Isberg

Isberg
Originaltitel: Isberg
Sidor: 534
ISBN: 9789150970876
Fyra hemligheter. En mörk familjesaga. I Tassby, Dalarna, där hockey hålls högt och hemligheter långt under ytan, sväljs en bärplockare plötsligt av de mörka skogarna. Samtidigt tänds lamporna i den övergivna herrgården på andra sidan viken. Outsidern Lars-Inge blir föremål för misstankar från byns centralgestalt Liss-Kulla. Men vad döljer han egentligen? Där Bottenviken letar sig in vid stålverk och stad i Luleå försvinner en femårig pojke och hans mamma Elin inleder en desperat jakt. Har pojken gått genom isen eller har någon tagit honom? Samtidigt drar taxichauffören Andreas omkring på stadens snöiga gator och drömmer om att hämnas barndomen i Tassby. När dessa personers begär korsas stiger mörka familjehemligheter till ytan och hotar många fler människors liv. Isberg är en spänningsroman och familjesaga. Det är Niklas Turner Olovzons debut, men också första delen i Doldasviten.

Årets mest överraskande läsning vinner helt klart den här debutboken av Niklas Turner Olovzon. Det var inte alls vad jag hade förväntat mig, för även fast jag hade höga förväntningar så var den så mycket bättre än så. Den är annorlunda på ett bra sätt. Välskriven och full av trådar som skickligt knyts ihop mot slutet. Det är karaktärerna som driver boken och jag vet inte alls vad jag ska tycka och känna om hur de är och agerar. Inte ens när jag läst klart boken så är jag helt säker. Ingen är riktigt god eller ond, utan alla ligger i gråzonen på ett eller annat sätt. Det här är helt klart en av de bästa böckerna jag läst i år. Rekommenderas varmt!