Jul i lantbiblioteket

Jul i lantbiblioteket
Originaltitel: Jul i lantbiblioteket
Sidor: 280
Format: Häftad, Ljudbok
ISBN: 9789113123585
Stockholmstjejen Edda har funnit sin plats i världen: den lilla byn Koski i Tornedalen. Hon älskar arbetet på det gamla lantbiblioteket och vardagen som delas med pojkvännen Ante och den bastande bokklubben. Nu kommer minusgraderna och mörkret. Det blir en december som hon aldrig upplevt tidigare - med sprakande brasor och hundslädåkning över snöiga vidder. Kanske ska hon till och med våga fira jul igen? Tillvaron vänds uppochner när hon får ett besked som ändrar allt. För att inte störa julefriden inleder hon en hemlig kamp, och får oväntad hjälp från byns hemvändande hjälte, fotbollsstjärnan Antonio. Men tiden är på väg att rinna utoch Edda börjar undra om hon verkligen är rätt person att få fira en snövit jul i lantbiblioteket.
Det här är den fristående fortsättningen på “Lantbiblioteket vid älven” som utspelar sig i det påhittade Koski i Tornedalen, inspirerad av miljön i Kukkola. För en snö och vinter-älskare som mig, som tyvärr aldrig varit så långt norrut, så är det en magisk plats. Även fast Edda Ek stöter på en hel del problem och måste kämpa för sitt kära bibliotek så är boken full av mysig julstämning, skoteråkning, hundspann, bastubad och böcker. Jag tycker verkligen om alla original som bor i Koski och det var trevligt att få träffa dom igen nu till jul. Eftersom man lär känna Edda och de andra i första boken så bör man nog läsa den först. Håller tummarna för fler delar i den här mysiga bokserien!

Lantbiblioteket vid älven

Lantbiblioteket vid älven
Originaltitel: Lantbiblioteket vid älven
Sidor: 317
Format: Häftad, Ljudbok
ISBN: 9789113121468
Edda tappar fotfästet när hon oväntat får sparken från sin tjänst på universitetet. Hon slits loss från sina romantiska fantasier och sin havererade forskning i Stockholm och tackar hastigt ja till ett sommarvikariat på ett bibliotek i Tornedalen. Med några färgglada feelgoodpocketar och sin dyra kaffemaskin sätter hon sig på nattåget - utan en aning om vad hon ska vänta sig. Det blir en myggig och händelserik sommar under midnattssolen, i sällskap av gamla bekantskaper som den snygge forskaren Colin, och av nya, som den irriterande norrbottningen Ante. Edda gör sig alltmer hemmastadd i det charmiga bibliotekshuset, men kämpar samtidigt för att vinna tillbaka sin gamla karriär på universitetet. Lantbiblioteket vid älven är en varm, romantisk och gripande feelgoodroman om vänskap som föds i bastun, kärleken till böcker och människorna som läser dem. Och om att grabba tag i sitt eget liv med båda händerna och vägra släppa taget.

Det här var en härlig liten karamell av feelgood! Här får vi resa en lång bit norröver och det är skönt med omväxlingen från övrig feelgood som mer än ofta utspelar sig söderut, längst kusten eller på någon pittoresk ö. Eman ritar upp en vacker och mysig miljö som bokens huvudperson snabbt faller för. Det gör jag också – efter att jag varit ömsom förtjust och ömsom irriterad på Edda och hennes förälskelse i bokens Hugh Grant. En karaktär som påminner mycket om just Hughs rollfigur från Bridget Jones Dagbok. Han är ingen Darcy om vi säger så… Jag lyssnade på boken medan jag rensade ogräs på landet och den här boken gjorde den sysslan så mycket roligare, det är mycket humor och jag gillar hur den är skriven, så jag kan varmt rekommendera Lantbilioteket vid älven och ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen, Jul i lantbiblioteket.