En sång för Hedda
Originaltitel: En sång för Hedda
Sidor: 336
ISBN: 9789113096872
Goodreadsbetyg: 3.38
Med mindre än två veckor kvar till jul, förändras Linas lugna tillvaro drastiskt: hon blir uppsagd från sitt jobb och hon får plötsligt veta att hennes sedan länge avlidne far, Björn, lever i all välmåga. Även Linas mamma Hedda har en del att tampas med: hennes gästgiveri är konkursmässigt, sonen Jesper vill inte längre jobba kvar i familjeföretaget, och själv har hon fått allt svårare att komma ihåg saker. Och så var det detta med Björn ... Frågetecknen hopar sig när familjen Sundell samlas till det sedvanliga julfirandet. Varför är Hedda så ovillig att tala om det förflutna? Kan gästgiveriet räddas? Ska Lina finns sin egen väg? I En sång för Hedda återvänder Annika Estassy till det lilla samhället Måneby från Gröna fingrar sökes, med en berättelse om frihet, förlåtelse och försoning.

Jag har hört att många som läst En sång för Hedda tycker att den här inte är lika bra som föregångaren Gröna fingrar sökes. Jag tycker det motsatta. Det här är en bok mer i min smak, då jag inte är så förtjust i trädgårdar och sommaren. En mysig jul med släkten och nya vänner, problematik och familjehemligheter är helt i min smak. Jag har lättare att identifiera mig med Lina än Leyla och det är skönt att slippa läsa om våldsamma män. Här är det kvinnorna som är i fokus och även om det är ledsamt att läsa om hur det går för Agnes så är det ändå bättre att veta än inte som med alla sjukdomar.

Själv hade jag aldrig hört Koppången tidigare, men jag älskar områdena mellan Orsa och Gävle där vi spenderade många vintrar i min barndom. Så nu har jag äntligen lyssnat på den fina låten, som man bör spela medan man läser de bitarna i boken. Jag hoppas på fler böcker om Måneby, för att läsa Annikas böcker är ett rent nöje!