Sarek

Sarek
Originaltitel: Sarek
Sidor: 433
ISBN: 9789100196745
Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp till Sarek med en fjärde part – Anna och Henrik har svårt att säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken "jag känner igen honom". Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid.

Eftersom det här är en bok med vandringstema så passade jag på att lyssna på ljudboken medan jag var ute i mitt egna “mini-Sarek” Nåsten naturreservat i Uppsala. I stort sett hela boken är spännande rakt igenom och jag gillade karaktärerna, men eftersom vi får höra historien berättas ur huvudpersonens synvinkel så känns allting ganska skevt. Det mesta i boken känns osannolikt, speciellt hur personerna agerar. Mot slutet så får vi ny information och allt vänds upp och ner, vad är verkligt, vem talar sanning och varför gjorde de fyra personerna som de gjorde? Problemet är att jag fortfarande inte har en aning efter att jag läst klart. Jag lyssnade om slutet flera gånger, men vi får inte veta vad poliserna kom fram till eller vad som egentligen hände där ute i Sarek. Jag har svårt för psykologiska spänningsromaner där man lämnar slutet öppet, eller där författaren förväntar sig att läsaren själv ska lista ut vad som hänt utan att det står utskrivet. “Jag ljuger ibland” av Alice Feeney är ett bra exempel på en sådan bok. Det här var för mig en riktig bladvändare med målande miljöbeskrivningar och intressanta karaktärer som tyvärr tappade mycket av spänningen mot slutet – som i min mening var ett stort antiklimax, alltför abrupt och svårtolkat.

Städerskan

The Maid
Originaltitel: The Maid
Sidor: 334
ISBN: 9789100187033
Molly arbetar som städerska på det anrika Regency Hotell. Hon är exceptionell på sitt jobb, men har desto svårare i kontakten med andra människor. Mollys kära mormor har nyss gått bort, dessutom lyckades en så kallad pojkvän lura av Molly och mormor alla deras sparpengar. Så Molly mår inte speciellt bra, verkligen inte. När Molly ska städa i affärsmannen Charles Blacks svit hittar hon honom död i sängen... Städerskan är en charmig spänningsroman med en udda hjältinna man lätt tar till sitt hjärta.

Städerskan påminner mig lite om en udda Agatha Christie-deckare. Jag både läste och lyssnade på ljudboken och tyckte att inläsaren fick till Mollys röstläge bra, men det kändes bara aningen konstigt att Molly ska vara 25 år och har relativt enkelt att vara runt människor, men ändå beter sig som ett naivt autistiskt barn. Det nämns ingen diagnos, men många på autismspektrumet utvecklar ett mentalt skydd ju äldre de blir och avsaknaden av det gör att Molly känns mer som en karikatyr än en riktig person. Även om det alltid är svårt att tolka känslor, speciellt om man möter nya människor hela tiden som Molly gör i sitt jobb. I övrigt så känner jag igen mig själv väldigt mycket i Molly. Jag älskar att städa, få det rent och hoppas på att folk är ärliga och talar sanning även om jag inte tar det för givet. Slutet var det mest ojämna i boken, det passade inte in. Från ingenstans uppstår kärlek, allting fallet på plats och det kändes inte som om det var samma bok längre. Jag tyckte trots det väldigt mycket om Städerskan och hur den var skriven, så jag rekommenderar den till de som vill läsa något eget och unikt.

De fyra vindarna

The Four Winds
Originaltitel: The Four Winds
Sidor: 440
ISBN: 9789100187637
Texas, 1934. Torka och stormar plågar människor och djur. Som så många andra på slättlandet tvingas Elsa Martinelli till slut lämna sitt hem - den lilla farmen som hotas att begravas i sanden. Hon ger sig av västerut med sina två små barn i hopp om ett bättre liv i Kalifornien. Men resan blir längre och ankomsten svårare än hon någonsin har kunnat föreställa sig. I "De fyra vindarna" berättar Kristin Hannah om en kvinnas umbäranden, kamp och kärlek i skuggan av den naturkatastrof som drabbade nordamerikanska Mellanvästern på 1930-talet.

Innan vi började läsa boken i bokcirkeln så visste jag att det här skulle vara en av Kristin Hannahs mörkare romaner. Men det var konstigt nog en av de mest underhållande skildringar av misär jag läst. Alla böcker jag har läst av Hannah har varit så välskrivna att de är svåra att släppa trots att de är riktiga tegelstenar. Historien kretsar kring Elsa, som alltid har fått höra att hon är lång, ful och att ingen vill gifta sig med henne. Hon trotsar sin familj och träffar en man som vänder hennes liv upp och ner på både gott och ont. Det är en bok full av intressanta karaktärer som jag fort knyter an till. Det är skrämmande att veta att det fiktiva liv Elsa lever i boken med största sannolikhet varit någons verklighet på 30-talet i södra USA. Det är aningen för mycket utdragna hemskheter för min personliga smak, men det var en fin läsupplevelse jag varmt kan rekommendera ändå!

Lämna världen bakom dig

Leave the World Behind
Originaltitel: Leave the World Behind
Sidor: 251
ISBN: 9100189065
Semester. Ett sommarhus i oväntad radioskugga. Två privilegierade familjer som plötsligt tvingas dela på utrymmet. En katastrof. Rumaan Alams "Lämna världen bakom dig" nominerades till National Book Award, klättrade på försäljningslistorna och hyllades av en enig kritikerkår när den kom ut i USA hösten 2020. Netflix har köpt tv-rättigheterna, Julia Roberts och Denzel Washington ska spela huvudrollerna.

Det här var tyvärr inget för mig, vilket var tråkigt för jag gillade premissen. Jag fastnade inte för en enda karaktär och blev istället irriterad på hur de agerar och uttrycker sig. Språket är inte alls i min smak och allt känns överdrivet och konstlat. Jag läste vidare enbart för att få någon form av förklaring och svar på alla frågor som uppstod i början, men det fanns inga svar.

Vår bästa tid

Such a Fun Age
Originaltitel: Such a Fun Age
Sidor: 300
ISBN: 9789100185398
Emira ställer upp för familjen där hon brukar sitta barnvakt en sen kväll. Men i mataffären konfronteras hon av en säkerhetsvakt som anklagar henne för kidnappning. Händelsen, där en ung svart kvinna med ett blont barn omringas, fastnar på film. Incidenten blir startskottet för en kedja av händelser som vänder upp och ner på allt de tror att de vet om sig själva - och varandra. En samtidssatir om klass, rasism och privilegier.

Det här var en komplicerad bok att läsa och recensera. Jag kan inte säga att jag tyckte den var dålig, för den är någorlunda välskriven och tar upp aktuella problem, “white saviourism” bland annat, men det kändes inte som att någon kom någon vart under bokens gång. Ingen utvecklades speciellt mycket och inget blev speciellt mycket bättre/kom till någon insikt. Under läsningen så var jag mest irriterad över hur många gånger karaktärerna drar på sig offerkoftan och vägrar stå för vad de gör eller säger. Mitt stora problem med boken är att jag inte kan ta någons sida då jag inte kan relatera till karaktärerna överhuvudtaget. Det känns även som att alla generaliserar och diskriminerar varandra på ett eller annat sätt utöver racism och klassfrågan. Det är en sjukt överskattad bok om ni frågar mig, men om man sänker sina förväntningar till en rimlig nivå så är den helt klart läsvärd och ett bra diskussionsunderlag för en bokcirkel.

Vår bästa tid

Such a Fun Age
Originaltitel: Such a Fun Age
Sidor: 299
Emira ställer upp för familjen där hon brukar sitta barnvakt en sen kväll. Men i mataffären konfronteras hon av en säkerhetsvakt som anklagar henne för kidnappning. Händelsen, där en ung svart kvinna med ett blont barn omringas, fastnar på film. Incidenten blir startskottet för en kedja av händelser som vänder upp och ner på allt Emira och människorna i hennes närhet tror att de vet om sig själva - och varandra. En samtidssatir om klass, rasism och privilegier.

Det här var en komplicerad bok att läsa och recensera. Jag kan inte säga att jag tyckte den var dålig, för den är någorlunda välskriven och tar upp aktuella problem, “white saviourism” bland annat, men det kändes inte som att någon kom någon vart under bokens gång. Ingen utvecklades speciellt mycket och inget blev speciellt mycket bättre/kom till någon insikt. Under läsningen så var jag mest irriterad över hur många gånger karaktärerna drar på sig offerkoftan och vägrar stå för vad de gör eller säger. Mitt stora problem med boken är att jag inte kan ta någons sida då jag inte kan relatera till karaktärerna överhuvudtaget. Det känns även som att alla generaliserar och diskriminerar varandra på ett eller annat sätt. Det är en sjukt överskattad bok om ni frågar mig, men om man sänker sina förväntningar till en rimlig nivå så är den helt klart läsvärd och ett bra diskussionsunderlag för en bokcirkel.