Som en öppen bok
Originaltitel: Som en öppen bok
Sidor: 313
ISBN: 9789113099385
Goodreadsbetyg: 3.84
Clara Rennel har haft planen utstakad länge: Som lärare ska hon viga sitt liv åt att sprida läslust till kommande generationer. Styrkt av sina fiktiva medsystrar Kulla-Gulla, Kitty och Lotta, är hon redo att uträtta stordåd i läsningens tjänst. När hennes ungdomsförälskelse Jonathan dyker upp igen, mirakulöst nog nybliven singel, kan det nästan inte bli bättre. Systern Paulina (som dessvärre inte är fiktiv) lyfter ett varningens finger. Men vad vet väl hon om Jonathans intentioner? Bara för att hon själv, till allas förvåning, lyckats hålla ihop med en kille i mer än några veckor? En kille som till råga på allt verkar alldeles för smart för henne. Men Claras lärartillvaro vill inte riktigt utveckla sig som hon planerat. Eleverna ägnar sig helst åt dokusåpor, föräldrarna kräver det omöjliga, kollegerna sätter käppar i hjulet och rektorn förstår ingenting. Jonathan säger sig ha lösningen på hennes bekymmer, och snart har den plikttrogna Clara gjort drastiska avsteg från sin plan. För det ingick inte i planeringen att börja skolka. Och det ingick definitivt inte att falla för sin lillasysters nya pojkvän.

Det här var en ljuvlig läsupplevelse! Det är inte bara Clara Rennels elever som får känna av riktig läsglädje utan det får även vi som läser boken. Att den till större delen utspelar sig i Sollentuna där jag växt upp och bott i över trettio år gör den knappast sämre. Igenkänningen är verkligen total och jag önskar att jag hade haft en lärare som Clara på Helenelundskolan!

För i grundskolan så hade jag nästan bara oerfarna och opedagogiska vikarier som varken kunde eller ville förstå sig på mig. Man ska inte behöva vara specialutbildad för att förstå sig på och kunna hantera elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.

Trots min usla skolgång så klarade jag mig rätt bra tack vare min kärlek till det skrivna ordet. Jag pluggade det jag var intresserad av hemma istället när jag skolkade från skolan (något som varken lärare eller rektor gjorde något åt!), så även fast jag missade en massa så arbetar jag idag på en statlig myndighet och lär mig nya saker varje dag, nu senast mikrobiologi och genteknik.

Förutom att jag älskar Saras karaktärer så är det en riktigt rolig bok! Jag skrattade högt flera gånger under bokens gång. Det märks att det inte är lätt för Clara och hennes familj när det kommer till kärlek, det är en hel drös med kommunikationsproblem, hemligheter och missförstånd som kryddar en i övrigt charmig och starkt underhållande feelgood.

Språket är helt perfekt och lättläst med kortare kapitel som gör att man bara vill läsa ett kapitel till…

En utomordentlig debut som gav mersmak och får mig att ställa frågan: “Sara, när kommer nästa bok?!” Jag förutspår en lång och vacker relation mellan dig som författare och mig som läsare!

Tack Norstedts och Sara för det underbara signerade recensionsexemplaret och det fina brevet!