmen för att vila upp sig. På samma ö befinner sig mat- och vinprofilen Julia som håller på att färdigställa sin bok. Men en kväll när hon ser över till grannhuset på andra sidan viken blir hon vittne till något hemskt. Något som visar sig ha rötter i ett femtio år gammalt, olöst mord ... "Gröna, sköna vårvindar" är den fjärde och sista delen i mysdeckarserien om Cilla Storm.

Det här är en av mina favoritserien inom genres mysdeckare och den här fjärde delen gjorde mig långt ifrån besviken. Att skriva om nya och gamla brott där det växlas mellan då och nutid är en lyckad kombination som sömlöst för berättandet vidare och gör att jag inte kan sluta läsa. Det är lättläst och underhållande, fullt med goda viner, vackra miljöer och intressanta karaktärer som jag gärna träffar på igen, så snälla Christoffer, det här får inte vara sista boken om Cilla! Det är en så himla fin serie och jag håller ändå tummarna för att det kommer en fortsättning i framtiden.

Kalla, vita vinternätter

Sidor: 288
ISBN: 9789188801746
Goodreadsbetyg: 3.67
Det är december och snöslasket i Stockholm är avgasgrått. Cilla Storm trivs som kriminalreporter men lider av skrivkramp. När vännerna Zacke och Jonathan bjuder med henne till deras nyköpta sportstuga i idylliska Idre ser hon chansen att fly storstaden och komma i julstämning. Ännu trevligare blir det när väninnan Rosie följer med. Men redan första dagen hittas en ung man död i den populära fjällanläggningen. Snart börjar Cilla och Rosie nysta i fallet, och spåren leder dem till ett lyxhus där en välbärgad och mytomspunnen familj huserar ...

Christoffer gör mig aldrig besviken och i den senaste boken om Cilla Storm så får jag äntligen träffa henne, Rosie, Adam, Jonathan och Zacke igen. Den här gången så åker de upp till fjällen för att fira jul, men som vanligt så snubblar de över ett mystiskt dödsfall. Familjen Niemi med det musikaliska underbarnet Fredrik är en ny bekantskap som har många lik i garderoben.

Det är verkligen den bästa typen av feelgood med lite spänning, död, humor och god mat och vin. Allt det i ett snötäckt vinterlandskap uppe i Idre gör det här till en av de mest stämningsfyllda julböckerna jag läst i år. Jag längtar redan till nästa bok i serien som kommer i maj!

Blå, blå höstvågor

Blå, blå höstvågor
Originaltitel: Blå, blå höstvågor
Sidor: 278
ISBN: 9789188801258
Goodreadsbetyg: 3.83
Hösten har kommit och Cilla Storm arbetar som kriminalreporter på en podcast. Hon bor tillfälligt hos sin bästis och dricker ofta vin med Rosie, grannen från Bullholmen. Men relationen med de charmiga polisen Adam känns oklar. Varför har han så svårt att bestämma sig? På det nya jobbet får Cilla i uppdrag att nysta i vad som hände societetslejonet Laila Damm, som försvann spårlöst 1988. Spåren leder Cilla tillbaka ut i Stockholms skärgård. Samtidigt anländer skådespelerskan Ella Svensson till Nordirland för att ta hand om sina föräldrars dödsbo. Där hittar hon något som får henne att snabbt återvända till Sverige. På ett kallt och blåsigt Bullholmen korsas Cillas och Ellas vägar, och snart uppdagas öns mörka förflutna.

Det är något speciellt med böcker där två kvinnor, varav en är pensionär, blir riktigt bra vänner och löser mysterier eller brott tillsammans. Det är precis det som böckerna om Cilla Storm handlar om. Cilla och hennes vän, den förhoppningsvis framtida svärmodern, Rosie åker den här gången ut till Bullholmen på hösten då Rosie har haft turen att vinna en spaweekend där. Bullholmen är en charmig liten ö som tydligen är större än jag först trodde! Jag tycker som sagt väldigt mycket om Rosie och Cillas relation, som blir lite komisk genom Cillas attraktion till Adam, Rosies son. Boken växlar mellan nutid och det som hände på 80-talet då en kvinna, Laila Damm, försvann spårlöst, ett fall som Cilla ska skriva om för en true crime podcast. Man får även följa Ella, som vi lär känna allt eftersom mysteriet kring Laila nystas upp. Christoffer knyter samman de olika kvinnornas historier på ett skickligt sätt, precis som i de gamla klassiska puseldeckarna! Det är verkligen en riktigt mysig höstdeckare full av mord, mystik och vin. Ser fram emot att läsa mer från Christoffer – och om Cilla – i framtiden!

Söta, röda sommardrömmar

Söta, röda sommardrömmar
Originaltitel: Söta, röda sommardrömmar
Sidor: 300
ISBN: 9789198409734
Goodreadsbetyg: 3.81
Skärgårdsmord, kärlek och Chardonnay Cilla Storm har just blivit dumpad av sin pojkvän. Hennes karriär som skvallerjournalist går inte riktigt som hon tänkt sig och sparkapitalet räcker inte längre till det där drömmiga sommarhuset i skärgården. Efter uppbrottet har hon bara råd med en kolonilott på Bullholmen - en turisttät liten ö i Stockholms prunkande skärgård. Trots att hon helt saknar gröna fingrar bestämmer hon sig för att slå till. Men när en ung kvinna hittas död på ön på midsommardagens morgon tar Cillas liv en helt ny vändning. Cilla visar sig ha varit den sista som såg kvinnan i livet och hon blir snabbt indragen i utredningen - som leds av den mycket stiliga polisen Adam. Den smått neurotiska och Chardonnay-pimplande Cilla och den strikta, välklädda Adam är så olika som två människor kan vara - ändå dras de till varandra. Men så sker plötsligt ännu ett mord som ställer allt på ända.

Jag är så glad över att Söta, röda sommardrömmar fanns att lyssna på hos Storytel, för efter att jag läst läsprovet vi fick med oss från Feelgoodfestivalen så var jag fast.

Det är en lite udda genre med både feelgood, romance och deckare på samma gång, men boken är skriven på ett sätt som gör att det fungerar riktigt bra. Bättre än bra till och med! Det är mysigt och pittoreskt på ön trots mord och hemska familjehemligheter. Jag gillar Cilla och att de situationer hon försätter sig själv i är allt från humoristiska till spännande och livsfarliga.

Det är helt enkelt en underhållande och uppiggande bok som är perfekt att läsa tillsammans med ett glas vin eller en alkoholfri drink. Men precis som med alkohol och läsk så är den extremt beroendeframkallande, så passa er noga! Väntan på nästa del i serien är outhärdlig!