Tjuvdrottningen

Tjuvdrottningen
Originaltitel: Tjuvdrottningen
ISBN: 9789127164062
Våren har väckt staden till liv och på Norrbro flockas åskådarna runt en populär knivkastarföreställning. Men på Allmänna barnhuset har Mika annat att tänka på. Två av de föräldralösa barnen skolkar från skolan och konstapel Valdemar Hoff kommer med en oväntad anklagelse. Snart inser Mika att barnen är in blandade i något mycket farligare än de själva förstår. För att rädda dem måste hon sätta sitt eget liv på spel. Tjuvdrottningen är den andra delen i serien om Månvind & Hoff, en spännande och hisnande välskriven trilogi om barn på samhällets botten i 1800-talets Stockholm.

Precis som med första boken i serien så både läste och lyssnade jag, för även om jag alltid föredrar det fysiska formatet så är Olof Wretlings inläsning för bra för att missas! Tjuvdrottningen börjar där förra boken slutade och den är minst lika välskriven och spännande som sin föregångare. Jag älskar de historiska miljöerna och stämningen, det är den bästa typen av barnbok som även vi vuxna barn kan läsa och uppskatta. Rekommenderas varmt.

Nattkorpen

Nattkorpen
Originaltitel: Nattkorpen
Sidor: 183
ISBN: 9789127164031
Vintern håller Stockholm i ett järngrepp, tullarna är igensnöade och det går varken att ta sig in eller ut ur staden. Mika har bott på Barnhuset på Drottninggatan i hela sitt liv. För att kunna överleva i 1800-talets Stockholm har hon utvecklat ett skarpt sinne för detaljer och hotfulla situationer. En natt lämnas en nyfödd flicka till barnhuset av en skräckslagen ung man. Det blir början på en kedja av händelser som ska försätta Mika i större fara än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Nattkorpen är första delen i bokserien om Månvind och Hoff och det är en välskriven och mörk berättelse som har sin början på ett barnhem i 1800-talets Stockholm. Det är omöjligt att inte tycka om Mika, som har allt man kan önska av en riktigt bra huvudkaraktär. Hon är nyfiken, skarptänkt, modig och har skinn på näsan. Det är en riktig bladvändare och välförtjänt vinnare av Augustpriset 2021! Jag rekommenderar den verkligen till alla som gillar spännande historisk fiktion, deckare och klassiker i stil med Oliver Twist eller Enola Holmes. Jag ser verkligen fram emot att få läsa fortsättningen på Mikas äventyr! Lyssnar man även på ljudboken så är den ypperligt inläst av Olof Wretling.

Binas historia

Bienes historie
Originaltitel: Bienes historie
Sidor: 458
Format: E-bok, ljudbok
ISBN: 9789127149816
"Binas historia" är en roman om en av de slumrande katastrofer som alltmer kommer i blickfånget: bidöden. Krisen med bisamhällen som slås ut världen över kan se ut som en perifer detalj i det ekologiska systemet. Men utan bin, ingen pollinering. Utan pollinering, inga växter. Och vad är förutsättningarna för liv utan växter? William är en melankolisk biolog och fröhandlare i England 1852, som bygger en helt ny sorts bikupor för att ge ära och berömmelse åt sig själv och familjen. George är biodlare i USA 2007 och kämpar för sin överlevnad men hoppas att sonen kan rädda gården. Men något håller på att hända med hans bin. Tao arbetar med handpollinering i ett framtida Kina där bina har försvunnit. Hennes högsta önskan är att sonen ska få ett bättre liv. Från de första trevande försöken att odla bin över det industriella lantbruket till en framtid utan bin. "Binas historia" är tre vackert och överraskande sammanfogade berättelser om relationer mellan föräldrar och barn, och om människans sårbarhet. Maja Lunde har skrivit manus för film och tv, och givit ut flera böcker för barn och ungdom, bland annat serien "Världens bästa gäng", som i höst ges ut på Natur & Kultur. "Binas historia" är hennes första roman för vuxna och har sålts till femton länder. Maja Lunde är bosatt i Oslo, Norge.

Den här boken läste jag ihop med min bokcirkel Den röda tråden och det var nog tur det för jag tror aldrig att jag hade läst den annars. Omslaget och titeln får det att se ut som en faktabok om just binas historia, men det är en roman som utspelar sig under både dåtid, nutid och framtid där historierna vävs samman på slutet. Jag gillade boken trots att den är väldigt deprimerande till och från, den handlar främst om hur människan förorenar vår planet så pass att de livsnödvändiga insekterna börjar att dö ut. Det är ingen himlastormande berättelse utan den är lågmäld och sorglig till och från. Verkligen bra skriven, men den når inte hela vägen fram för mig.

Mer väsenologi

Mer väsenologi
Originaltitel: Mer väsenologi
Sidor: 140
ISBN: 9789127166929
Författaren bakom PAX-böckerna är tillbaka med en ny fullspäckad lättbegriplig faktabok om väsen i nord isk folktro. Här får du lära dig allt om skräckfågeln som anfaller i mörkret, om livsfarliga gastkramar och varför du inte ska svära, prutta eller supa på jobbet (finns många anledningar), och naturligtvis finns ett kapitel om Hin Håle själv - den mest ondskefulla av alla väsen. Förutom tretton väsen finns extramaterial om de magikunniga, magiska ritualer och talmagi inom folktron. Spänning, humor och vetenskap för alla 9-99-åringar! Maffiga färgillustrationer av Reine Rosenberg och faktagranskat av etnologiprofessor Ulf Palmenfelt.

Att det kommit en till bok i den här fina serien om väsen var jag riktigt glad över! Det behövs mer av den här varan om ni frågar mig – men jag älskar också monster och andra hemskheter! Illustrationerna i den här boken är lika fenomenala som i den första boken. Det är läskig bilder utan att det känns groteskt eller barnförbjudet. Berättelserna är mysrysiga och jag hoppas att det kommer en ljudboksversion framöver för berättelser som dessa förtjänar att läsas högt. Det jag tycker är lite synd är att det bara är en sägnen per väsen, det hade varit ännu bättre om det var flera olika berättelser om samma väsen – i de fall där det finns mer att hämta givetvis. I slutet av boken så finns det lite extra information som jag tyckte var riktigt bra! Rekommenderas verkligen till stor som liten!

Tack Ingela och Natur & Kultur för det fina recensionsexemplaret!

Väsenologi

Väsenologi
Originaltitel: Väsenologi
Sidor: 115
ISBN: 9127161897
I alla tider har människor försökt förklara det de inte förstått. I gammal folktro kunde saker som naturfenomen och olyckor förklaras med väsen. Folktron hjälpte människor att förstå och hantera det skrämmande och okontrollerbara i livet. Så uppstod berättelser om väsen som troll, mylingar och maror. Här presenteras tolv väsen ur den nordiska folktron, med fakta, förklaringar om vad de kan ha betytt för människor som levde förr och med varsin sägen som har berättats om dem. Det är läskigt, sorgligt, roligt och lite snuskigt! Här finns också fakta om magiska växter och magiska föremål som sägs ha kunnat hjälpa mot faror och sjukdomar. Spännande och faktaspäckat för mellanstadiebarn! Texten är skriven av Ingela Korsell och faktagranskad av etnologiprofessor Ulf Palmenfelt och har maffiga färgillustrationer av Reine Rosenberg.

Ni som känner mig vet att jag älskar gamla folksagor och sägner, det har jag gjort ända sedan jag var liten. Då läste jag många spökhistorier och böcker som Ulf Palmenfelts När fan flådde smeden och Häxdopet. Det är min typ av berättelser helt enkelt och i Väsenologi så får vi ta del av några gamla klassiska berättelser och helt nya sådana. Jag lyssnade på boken som ljudbok och tyckte att den fungerade riktigt bra på det viset också även om man då hade kunnat skippa faktarutorna och bara kört på berättelserna. Jag tyckte förstås att den var lite för kort, för jag ville läsa mer så fort den var slut. Som tur är så finns det en till bok som nyligen kom ut, Mera väsenologi, så den läste jag direkt efter denna. Rekommenderar verkligen ljudboken som är riktigt bra inläst, men man bör läsa boken i fysiskt format för att inte gå minste om alla fina illustrationer.

Det här är böcker som man vill ha i bokhyllan helt enkelt!

Vaggvisa

Vaggvisa
Originaltitel: Chanson douce
Sidor: 250
ISBN: 9789127152502
Hemmet har aldrig tidigare varit så välstädat och barnen avgudar henne. Barnfickan Louise, en äldre fransyska som valts ut med omsorg, har kommit in i deras liv och förändrat det. Tack vare henne har Myriam kunnat återuppta sin juristkarriär och hon och maken Paul lägger tacksamt sina barn i hennes händer. Lika beroende som de blir av Louises hjälp, lika instängda känner de sig efter ett tag. De märker hur hon förändras, får plötsliga vredesutbrott och dyker ibland inte alls upp, men de undviker i det längsta att konfrontera henne. I det vackra huset i Paris tionde arrondissement har ett mörker sipprat in och nedräkningen mot en katastrof har tagit sin början. Paris blir ett mikrokosmos där klass, etnicitet och skillnaden mellan förort och innerstad tydligt framträder. Romanen genomsyras även av konflikten i det moderna föräldraskapet, hur kombinera barn, arbete och ett ständigt dåligt samvete?

Hur den här – i mina ögon – mediokra boken har blivit nominerad till årets bok förstår jag inte alls. Jag satt och väntade på någon form av tillfredsställande svar på frågan om varför den här personen gjort de små barnen illa, men fick inget. Jag drar hela tiden paralleller till de verkliga morden i Arboga 2008 och då känns den här historien inte alls lika extrem. Verkligheten är så mycket värre.

Boken är i stort sett en lång uppbyggnad till ingenting. I många mordfall så finns det inget vettigt motiv, men sådana fall gör inga bra böcker heller, för vem vill plåga sig själv genom att läsa om meningslösa och påhittade hemskheter? Förutom allt detta så får vi en rätt långtråkig bakgrundshistoria berättad för oss och familjen är inte någon familj man hade velat läsa om, om det inte vore för morden. Ingenting i Louise bakgrund frambringade något annat än fler frågor och i slutet så ger författaren inga svar. En spänningsroman utan spänning tyvärr.