Originaltitel: One for the Money (Stephanie Plum #1)
Utgiven: 1994
Sidor: 298
Format: Pocket
ISBN: 9171301895
Goodreadsbetyg: 4.03
Stephanie Plum är utfattig: inget jobb, inga pengar. I ren desperation övertalar hon sin kusin att ge henne arbete. Hennes nya jobb är att fånga in brottslingar som har smitit undan borgen. Hennes första uppdrag är att finna Joe Morelli, efterlyst för mord. Att jaga Joe är inget nytt för Stephanie, de har kommit i kontakt förut – på mer än ett sätt. Han var traktens Casanova och hon var blåögd och oskuldsfull, ända tills episoden bakom disken i det lokala konditoriet ... Efteråt kunde alla läsa om det i stora spraybokstäver vid fotbollsstadion. Något senare stötte de ihop igen – brutalt! Joe kom i närkontakt med stötfångaren på Stephanies bil. Hämnden är ljuv! Stephanie behöver verkligen pengarna hon kan få om hon fångar in Joe. Han gör allt för att hålla sig undan, samtidigt som han försöker rentvå sig från mordanklagelserna genom att spåra den verklige mördaren. Med handväskan och pepparsprayen i högsta hugg – pistolen hinner Stephanie aldrig få upp ur väskan – ger sig Stephanie Plum ut på jakt. Hon har ett lovligt byte i sikte och varken Joe Morelli eller den lilla staden Trenton, New Jersey, kommer att bli sig lik igen.

Jag fick låna den här oväntade godbiten av mina vän Kim och jag läste ut den dagen efter. Jag har konstigt nog missat den här underhållande bokserien som i dagsläget är på runt 25 böcker. Eftersom den första boken kom ut i början av 90-talet så blir det verkligen en blast from the past när Stephanie Plum tvingas förlita sig på trådade telefoner och inte har något instagramkonto att slösa bort all sin tid på. Men jag upptäckte att jag faktiskt hade sett filmatiseringen med Katherine Heigl, men den var inte särskilt minnesvärd jämfört med boken. Något som stod ut var den lättsamma och underhållande översättningen och jag hoppas verkligen att serien får en ny release så att alla böcker får komma ut på svenska!