Julmysteriet

Julmysteriet
Originaltitel: Julmysteriet
Sidor: 100
ISBN: 9789129729870
Ebbe älskar julen! Det är så underbart med pepparkakor, julstjärnor, smällkarameller, änglaspel och saker som glittrar. Och varje år fixar mamma en adventskalender med spännande uppdrag som han och storasyster Märta ska lösa. Kluriga ledtrådar som alltid leder till något smaskigt julgodis. Men i år är allt annorlunda! Märta ska snart fylla 13 år och verkar inte längre tycka att något är roligt. Och i år är det första julen med mammas nya kille, Ernesto. Ebbe gillar Ernesto, men kan det bli lika bra som vanligt när han är med? Ebbe gör allt han kan för att höja julstämningen hemma, men när pepparkaksburken plötsligt försvinner från skafferiet och ljusslingan inte längre hänger i äppelträdet börjar han bli orolig på riktigt. Vem är det som stjäl alla julsaker? Och vad är det för mystiska spår i snön utanför huset? Tillsammans med hunden Göran måste han lösa mysteriet med de försvunna julsakerna. Annars kan vad som helst hända! En spännande och fin berättelse om familjeliv, julmys och mysterium av Lisa Bjärbo med fantastiska illustrationer av Matilda Ruta. Underbar högläsning för alla stora och små som otåligt väntar på julen.

Jag gillar att läsa de här adventsböckerna som riktar sig till yngre läsare, de är lättsamma och positiva även om det ofta finns lite motgångar och problem som måste lösas innan julafton. I den här boken så får man träffa Ebbe, hans storasyster Märta, deras mamma samt hunden Göran och vad som händer när mamma skaffat en ny kille som de ska fira jul med. Det är gulligt, julmysigt och lagom långa kapitel samt riktigt fina illustrationer. Rekommenderas!