Mord och ingen julefrid

Mord och ingen julefrid
Originaltitel: Mord och ingen julefrid
Sidor: 175
ISBN: 9789155269517
En fantastisk samling nervkittlande kriminalnoveller skrivna av några av Sveriges absolut främsta deckarförfattare: Arne Dahl, Åke Edwardson, Inger Frimansson, Lisa Förare Winbladh, Amanda Hellberg, Camilla Läckberg, Johan Theorin och Dag Öhrlund.

Det är förvånansvärt lite mord i denna novellantologi med jultema. Jag tyckte vissa berättelser var bättre än andra men jag gillade de flesta även om jag inte tycker att de är renodlade deckare. Favoriten blev “Tomten kommer” och kul att läsa en novell vars handling utspelar sig mellan första och andra boken Ulltuna-sviten. Även en bra påminnelse att läsa fler böcker av Dag Öhrlund, för även om jag ogillar de flesta män han skriver om så skriver han så himla bra! Det här i korthet är en trevlig liten novellsamling om man vill läsa något lättare, men ändå välskrivet till jul.

En nästan vanlig man

En nästan vanlig man
Originaltitel: En nästan vanlig man
Utgiven: 2008
Sidor: 570
ISBN: 9789173513708
Goodreadsbetyg: 3.56
Hans Ecker är Christophers bäste - och kanske ende - vän. På väg att motvilligt dras in i ett seriöst förhållande med Veronica, men inte beredd att släppa det ljuva livet med champagne, brudar och kokain. Johannes Kruut är rikemanssonen som på nåder får vara med i gänget, ivrig att platsa och bra att ha till hands när krognotorna blir för höga. När miljonkonton, champagne, sex och kokain inte längre är nog, går de tre männen över gränsen i sin jakt på spänning och njutning. Med Silfverbielke som manipulerande hjärna ger de sig in i en kriminalitet som trappas upp alltmer och resulterar i mord. Katt-och-råtta-leken mellan kommissarie Jacob Colt och trion blir kicken som Silfverbielke letat efter, beviset på hans överlägsenhet.

En nästan vanlig man handlar i stort sett enbart om Christopher Silfverbielke och hans kumpaners orgie i droger, sex och våld. Så är man inte intresserad av att läsa om sånt så är det här ingen bok för dig. Men själv finner jag boken väldigt underhållande och då tål jag annars inte Silfverbielkes typ. Mansgrisar som utnyttjar och våldför sig på kvinnor bland annat. Fast i den här miljön och berättelsen så passar han in perfekt och trots att jag känner för offren så vill jag att han ska komma undan med sina brott. En perfekt psykopat helt enkelt. Kvinnorna i boken är tyvärr riktigt korkade och stundtals går de även mig på nerverna, men ingen förtjänar vad de får utstå. Det är bara Christophers psykolog som inte är helt blåst. Att en psykopat kan vara charmig och tilldragande förstår jag, men man är inte så värst intelligent om man dömer en bok (i det här fallet Silfverbielke) enbart efter omslaget.

Jag lyssnade på den här boken, som är väldigt lång, men jag rekommenderar verkligen att man gör det för Stefan Sauk är fantastisk på att gestalta alla karaktärer och olika personlighetstyper. Det gör dom mer mänskliga. Något som för övrigt resulterar i att alla brott känns betydligt vidrigare.

Nu så här i efterhand så är jag lite besviken på mig själv över att jag inte har börjat läsa böckerna tidigare…