Enola Holmes och kidnappningsmysteriet

Enola Holmes and The Case of the Missing Marquess
Originaltitel: Enola Holmes and The Case of the Missing Marquess
Sidor: 200
ISBN: 9789132207877
Goodreadsbetyg: 3.85
Möt Enola Holmes, Sherlocks coola lillasyster. Enola Holmes är mamma är spårlöst försvunnen, Enola själv är förkrossad av sorg och nu vill hennes två äldre bröder, Sherlock och Mycroft, skicka henne till en internatskola. Enola flyr till London och maskerar sig till en ung änka, fast besluten om hitta sin mamma. Inte ens efternamnet Holmes kan förbereda Enola på vad som väntar i de skumma Londonkvarteren. Plötsligt är Enola indragen i ett livsfarligt fall - en ung adelsman har kidnappats. Detta är en annorlunda mysterieserie som utspelar sig i artonhundratalets England. Enola står ensam i kampen mot alla viktorianska konventioner. Att anpassa sig till ett socialt accepterat sätt att leva skulle vara att ge upp all sin frihet så det vägrar hon. Enola är en sann hjältinna, en "feministisk Sherlock".

Trevlig och kort bok som utspelar sig under 1800-talet i England – som jag älskar – men jag tycker att Netflix-filmen har en bättre handling och bättre utvecklade karaktärer samt mysterier att lösa än boken.

Nordiska gudar

Nordiska gudar
Originaltitel: Nordiska gudar
Illustratör: Johan Egerkrans
Sidor: 180
ISBN: 9789132164118
Goodreadsbetyg: 4.40
Nordiska gudar är en vackert illustrerad bok där gudar, jättar, dvärgar, valkyrior, monster och hjältar presenteras i all sin prakt. En bok för den som redan är intresserad och initierad, och för den som ännu inte upptäckt asagudarnas värld – ett storverk som fångar läsare i alla åldrar. Med avstamp i de gamla Eddorna har Johan Egerkrans tolkat de mest spännande och fantasifulla sagorna. Från den gruvliga skapelseberättelsen där ur-jätten Ymer styckas av Oden och hans bröder, till gudarnas ödesmättade undergång i Ragnarök. Från urtidens kaos, till världsträdets nio riken med alla dess fantastiska och ohyggliga skapelser. En mörk, blodig, fantasieggande och stundtals humoristisk resa i den nordiska mytologins värld. Välkända berättelser från Eddorna – som sagorna om Iduns äpplen, Mimers brunn och Tors färd till Utgård – paras med fakta om de varelser som befolkar Asgård, Jotunheim och underjorden.

Jag både lyssnade på ljudboken och bläddrade i den fysiska utgåvan. Johan har en trevlig basröst som är helt underbar att lyssna på jämfört med andra uppläsare/författare. I egenskap av en person som läst ett rejält antal böcker och sett massor med film om nordisk mytologi, på både svenska, danska och engelska, så tycker jag att det här är en bra och lättsam skildring där de viktigaste delarna är med. Hur man väljer att uttala vissa namn/platser är en smaksak, jag föredrar Johans framför de äldre nordiska, då hans låter bättre. Illustrationerna är de som gör boken exceptionell, så har du lyssnat på boken så hoppas jag att du även kollar in bilderna i e-boken innan du sätter ett betyg på enbart texten – som bara är en del av boken.

Nu är det Julia

Nu är det Julia
Originaltitel: Nu är det Julia
Illustratör: Filippo Vanzo
Sidor: 228
Format: Inbunden, Lånebok
ISBN: 9789132210617
Goodreadsbetyg: 3.62
När elvaåriga storstadstjejen Julia måste flytta till släktens gamla gård långt ute på landet tillsammans med sin stressade pappa och vresiga morfar, är hon nära att explodera av ilska. Hennes föräldrar har bestämt att hon måste stanna där ända till jul för att komma ikapp med skolarbetet. Allt är fruktansvärt orättvist. Julias hela liv pågår ju i stan, och hon tänker åka hem igen. Men rymningsförsöket tar en oväntad vändning. Julia stöter på något djupt inne i skogen, något som är svårt att förklara. Något övernaturligt. För länge sedan var väsen en självklar del av människors liv. De såg till att vi respekterade djur och natur, fick oss att förstå att vi alla måste ta hänsyn till varandra. Men idag är hustomtar, älvor och vittror helt bortglömda. Och väsen överlever inte om de inte behövs. Så hotet mot deras existens är allvarligt - liksom hotet mot naturen. Det Julia möter i skogen förändrar allt. Snart inser hon att det är där hon känner sig hemma, hos sina nya vänner. Och när hotet mot dem blir akut, måste hon hjälpa till. Men Julia kämpar lika mycket för sig själv, för precis som skogens väsen har hon ett behov av att bli sedd och trodd på. Julias nya vänner tar henne med på en hisnande resa, ett äventyr bortom hennes vildaste fantasi.

Det här är en bok helt i min smak! Johanna skriver riktigt bra och jag gillar även hennes inläsning av ljudboken. Något jag däremot har fått klart för mig är att det här egentligen inte är en bok för yngre barn utan snarare skulle fungera bättre som ungdomsbok. Barn som behöver ha action och cliffhangers i varje kapitel kommer nog tycka att den är seg. Den är nog även bättre att läsa som en vanlig bok än en julkalenderbok då den inte handlar så mycket om själva julen i sig. För en bokbloggare på 30+ som älskar väsen och den svenska skogen så är det här en supermysig bok och jag kan lätt känna igen mig i Julia när jag var i hennes ålder. Illustrationerna av Vanzo är även helt fantastiska och jag tycker speciellt mycket om den på sista sidan i boken!

En ocean av kärlek

A Very Large Expanse of Sea
Originaltitel: A Very Large Expanse of Sea
Sidor: 301
Format: Flexband
ISBN: 9789132209833
Goodreadsbetyg: 4.29
Det är 2002, ett år efter attentatet mot World Trade Center. Det är en orolig tid, speciellt för någon som Shirin en sextonårig muslimsk tjej som bär hijab. Elaka kommentarer, föraktfulla blickar och fysiskt våld är en del av hennes vardag. För att skydda sig själv böjer hon ner huvudet, sätter på hög musik i hörlurarna och går genom livet utan att möta någon annans blick. Hon har rest höga murar runt sig själv och låter ingen komma nära. Tills hon träffar Ocean James.

Det här är en fantastisk bok som kretsar kring den infekterad tiden efter terrordådet mot World Trade Center. Hur det är att tillhöra samma religion som vidriga varelser som använder religion som ursäkt för att mörda oskyldiga människor. Något som för övrigt hänt inom de flesta religioner, vilket gjort att jag tagit avstånd från all form av religiöst dravel. Man kan tro på något utan att sätta en etikett på det.

Det sköna med den här boken är att trots att Shirin drabbas av mycket hemskt på grund av sin hijab så låter hon inte det stoppa henne från att göra det hon vill göra. Hon är en fri kvinna och det är alla runt omkring henne som sätter käppar i hjulen för henne, inte religionen i sig. Den kommer i andra hand vilket är precis som det bör vara, men tråkigt nog är det inte så för alla. En annan smart religiös kvinna är Mayim Bialik, som precis som Shirin och Tahereh har en intelligent syn på tron, rekommenderar hennes youtubevideor.

Om man inte var så förtjust i Taherehs poetiska sätt att skriva Rör mig inte-serien så är den här mycket lättare att ta till sig. Ocean är en intressant karaktär som man tycker om även fast han kanske inte är så värst nyanserad.

Något som jag tycker är skrämmande är att många muslimer som läst och recenserat boken skriver att Shirin är en dålig muslim som inte följer “reglerna”, att det inte är så man ska tro och känna. Det är just därför den här boken är så viktig, för tro är något personligt och det är något fel i huvudet på dom som märker fel hos andra i det här avseendet. Sköt dig själv! Om det inte skadar andra levande varelser så får man tro precis hur och på vad man vill.

Snöstorm och kanelhjärtan

Sidor: 171
ISBN: 9789132207716
Goodreadsbetyg: 2.86
Det är dagen före julafton och en långtradare fullastad med julklappar kör längs glashala vägar i ymnigt snöfall. När lastbilen får sladd och välter blir hela länsvägen blockerad, alla julklappar sprids ut över vägen och ingen kommer fram. Istället måste man ta den alternativa vägen förbi det gamla stationshuset som inrymmer ett kafé och kulturhus som för en tynande tillvaro. Men kaféet börjar nu fyllas av en brokig skara människor som alla har sina alldeles egna anledningar till att ta sin tillflykt just hit, och plötsligt börjar det få liv igen.

Jag gillar den här typen av böcker där flera separata historier knyts samman på en gemensam plats eller runt ett och samma tema. Som vanligt finns det några historier som jag tycker är bättre än andra, speciellt en med lite övernaturliga inslag.

Det är allt som allt en småmysig liten novellsamling som är perfekt läsning nu på vintern eller kring jul.

Det här kalla landet

Det här kalla landet
Originaltitel: Det här kalla landet
Utgiven: 2017
Sidor: 238
ISBN: 9789132170553
Goodreadsbetyg: 3.23
Noomi bor i Lindsborg, en mellanstor stad i Nordland. Hon går i gymnasiet och är en del av en trygg familj med god ekonomi – fram till nu. Hyllorna i mataffären gapar tomma. Noomi är van att kunna köpa vad hon vill, men butik efter butik stänger ner. Efter att Noomi rånats av ett gäng invandrartjejer finns inte längre några tvivel om vad som håller på att hända i landet, så hon gör gemensam sak med sin storebror, aktiv inom det främlingsfientliga parti som växer i raketfart inför valet. Men Noomis klasskompis Zahra kommer i vägen. Zahra, som alltid sticker ut hakan och käftar emot. Som liten flydde hon från krig och förödelse till Nordland, men bara halva familjen nådde säker mark. Zahra söker trygghet i en allt mer skrämmande tid av kaos och utanförskap – men på fel ställen. Zahra inte bara ifrågasätter allt som Noomi tror på, hon ”stjäl” också hennes barndomsvän. Till en början vill Noomi bara att Zahra ska försvinna, men snart händer något inom dem båda. Det blir ett möte som förändrar de båda för alltid.

Det är spännande att boken utspelar sig i ett fiktivt nordiskt land där de ord som används idag som “nyanlända” och “rasism” har blivit utbytta mot egna motsvarande ord. Det är dessvärre likheterna med hur situationen är i dagens samhälle som gör att jag inte helt fastnar för boken och handlingen. Det är obehagligt och för nära, så jag hade föredragit om det fiktiva hade dragits lite längre och att det hade varit en fullfjädrad dystopi där Nordland hade varit intressant och nytt för läsaren.

Jag tyckte däremot om att PTS togs upp och i det stora hela så håller jag med andra bokbloggare om att den är en utmärkt bok att diskutera i skolorna. Men för mig så är det inte särskilt underhållande läsning och jag föll inte för varken personerna eller handlingen som fick ett alltför abrupt slut.