Dimdans

Dimdans
Originaltitel: Dimdans
Sidor: 406
ISBN: 9789113125152
Maria, en ung och levnadsglad kvinna, försvinner efter en midsommarfest 1983. Därefter börjar sammanhållningen i den lilla byn i Dalarna sakta falla samman. En del menar att Maria helt enkelt gett sig av, trots att hennes lilla dotter lämnats ensam kvar. Marias mamma Greta vägrar tro att dottern har lämnat byn frivilligt. Hon börjar vandra för att finna Maria och hon kommer inte att ge upp förrän hon har gjort det. Men kanske finns det de i byn som inte vill att hon lyckas. Dimdans är Malin Hedins tredje bok, en spänningsroman om vad som sker efter ett försvinnande. Om de hemligheter och lögner som växer i dess spår och om sanningens pris.

Dimdans tyckte jag var väldigt välskriven, finstämd och melankolisk. Det är mer en familjehistoria än en spänningsroman för mig, då den är lite för långsam och segdragen för min smak. En finstämd och ledsam berättelse som kretsar kring en familjetragedi och hur den påverkar både familj och vänner. Det känns däremot som om den blivit felförpackad – jag hade helt andra förväntningar på boken även efter att jag hört Malin berätta om den. Jag såg framför mig en bok med drag av Jägarna och Silvervägen ungefär och det är långt från vad Dimdans handlar om även om den hade några likheter. Otroligt snyggt förpackad dock, omslaget är helt i min smak, men det hade nog passat bättre på en läskigare bok. Om man har öga för detaljer så är det inte svårt att bilda misstankar mot en person redan i början av boken och det gör att twisten i slutet faller lite platt för mig. Jag läser hemskt gärna mer av Malin, men något mindre tragiskt.