A Very Large Expanse of Sea
Originaltitel: A Very Large Expanse of Sea
Sidor: 301
Format: Flexband
ISBN: 9789132209833
Goodreadsbetyg: 4.29
Det är 2002, ett år efter attentatet mot World Trade Center. Det är en orolig tid, speciellt för någon som Shirin en sextonårig muslimsk tjej som bär hijab. Elaka kommentarer, föraktfulla blickar och fysiskt våld är en del av hennes vardag. För att skydda sig själv böjer hon ner huvudet, sätter på hög musik i hörlurarna och går genom livet utan att möta någon annans blick. Hon har rest höga murar runt sig själv och låter ingen komma nära. Tills hon träffar Ocean James.

Det här är en fantastisk bok som kretsar kring den infekterad tiden efter terrordådet mot World Trade Center. Hur det är att tillhöra samma religion som vidriga varelser som använder religion som ursäkt för att mörda oskyldiga människor. Något som för övrigt hänt inom de flesta religioner, vilket gjort att jag tagit avstånd från all form av religiöst dravel. Man kan tro på något utan att sätta en etikett på det.

Det sköna med den här boken är att trots att Shirin drabbas av mycket hemskt på grund av sin hijab så låter hon inte det stoppa henne från att göra det hon vill göra. Hon är en fri kvinna och det är alla runt omkring henne som sätter käppar i hjulen för henne, inte religionen i sig. Den kommer i andra hand vilket är precis som det bör vara, men tråkigt nog är det inte så för alla. En annan smart religiös kvinna är Mayim Bialik, som precis som Shirin och Tahereh har en intelligent syn på tron, rekommenderar hennes youtubevideor.

Om man inte var så förtjust i Taherehs poetiska sätt att skriva Rör mig inte-serien så är den här mycket lättare att ta till sig. Ocean är en intressant karaktär som man tycker om även fast han kanske inte är så värst nyanserad.

Något som jag tycker är skrämmande är att många muslimer som läst och recenserat boken skriver att Shirin är en dålig muslim som inte följer “reglerna”, att det inte är så man ska tro och känna. Det är just därför den här boken är så viktig, för tro är något personligt och det är något fel i huvudet på dom som märker fel hos andra i det här avseendet. Sköt dig själv! Om det inte skadar andra levande varelser så får man tro precis hur och på vad man vill.