Mord och ingen julefrid

Mord och ingen julefrid
Originaltitel: Mord och ingen julefrid
Sidor: 175
ISBN: 9789155269517
En fantastisk samling nervkittlande kriminalnoveller skrivna av några av Sveriges absolut främsta deckarförfattare: Arne Dahl, Åke Edwardson, Inger Frimansson, Lisa Förare Winbladh, Amanda Hellberg, Camilla Läckberg, Johan Theorin och Dag Öhrlund.

Det är förvånansvärt lite mord i denna novellantologi med jultema. Jag tyckte vissa berättelser var bättre än andra men jag gillade de flesta även om jag inte tycker att de är renodlade deckare. Favoriten blev “Tomten kommer” och kul att läsa en novell vars handling utspelar sig mellan första och andra boken Ulltuna-sviten. Även en bra påminnelse att läsa fler böcker av Dag Öhrlund, för även om jag ogillar de flesta män han skriver om så skriver han så himla bra! Det här i korthet är en trevlig liten novellsamling om man vill läsa något lättare, men ändå välskrivet till jul.

Jul i krinolin

Jul i krinolin
Originaltitel: Jul i krinolin
Sidor: 250
ISBN: 9789188801807
En oemotståndlig kärlekshistoria som sprakar av julstämning, godsaker och passion. Här möts ”Jane Eyre”, ”Fröken Frimans krig” och ”Chocolat”! December 1870: Den unga fattiga Lovisa Lind ska snart emigrera till Amerika, men först ska hon hjälpa till med konfekten på baron von Drevers spektakulära vinterbal. Förfärat märker hon att den vresige änklingen får hennes frusna hjärta att tina, och attraktionen verkar ömsesidig fastän hon bara är karamellkokerska. Över godsets mörka korridorer svävar både något romantiskt, något sorgset och något kusligt. Medan snön yr och kylan kopplar ett järngrepp om bygden dras Lovisa in i en hisnande karusell av alltmer mystiska hemligheter och omöjlig förälskelse.

Jag har sparat på den här karamellen till bokserie på tok för länge nu, men mitt lässug svalnade något av alla mindre positiva omdömen jag fått om den från vänner och bekanta. Men det bästa är som vanligt att läsa och bilda sig sin egen uppfattning, för det här var en bok helt i min smak! Det är ypperligt skrivet, intressanta karaktärer, mysig stämning och hemligheter lite här och var. Mustigt minst sagt även om jag hade velat ha ännu mer “kåt i krinolin”, mer av det goda så att säga. Det enda riktigt negativa är att det övernaturliga inslaget inte påverkar boken nämnvärt. Hade man tagit bort alla spöken så hade det varit samma historia, vilket är lite tråkigt för jag gillar paranormal historical romance. Gillar man att läsa mer lättsam romance så har man här ett lite mer välskrivet alternativ i linje med Simona Ahrnstedts historiska böcker. Ett stort plus för alla godsaker som nämns i boken!