Dotter av Jord

Dotter av Jord
Originaltitel: Dotter av Jord
Sidor: 316
Format: Pocket, Ljudbok
ISBN: 9789180008396
Föreställ dig att du föds med en gåva. En farlig gåva som kommer förändra allt. En hemlighet andra är redo att döda för. Vad skulle du offra för makt? För lojalitet? För kärlek? Irland 1649. Ailea är inte som andra. Hon ser saker ingen annan ser. Nattens mardrömmar blir ofta sanna. I stugorna viskas det att modern lider av galenskap. När oroligheterna sprider sig över landet beslutar sig Aileas far för att rycka upp sin familj och flytta till Skottland. Där bor Magy, ortens örtahelare, som tidigt förstår att det är något speciellt med flickan. Snart kommer Aileas liv förändras för all framtid och hon kommer finna sig intrasslad i tusenåriga mysterier. På andra sidan havet, börjar Roderic, brorson till en mäktig spansk överste, sin militära utbildning på krigsskolan i Bologna. Där lär han känna sin mentor, den charmiga Muccio, som gör sitt yttersta för att få fason på sin eldiga lärling. Roderic och Aileas öden är tätt sammanflätade. Mellan dem växer en passion och kärlek, starkare än tid och rum.

Jag älskar historiska romaner, speciellt om de har en liten magisk touch. Om man har sett och gillat serien A discovery of witches så är det här en bok i samma anda. Dotter av jord är starten på en episk berättelse som sträcker sig över flera årtiondel och böcker. Det är en så pass välskriven och målande berättelse att man lätt kunnat tro att den var skriven av en internationell författare med flera böcker i ryggen likt Gabaldon. Otroligt att det istället är en debutbok! Det känns verkligen som om den första boken bygger upp mot en spännande fortsättning och jag längtar efter att få reda på hur det ska gå för Ailea, Roderic och deras familj och vänner. Jag har alltid tyckt att det finns för få filmatiseringar av svenska böcker, men den här tror jag skulle blir riktigt häftig att se som en Netflix-serie. Rekommenderas varmt och jag tänker helt klart läsa och recensera hela serien!