Nattväkten

Sidor: 373
ISBN: 9789189357617
Nattväkten är boken för dig som älskar spänning, thrillers och oförutsägbar handling där huvudpersonen är en knivskarp kriminalkommissarie på jakt efter en brutal seriemördare. När kriminalkommissarie David Ritter anländer till Bromma en kylig oktobermorgon möts han av den mest groteska mordplats han någonsin stött på. Mordet saknar helt motstycke i svensk kriminalhistoria. Inom loppet av några dagar sker det ytterligare ett makabert mord som gör det klart för Ritter att han är ute efter en seriemördare vars offer utgör en skrämmande nedräkning. Men till vad? Vad binder offren samman? Han tar hjälp av den intelligenta och skarpa rättspsykologen Dr Julie Glans för att fånga den barbariska mördaren innan det är försent. Nattväkten är den första boken i serien med den intuitiva kriminalkommissarien David Ritter i spetsen. En mörk, oförutsägbar och oförglömlig thriller där mycket mer än att fånga en seriemördare står på spel. En rad oväntade vändningar förtätar handlingen fram till den chockerande upplösningen, en som inte ens Ritter själv hade kunnat föreställa sig.

Det här är en bok som blir bättre och bättre ju längre in i handlingen man kommer. Jag älskar böcker med grafiska mordscener, men det gäller att det är välskrivet och inte för detaljerat då det kan resultera i att jag kommer av mig i läsningen. Just det är Ramona riktigt bra på och jag sträckläste hela boken i en sittning! Om vi bortser från att David kändes lite för mansgrisig för min smak i början och att det läggs för stort fokus på Julies och andra karaktärers utseende – alla är antingen otroligt vackra eller fula – så ser jag verkligen fram emot att läsa fortsättningen!

Älskade barn

Liebes Kind
Originaltitel: Liebes Kind
Sidor: 432
ISBN: 9789188901248
Goodreadsbetyg: 4.34
Den här berättelsen börjar där andra slutar. En nedgången stuga utan fönster ligger långt inne i skogen. Lenas och barnens liv styrs helt av barnens far. Måltider, toalettbesök och läsning följer strikta tider och övervakas med pedantisk noggrannhet. Han skyddar familjen från alla faror "där ute" och ser till att barnen - födda och uppväxta i fångenskap - alltid har en mor som ser efter dem. En dag lyckas Lena fly - men mardrömmen fortsätter. Tre människor befrias från en helvetisk, mångårig fångenskap. Men terrorn följer efter dem ut i friheten och stirrar dem rakt i ansiktet.

Älskade barn är en oväntad berg- och dalbana av känslor och spänning. När man tror att man vet vad som hänt och ska hända så stöter man på något nytt som ändrar på precis allt. Det är en riktigt stark och välskriven debut!

Jag har läst om många kidnappningar och sett filmer om kvinnor som får barn i fångenskap, men den här läsupplevelsen var helt unik. Det är en psykologisk thriller sett ur flera personers perspektiv och kapitlen växlar mellan dessa vilket gör att varje kapitel får en cliffhanger som gör att jag måste läsa vidare. Mycket spännande bok helt enkelt och jag rekommenderar den varmt!

Tack Bokförlaget NoNa för det fina recensionsexemplaret och det var så trevligt att träffa er på Bokmässan!

En katts resedagbok

Sidor: 292
ISBN: 9789188901033
Goodreadsbetyg: 4.29
Nana vet varken vart de är på väg eller varför de gör den här resan. Men han trivs med att sitta i en silverfärgad van bredvid sin älskade husse Satoru. Tillsammans far de tvärs över Japan och hälsar på hos gamla vänner. Men varför reser de? Och varför är alla så intresserade av Nana? När det går upp för honom brister hans lilla hjärta och han gör allt för att få ett slut på äventyret. En katts resedagbok av Hiro Arikawa är en hyllning till livet och vänskapen, och till de små ting som ofta skänker oss störst glädje. Det är en gripande berättelse som fängslat läsare världen över.

Jag köpte den här fina boken av en ren slump för en del av pengarna jag vann i Akademibokhandelns tävling på Bokmässan 2018. Den var på engelska, men översättningen var riktigt bra och den är nog inte sämre på svenska. Eftersom jag redan är väl insatt i Japansk kultur och älskar den, så känner jag mig hemma i miljöerna. Eftersom det inte är lika enkelt att ha råd och plats för husdjur i Japan så är det extra speciellt när man hittar sin speciella kisse. Katten på omslaget matchar dock inte katten i boken som är ljus med fläckar vilket känns lite trist, men det förtar inget av bokens innehåll.

Boken är bra skriven ur en katts förmodat perspektiv vilket är en frisk fläkt. Som den blödiga kattälskare jag är så blev jag lite tårögd mot slutet av Nanas resa med Satoru, det är en fin berättelse som jag kan rekommendera och jag kommer helt klart att titta på filmatiseringen också!

Vänförfrågan

Friend request
Originaltitel: Friend request
Sidor: 368
ISBN: 9789188107732
Goodreadsbetyg: 3.83
"Du har fått en vänförfrågan från Maria Weston." Mejlet från Facebook gör Louise bestört och illamående. Maria Weston har varit försvunnen i över 25 år. Senast hon sågs var på avgångsklassernas avslutningsfest 1989. Sedan den kvällen har hon varken setts till eller hörts av. Alla tror att hon är död. Louise har levt hela sitt vuxna liv med känslan av att hon bär skulden till Marias mystiska försvinnande. Och nu är Maria tillbaka - eller? Louise tvekar först men nyfikenheten tar över och hon bekräftar vänförfrågan och klickar sig in på Marias profilsida. Det blir början på en mardröm.

Jag hade höga förväntningar på Vänförfrågan och de blev bara högre när Louise genom hela boken ältar det hemska som hon var med om 1986. Det hela föll ganska platt när det hemska avslöjades och det här är inte någon riktig psykoligisk thriller utan snarare en bok om mobbing och rädslan över att man flera år senare ska få betala för allt elakt man gjort i sin ungdom.

Jag har alltid tyckt om böcker skrivna i Jag-form, men den här är väldigt seg och det tar mig nästan halva boken innan jag kom in i handlingen ordentligt. Just andra halvan av boken är betydligt bättre och jag gillar att den har en liten twist, något som lyfter de flesta böcker och den här hade ett stort behov av.

I det stora hela så händer det inte så mycket i boken, det är mycket fokus på Louise son Henry, hennes få vänskapsrelationer och paranoian kring meddelandena från Maria.

Jag tycker att det är en läsvärd bok om man inte förväntar sig en spänningsroman utan snarare ett psykologiskt relationsdrama om kretsar kring en försvunnen flicka och hur det som hände påverkade livet för de som kände henne.