Ormsaltaren

Ormsaltaren
Originaltitel: Ormsaltaren
Sidor: 224
ISBN: 9789127180666
Mika är tillbaka i Stockholm, men även om hon är glad att ha hittat sin mamma så har livet inte riktigt blivit som hon hoppats. Uppdragen lyser med sin frånvaro och Valdemar arbetar med något han helst inte vill berätta om. En kväll söks Mika upp av en bekant från förr som vittnar om att hennes vänner kan vara i fara. Kort därefter inträffar en tragisk händelse som skakar om hela tillvaron för Flickornas gäng. För att undvika mer våld måste Mika ta reda på vad som egentligen har hänt, och i sitt sökande upptäcker hon dolda livshemligheter med kopplingar till sin egen historia.

Månvind & Hoff har blivit en av mina favoritbokserier, så det här är helt klart böcker som fungerar lika bra för yngre läsare som för äldre. Den är skriven på ett sätt som gör tunga ämnen lättare att läsa och förstå utan att det blir allt för läskigt. Jag älskar Mika och Valdemar, men även bikaraktärerna och antagonisterna (som gett böckerna sina titlar). Det är väldigt spännande att följa duons jakt på tjuvar, mördare och förvunna personer i 1800-talets Stockholm och även Uppsala. Jag kan inte säga så mycket om handlingen utan att spoila den, men det gick inte att lägga den ifrån sig förrän den var slut. Nattkorpen ska som ni kanske vet bli film, men jag hoppas på att det kommer fler böcker i serien, för det här är bland de bästa böckerna för yngre läsare som jag har läst. Precis som med de tidigare delarna så rekommenderar jag verkligen att man även lyssnar på ljudboken, för inläsningen av Olof Wretling är så bra!

Spökläraren

Spökläraren
Originaltitel: Spökläraren
Illustratör: Jenny Jordahl
Sidor: 153
ISBN: 9789127173484
Bim är nästan alltid glad när hon är med Emon. Han får det att kännas så skönt i henne. Som att en liten näbbmus håller på att boa in sig i bröstkorgen. Då glömmer hon allt tråkigt i livet, som att mamma gått i ide igen. Bims värld är en rolig och lättläst bokserie av Augustprisvinnaren Kristina Sigunsdotter. I Bims värld finns konstnärsmamman som helst är naken på sommaren och ofta går i ide på vintern samt den mycket fula taxen Pölsan. Och Emon så klart och alla vännerna i klass 4A. Det kan också vara så att det bor en spöklärare i ett hemligt rum längst bort i sexornas korridor .

Det här är den fristående fortsättningen på Skolnatten och den är minst lika rolig och mysig att läsa som den första! Visst riktar den till barn i samma ålder som Bim, men den passar även denna tant i 30-års åldern som aldrig riktigt växte upp och blev tråkig. Rekommenderas till alla barn eller de med barnasinnet kvar, plus till er som är läströtta och behöver något roligt att läsa för att komma igång med läsningen igen!

Blodspakten

Blodspakten
Originaltitel: Blodspakten
Sidor: 200
ISBN: 9789127177895
På resan från Stockholm upptäcker Mika att Valdemar är mer illa däran än hon har förstått. Tänk om han dör ifrån henne nu? Väl framme vid Gilles gods misstas de för poliser från Uppsala som av någon anledning kallats till godset. Mika spelar med för att vinna tid. Men vem eller vad är det som stryker runt godset om nätterna och gör så att alla dörrar hålls låsta? Och var gömmer sig fröken Månvind, Mikas mamma? Det blir en strapatsrik färd i jakten på Mikas ursprung.

I den här spännande fortsättningen på serien Månvind & Hoff så reser duon mot Uppsala för att hitta Mikas mamma. Valdemar visar sig vara väldigt sjuk och Mika får därför klara sig själv när hon tampas med osaliga andar och familjehemligheter kring godset Rosengåva. Det blir både läskigt och mysigt att läsa och lyssna plus lite exotiskt att läsa en bok för yngre läsare som utspelar sig under 1800-talet. Rekommenderas till alla och jag längtar till nästa bok i serien!

Dödsängeln

Dödsängeln
Originaltitel: Dödsängeln
Sidor: 206
ISBN: 9789127164093
Minnena från vintern har bleknat, och Mika är inte längre efter­lyst. En natt söks hon upp av en medlem i det kriminella gänget Flickorna, som vill visa ett makabert fynd. Samtidigt ber Valdemar Hoff om hjälp med ett nytt fall. På något sätt verkar allt hänga ihop. Bakom de båda händelserna skymtar en fruktansvärd hemlighet som varit dold i många år. Snaran dras åt kring Mika och Valdemar när de ställs inför det största olösta mordfallet i stadens historia.

Det här är en bokserie som bara blir mer och mer spännande för varje bok! Jag fortsätter att läsa boken och lyssnar även på den för Olof Wretlings inläsning vilket förhöjer läsupplevelsen enormt. Dödsängeln känns läskigare och mer vuxen då den till stor del handlar om en änglamakerska som får betalt för att ta kål på oönskade barn. Här får Mika veta mer om var hon kommer ifrån och hennes föräldrar, även om hon redan har en fadersfigur i och med Valdemar. Det här skulle bli en trilogi, men tack och lov så fortsätter berättelsen även efter denna. Rekommenderas!

Tjuvdrottningen

Tjuvdrottningen
Originaltitel: Tjuvdrottningen
ISBN: 9789127164062
Våren har väckt staden till liv och på Norrbro flockas åskådarna runt en populär knivkastarföreställning. Men på Allmänna barnhuset har Mika annat att tänka på. Två av de föräldralösa barnen skolkar från skolan och konstapel Valdemar Hoff kommer med en oväntad anklagelse. Snart inser Mika att barnen är in blandade i något mycket farligare än de själva förstår. För att rädda dem måste hon sätta sitt eget liv på spel. Tjuvdrottningen är den andra delen i serien om Månvind & Hoff, en spännande och hisnande välskriven trilogi om barn på samhällets botten i 1800-talets Stockholm.

Precis som med första boken i serien så både läste och lyssnade jag, för även om jag alltid föredrar det fysiska formatet så är Olof Wretlings inläsning för bra för att missas! Tjuvdrottningen börjar där förra boken slutade och den är minst lika välskriven och spännande som sin föregångare. Jag älskar de historiska miljöerna och stämningen, det är den bästa typen av barnbok som även vi vuxna barn kan läsa och uppskatta. Rekommenderas varmt.

Modern väsenologi

Modern väsenologi
Originaltitel: Modern väsenologi
Illustratör: Reine Rosenberg
Sidor: 120
ISBN: 9789127172241
Det är lätt att tro att det bara var förr man trodde på väsen, men vilka övernaturliga varelser berättar vi om idag? Och vilken funktion fyller de på 2000-talet? Följ med på en vindlande resa bland spöktåg, utomjordingar, zombies, skräckclowner och svartögda barn. Det är en fullspäckad men lättbegriplig faktabok om väsen i modern folktro. Här kan du läsa om när tandfén slapp corona- karantän i Argentina, om Slender Man som rövar bort barn, om spegelspöket Svarta Madame ... och så förstås allt om monster under sängen. Spänning, humor och vetenskap för alla 9-99-åringar! Faktagranskat av religionshistorikern Tommy Kuusela och med maffiga färgillustrationer av Reine Rosenberg.

Jag älskar de här böckerna. De är så välskrivna och vackert illustrerade samt innehåller mycket “fiktionfakta”, sägner eller creepypastan. Precis det jag tycker om. Det är läskigt utan att bli för läskigt, så den fungerar bra för alla åldrar. Den här är kanske till och med bättre att börja läsa då det finns mer monster som unga känner igen och sedan introducera dom för våra klassiska väsen. Rekommenderar verkligen hela bokserien!