Efter syndafloden

After the flood
Originaltitel: After the flood
Sidor: 393
ISBN: 9789150947120
Goodreadsbetyg: 3.73
I en nära framtid, knappt hundra år från nu, har jorden täckts av vatten och endast de högsta bergstopparna syns ovanför ytan. Myra och hennes sjuåriga dotter Pearl bor på en liten båt och försörjer sig som fiskare. I sju år har Myra sörjt sin andra dotter, som försvann när floden kom och svepte med sig deras hem. Men genom ett omskakande möte med en främling får de veta att Row har setts till på en plats nära polcirkeln. Myra kastar alla tvivel åt sidan och ger sig, tillsammans med Pearl, av på en resa genom de isiga vattnen i norr. Efter syndafloden är en storslagen, actionspäckad och ibland skrämmande odyssé fylld av oförglömliga scener. En drabbande och säregen saga som är lika häpnadsväckande som trösterik briljant konstruerad och med ett skimrande språk.

Efter syndafloden är en bok helt i min smak då den innehåller lite av varje. Det är en dystopi i och med att den värld vi lever idag har översvämmats och människor lever mestadels på havet eller på ytterst få bitar av land (tidigare berg) som sticker upp lite här och var. Jag fick direkt flashbacks till filmen Waterworld med Kevin Costner från 1995, men det här är en aningen mer realistisk skildring. Visst finns det en del att förbättra, som karaktärerna i sig, som vi inte riktigt får komma på djupet och lära känna, en hel del “båtsnack” som är ganska trist att läsa om, samt ett lite för vagt slut för min smak – jag ville läsa om vad som hände sen! Men den är otroligt lättläst och välskriven, så det är helt klart en bra och läsvärd bok.

Det jag fastnade för var ändå själva äventyret, en världsomsegling med ett uppdrag att hitta en förlorad dotter. Det är verkligen något speciellt med att läsa om en framtid där samhället har kollapsat och den värsta sortens människor, som saknar etik och moral, tar över och behandlar de som inte kan försvara sig som om de vore djur. Det är mörkt och skrämmande, men ändå riktigt spännande och jag kunde inte sluta läsa förrän jag fått reda på hur det skulle sluta!

Tack HarperCollins Nordic för det fina recensionsexemplaret!