Flocken

Flocken
Originaltitel: Flocken
Sidor: 188
ISBN: 9789180006187
VÄLKOMMEN TILL DECEMBER Supersnuten John Wagners liv slås i spillror när hans fru Sara och sonen Mattias plötsligt försvinner. Spåren leder till Saras barndomstrakter, den gudsförgätna orten December långt uppe i Sveriges obyggd. December visar sig vara en skitmagnet. Snart har John inte bara sin familj att leta reda på, utan även en riktig smältdegel av smutsig kriminalitet att skotta i.Efter att mot sin vilja ha blivit en del av Decembers poliskår teamar John snabbt upp med psykologen Kim Cordell, som också har ett mörkt förflutet. Tillsammans tar de sig an December och krafterna som verkar på stadens skuggsida. Allt börjar med en brutal gängskjutning och ett lik som fiskas upp utanför hans hus.I den här serien är det ingen som håller igen, varken huvudkaraktärerna eller deras motståndare. Men en sak är säker – när du kommit till December blir det svårt att lämna.

Jag har hört att första delen av Döden i December inte ska vara den bästa men att serien växer efter varje bok och det ser jag fram emot. Just Flocken är en orgie i gängrelaterad verksamhet – vilket jag börjat tröttna på nu när det står om det i nyheterna varje dag. Det jag var mest intresserad av, John Wagners familjs försvinnande, får därför stå i bakgrunden. Och av det jag sett så kommer det att vara den röda tråden genom hela serien, så jag lär få läsa på nu så att jag får reda på det! Trots det så är det riktigt spännande och hade just den här bokens tema varit något annat så hade det inledande betyget varit högre. För jag gillar hur de skriver och huvudpersonerna får mig att vilja läsa klart hela serien på en gång. Jag måste ju bara få veta hur allt hänger ihop, vad är sanningen och vart är Wagners familj?

Dotter av Jord

Dotter av Jord
Originaltitel: Dotter av Jord
Sidor: 316
Format: Pocket, Ljudbok
ISBN: 9789180008396
Föreställ dig att du föds med en gåva. En farlig gåva som kommer förändra allt. En hemlighet andra är redo att döda för. Vad skulle du offra för makt? För lojalitet? För kärlek? Irland 1649. Ailea är inte som andra. Hon ser saker ingen annan ser. Nattens mardrömmar blir ofta sanna. I stugorna viskas det att modern lider av galenskap. När oroligheterna sprider sig över landet beslutar sig Aileas far för att rycka upp sin familj och flytta till Skottland. Där bor Magy, ortens örtahelare, som tidigt förstår att det är något speciellt med flickan. Snart kommer Aileas liv förändras för all framtid och hon kommer finna sig intrasslad i tusenåriga mysterier. På andra sidan havet, börjar Roderic, brorson till en mäktig spansk överste, sin militära utbildning på krigsskolan i Bologna. Där lär han känna sin mentor, den charmiga Muccio, som gör sitt yttersta för att få fason på sin eldiga lärling. Roderic och Aileas öden är tätt sammanflätade. Mellan dem växer en passion och kärlek, starkare än tid och rum.

Jag älskar historiska romaner, speciellt om de har en liten magisk touch. Om man har sett och gillat serien A discovery of witches så är det här en bok i samma anda. Dotter av jord är starten på en episk berättelse som sträcker sig över flera årtiondel och böcker. Det är en så pass välskriven och målande berättelse att man lätt kunnat tro att den var skriven av en internationell författare med flera böcker i ryggen likt Gabaldon. Otroligt att det istället är en debutbok! Det känns verkligen som om den första boken bygger upp mot en spännande fortsättning och jag längtar efter att få reda på hur det ska gå för Ailea, Roderic och deras familj och vänner. Jag har alltid tyckt att det finns för få filmatiseringar av svenska böcker, men den här tror jag skulle blir riktigt häftig att se som en Netflix-serie. Rekommenderas varmt och jag tänker helt klart läsa och recensera hela serien!

Ett avklippt finger och en näsa i blöt

Ett avklippt finger och en näsa i blöt
Originaltitel: Ett avklippt finger och en näsa i blöt
Sidor: 280
ISBN: 9789180005319
En eftermiddag rasslar det plötsligt till i faxen inne på kontoret hos herrekiperingsinnehavare Albin Larsson. Faxet visar sig vara ett rop på hjälp, till synes författat av hans tidigare dambekant, tantsnuskförfattaren Gunnel Ahlström. Hon har uppenbarligen gått under jorden efter misstankar om att hon är involverad i bokförläggaren Fiona Bertilssons försvinnande. Fiona sågs senast lämna sitt sommarhus på Österlen på väg mot stranden, iklädd endast en badrock, för att sedan aldrig återvända. Vad få känner till är att Fiona även är ledare för ett kriminellt nätverk som ägnar sig åt utpressning och handel med LSD. Herr Larsson tar inga onödiga risker och involverar genast sin tidigare partner in crime, Oskar Stenvall. Tillsammans börjar de nysta upp härvan som försatt den udda Gunnel i trubbel. Men de måste vara försiktiga. Ingen, särskilt inte polisen, får veta att de är inblandade.

Om vi bortser från att bok ett och två är i två olika format vilket ser hemskt ut i bokhyllan, så är det här en av mina nya favoritserier! Ett avklippt finger och en näsa i blöt är minst lika underhållande som den första och inläsningen av Fredde Granberg höjer den till ytterligare en nivå. Jag ler i stort sett hela tiden jag läser och jag hoppas verkligen att det kommer fler delar i serien, de får gärna vara ännu konstigare och skruvade än tidigare. Det är en riktigt härlig mysdeckare, men bara för att jag tycker den är rolig så är det inget du ska förvänta dig – läs den bara så får vi se om du har samma humor eller inte.

Svalor som ritar på himlen

Svalor som ritar på himlen
Originaltitel: Svalor som ritar på himlen
Sidor: 298
Format: Pocket, Ljudbok
ISBN: 9789180005357
Nina får jobb på Sparvedals slott och ser fram emot att börja om på nytt som nybliven singel, långt från hemstaden Göteborg. Men väl på plats i sommaridyllen Sparvdalen vid Göta kanal blir inget som hon har tänkt sig. Ett mord inträffar på slottet och det dröjer inte länge förrän alla misstänker alla, inklusive de egensinniga pensionatsägarna Betsy och Sam. Hinner mördaren gripas innan det blir fler offer? Svalor som ritar på himlen är den andra fristående delen i pusseldeckarserien "Morden vid Göta kanal". Vi får följa invånarna i det fiktiva Sparvdalen vid Göta kanal utanför Linköping, där alla tycks dölja en hemlighet, eller två.

Det är inte alla böcker som verkligen känns fristående, men här tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt att läsa även utan att man har läst den första. Jag älskar hur Rakka skriver och alla unika, intressanta karaktärer. Trots att det inte är exakt samma personer som handlingen kretsar kring denna gång, så får vi återse min favorit från första boken, Betsy. Hon påminner mig lite om tanterna i Arsenik och gamla spetsar, filmen från 1944, samma attityd till att döda även om de har olika motiv. Det här är verkligen som en feelgood och en pusseldeckare i ett. En svensk Morden i Midsomer av bästa sort. Jag lyssnade på ljudboken, men köpte boken direkt för det här är en serie värd att ha i samlingen och jag ser verkligen fram emot fortsättningen och vad som kommer att hända härnäst i Sparvdalen. Rekommenderas varmt!

Blåklockor som klingar på natten

Blåklockor som klingar på natten
Originaltitel: Blåklockor som klingar på natten
Sidor: 330
Format: Pocket, Ljudbok
ISBN: 9789180004961
Betsy och Sam driver ett pensionat i den välbesökta sommaridyllen Sparvdalen vid Göta kanal, men paret lever samtidigt ett mörkt dubbelliv som de gör allt för att dölja. John har lovat sin bortgångna mormor att överlämna en släktklenod till hennes syster Iris, som bor i kaptensvillan i Sparvdalen. Men när han anländer dit upptäcker han att Iris är spårlöst försvunnen och någon annan har flyttat in i huset. John bestämmer sig för att stanna kvar och undersöka vad som har hänt. Märkliga saker börjar att hända och det blir snart uppenbart att ingen längre går säker. För vem kan du egentligen lita på om inte ens dina närmaste grannar är de som de utger sig för att vara?

Efter en seg start där vi möter karaktärer som jag till en början inte alls fastnar för, så träffar vi på bokens riktiga huvudpersoner och oväntade mördare som verkligen gjorde hela boken för mig. Om vi bortser från de stackars djur som råkar illa ut i boken så blev jag riktigt förtjust och morden hopar sig verkligen ett efter ett. Jag älskar när en deckare eller spänningsroman känns rolig och lättsam även fast det handlar om seriemördare, diverse brottslingar och galna människor. Det är Morden i Midsomer fast vid Göta kanal! Jag slukade boken i ett nafs och gav den direkt till en vän som jag också tror kommer uppskatta den här typen av berättelse. Måste givetvis ta och läsa nästa bok i serien också, rekommenderas till den som älskar sommardeckare!

Det lider mot jul

Det lider mot jul
Originaltitel: Det lider mot jul
ISBN: 9789180004985
Julen närmar sig och vintern har kopplat ett rejält grepp om Österbotten. Poliserna Gisela Forsell och Linus Mikkola åker genom ett snötäckt landskap för att undersöka en olycksbådande lapp som sitter på dörren till ett ödsligt hus i utkanten av det lilla samhället Tulisaari. Meddelandet på lappen lyder: “Ring polisen! Vi är alla döda.” När Gisela och Linus tar sig in i huset hittar de tre lik och en medvetslös kvinna.

Jag har inte läst något av Sara Önnebo tidigare, men den här adventskalendern i fyra delar blev vald till julens läsning i bokcirkeln för att jag var sugen på lite blod och död som omväxling. Just av den varan kanske det inte blev så mycket av som jag hade hoppats, de flesta läsare är inte lika blodtörstig som jag själv är, men det var en spännande historia med många olika karaktärer att hålla reda på i början. Kanske inte den mest minnesvärda handlingen och upplösningen landade lite platt, men jag läser gärna fler deckare som utspelar sig i Finland.