Sidor: 207
ISBN: 9789178871858
Goodreadsbetyg: 3.22
Rent hemma med rent miljösamvete! Städningen blir så mycket roligare om den är strukturerad, effektiv och snäll mot vår planet. Detta är något Ellinor Sirén, kvinnan bakom Ekotipset på sociala medier, är en stjärna på, och här har hon samlat alla sina bästa tips och råd i en miljöklok handbok. Lär dig hur du gör dina egna billiga städprodukter, och hur du får riktigt bra snurr på den årliga storstädningen och alla veckostädningar. Här finns också många fiffiga ekohacks – som hårsnoddar av trasiga nylonstrumpbyxor, eller hur du får skosulor att bli vita igen. Snart är ugnen och spisen skinande rena, kakelfogarna vita, fönsterrutorna kristallklara och madrasserna fräscha. Och skurhandsken på hjärtat – visst mår vi som bäst när det är rent och fint hemma?

Även om jag fått många tips gratis från Ekotipset via Instagram så känns det här som en bok man vill ha hemma i bokhyllan. Om nätet går ner eller något så har man alltid tipsen till hands. Förutom att det är helt fantastiska tips som är bra för miljön – jag har testat det mesta i boken redan – så är boken så snygg och fint illustrerad. Rekommenderar den verkligen till folk som älskar att städa eller som kanske skulle behöva få lite ordning i röran.