Imorgon och imorgon och imorgon

Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow
Originaltitel: Tomorrow, and Tomorrow, and Tomorrow
Sidor: 477
ISBN: 9789100801106
Sam och Sadie träffas på ett sjukhus 1987. Sadie besöker sin cancersjuka syster och Sam återhämtar sig från en bilolycka. De två ensamma själarna förenas i den gemensamma kärleken till dataspel, och när de av en slump möts igen åtta år senare inleder de ett samarbete som för dem till oanade höjder: de blir superstjärnor i spelvärlden. Men i verkligheten är saker och ting inte lika fulländade som i spelens virtuella värld. Imorgon och imorgon och imorgon följer Sam och Sadie genom åren av professionell framgång och personliga motgångar, samtidigt som samhället och deras relation förändras. Gabrielle Zevin har skrivit en förtrollande roman om kärlek, men inte en kärleksroman. Den har tagit världen med storm, bland annat utnämndes den till Amazon Book of the Year.

Många som läst den här boken har sagt att man inte behöver vara en gamer för att uppskatta den här boken och det kan jag hålla med om. För jag har spelat de flesta spel som omnämns i boken (utöver de fiktiva som karaktärerna själva skapar förstås) och jag har aldrig läst en bok som framställt spel som så här fruktansvärt tråkiga. Författaren förmedlar inte alls det som jag älskar med spel, den underbara verklighetsflykten som får en att må bra och faktiskt uppskatta den grå verkligheten som omväxling. Utan det är mer fokus på psykisk ohälsa, traumatiska barndomar och struliga (toxic) relationer. Det är välskrivet, men innehåller en del citat från Shakespeare-pjäser jag inte är så förtjust i och jag gillade varken Sadie eller Marx. Några bikaraktärer tyckte jag om, men den enda jag verkligen sympatiserade med var Sam. En karaktär som inte visste vad han ville och hur han kände, vilket gjorde att han inte agerade förrän det var för sent. Livet hade helt enkelt passerat honom förbi och han om någon hade verkligen behövt starta om sitt “spel”. Mitt största minus är att spelen som karaktärerna skapar inte låter bra alls, speciellt det MMORPG som får ett helt kapitel på slutet, det var smärtsamt att läsa om. Det här känns inte som en bok som kommer få läsare att vilja spela spel, utan kan snarare ge motsatt effekt.

Nej, istället för att läsa den här rekommenderar jag att man läser något annat eller spelar ett riktigt bra spel. Det finns massor med gamla bra klassiker från 90/00-talet. Eller så kan man testa mitt senaste favorit-spel Baldurs Gate 3 (helt fristående, måste inte spela föregångarna), nya Super Mario Bros. Wonder, spelet där man får spela som en katt; Stray eller något litet indie-spel med bra user reviews. Det finns massor som påminner som spelen i boken, men som har betydligt mer djup och är underhållande att spela. För övrigt tyckte jag inte om omslagets design, för även om det speglar bokens innehåll, och är lite nostalgiskt om man har haft en gammal dator, så såg spelomslagen på 90-00/talet betydligt bättre ut än det här. Det gamla konstverket av Hokusai är finare i originalformatet. Även om boken gick fort att läsa så var det ingen bok för mig helt enkelt.

Den store konstnären

Den store konstnären
Originaltitel: Den store konstnären
Sidor: 251
ISBN: 9789100198442
Radiojournalisterna Ann Ek och Esti Przybyszewski får äntligen sin stora chans, de ska göra ett reportage om konstnären Niki Falc, som har begått självmord i sitt hem på Österlen. Ann och Esti skulle kunna bli ett riktigt dream team, om de bara kunde samarbeta… Hur ska det gå för reportaget och den bullälskande Ann och den organiserade Esti när dessutom Falcs släktingar inte vill bli intervjuade? "Den store konstnären" är en varm, humoristisk och fartfylld spänningsroman med två oväntade hjältar att ta till sitt hjärta.

Det här är en spännande deckare som slutade allt för abrupt. Jag ville bara läsa mer! Som jag sa till Emmy och Hanna när jag träffade dom på ett bokevent, så är det så skickligt skrivet att jag växlar mellan att hålla med Ann och Esti under varje kapitel. Under Anns kapitel så tycker jag illa om Esti och vice versa i nästa kapitel, för båda har egenskaper jag tycker om. Det är två härliga karaktärer som jag vill läsa mer om helt enkelt. Jag längtar redan till nästa del i serien!

Den trettonde lärjungen

Den trettonde lärjungen
Originaltitel: Den trettonde lärjungen
Sidor: 384
ISBN: 9789100181949
En man stapplar in på polisstationen i Oskarshamn, täckt i någon annans blod och helt utan minne. Inte långt därpå påträffas ett lik i skogen. Elias Svensson och hans kollegor vid Stockholmspolisen kallas ner till Småland och upptäcker kopplingar till ett hälsohem med klientel från både överklassen och samhällets bottenskikt. Författaren Cornelia Lind som återigen bistår polisen försöker balansera sitt kaotiska privatliv med sin roll i gruppen: att med sina specialkunskaper se det andra missar. Återigen blir polisen varse vilka följder maktmissbruk och förakt för människoliv får för de personer som drabbas. Återigen finns någon som hjälper dem i deras jakt.

Precis som i de tidigare böckerna så älskar jag hur Christina skriver, men just handlingen i Den trettonde lärjungen blev jag inte lika förtjust i. Det är delarna med Cornelia jag tycker bäst om och tyvärr så är inte Forsete med lika mycket här. Startsträckan är lite längre, men när det väl börjar hända saker så sker allt på en gång. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen och att få reda på mer om Forsete och hur det ska gå för Cornelia med hennes hemska ex. Jag håller tummarna för att även han blir röjd ur vägen på något sätt. Rekommenderar verkligen den här bokserien!

Näktergalen

The Nightingale
Originaltitel: The Nightingale
Sidor: 526
ISBN: 9789100153199
I kärlek upptäcker vi vilka vi vill vara. I krig förstår vi vilka vi är. När Vianne Mauriacs man ger sig av till fronten 1939 tror hon att hon är trygg för egen del. Det är otänkbart att nazisterna ska kunna invadera Frankrike. Men invasionen kommer, och i hennes hus flyttar det in en tysk kapten. Vianne har inget val – om hon vill behålla sitt hem måste hon och dottern dela det med fienden. Allt eftersom kriget fortsätter blir bristen på mat och pengar akut, och den hotfulla situationen tvingar Vianne till allt större uppoffringar för att skydda sig själv och sin familj. Samtidigt befinner sig Viannes syster Isabelle i Paris. Hon är en rebellisk artonåring som vägrar acceptera det franska nederlaget. När hon förälskar sig i en partisan dras hon med i motståndsrörelsen. För henne finns inga kompromisser och ingen väg tillbaka. Kristin Hanna beskriver i Näktergalen kvinnornas krig, den tillvaro på hemmaplan som sällan skildrats. Hennes berättelse om de två systrarna i det ockuperade Frankrike blir en berättelse om styrka och kärlek i en omöjlig tid.

Jag tror att jag har tyckt om varenda bok av Kristin Hannah som jag har läst hittills. Det är kvalité rakt igenom och hon är helt makalös på att skriva om starka kvinnor och väva in historiska händelser i hennes fiktiva karaktärers liv. Det är så gripande, hemskt och rörande att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det är en berg- och dalbana av känslor för mig som läsare och även om jag läst många böcker som utspelar sig under den här tiden, så blir det en ny vinkel och en ny livshistoria varje gång. Rekommenderas varmt!

Ensamvarg

Ensamvarg
Originaltitel: Ensamvarg
ISBN: 9789100175726
En tidig septembermorgon hittas en styckad kropp vid en återvinningsstation i centrala Stockholm. När kommissarie Elias Svensson börjar nysta i offrets historia framkommer oroande misstankar om att skyddslösa flyktingungdomar utnyttjas sexuellt. Någon är beredd att döda för att sanningen inte ska komma fram.Författaren Cornelia Lind kämpar mot sin före detta make i en vårdnadstvist som blir smutsigare än hon kunnat ana. Samtidigt försöker hon bistå polisen med sina kunskaper om förövares psyken.Och i det fördolda vakar en hemlig sammanslutning med uppgiften att ta vid där polisens befogenheter slutar.

Det här är en av mina hyllvärmare då jag ofta drar mig för att börja läsa serier som redan har ett antal böcker ute – det känns aldrig som att jag kommer att komma ikapp. Men inför att Christina släpper sin romanace-serie så tänkte jag passa på att läsa hela Forsete-serien.

De här två första böckerna har varit riktigt jobbiga att läsa, för det handlar om riktigt obehagliga människor. Det är inte fantasimonster utan riktiga monster som vem som helst kan råka ut för om man har otur. I ensamvarg så uttnyttjas även pojkar sexuellt vilket även det är tungt att läsa om. Chrstina är dock en jäkel på att skriva och jag läste ut Ensamvarg på någon dag. Det är spännande och vidrigt på samma gång vilket gör att det inte går att sluta läsa. Jag kommer att fortsätta på nästa del omgående! Rekommenderas verkligen!

Sarek

Sarek
Originaltitel: Sarek
Sidor: 433
ISBN: 9789100196745
Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp till Sarek med en fjärde part – Anna och Henrik har svårt att säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken "jag känner igen honom". Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid.

Eftersom det här är en bok med vandringstema så passade jag på att lyssna på ljudboken medan jag var ute i mitt egna “mini-Sarek” Nåsten naturreservat i Uppsala. I stort sett hela boken är spännande rakt igenom och jag gillade karaktärerna, men eftersom vi får höra historien berättas ur huvudpersonens synvinkel så känns allting ganska skevt. Det mesta i boken känns osannolikt, speciellt hur personerna agerar. Mot slutet så får vi ny information och allt vänds upp och ner, vad är verkligt, vem talar sanning och varför gjorde de fyra personerna som de gjorde? Problemet är att jag fortfarande inte har en aning efter att jag läst klart. Jag lyssnade om slutet flera gånger, men vi får inte veta vad poliserna kom fram till eller vad som egentligen hände där ute i Sarek. Jag har svårt för psykologiska spänningsromaner där man lämnar slutet öppet, eller där författaren förväntar sig att läsaren själv ska lista ut vad som hänt utan att det står utskrivet. “Jag ljuger ibland” av Alice Feeney är ett bra exempel på en sådan bok. Det här var för mig en riktig bladvändare med målande miljöbeskrivningar och intressanta karaktärer som tyvärr tappade mycket av spänningen mot slutet – som i min mening var ett stort antiklimax, alltför abrupt och svårtolkat.