Änglamakerskan

Änglamakerskan
Originaltitel: Änglamakerskan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789175431215
Änglamakerskan är den åttonde och senaste boken i den fristående serien om polisen Patrik Hedström och författaren Erica Falck. Ebba och hennes man Mårten flyttar tillbaka till Valö, den ö som Ebba kommer ifrån. Genast händer det obehagliga saker. Men egentligen började det långt tidigare. När Ebba var ett år gammal försvann hela hennes familj spårlöst. Gåtan har aldrig fått någon lösning. Vad är det egentligen som pågår på ön? Och vad hände med Ebbas familj? Patrik och Erica dras in i mysteriet. Boken är återberättad och bearbetad av Åsa Sandzén och har bland annat ett förenklat språk, tydlig kapitelindelning och inledande presentationer av persongalleriet. Perfekt för äldre ungdomar och vuxna som av olika anledningar vill ha eller behöver ett mer lättläst alternativ.

Det här var precis vad jag behövde just nu. Lättlästa böcker är inte enbart för de som har svårt att ta sig igenom en lång och svårläst bok utan fungerar väldigt bra om man är inne i en lässvacka. Jag erkänner att jag aldrig har tagit mig igenom en av Camilla Läckbergs böcker tidigare, men nu blev jag sugen på att läsa resten då jag gillade historien och karaktärerna i Änglamakerskan. Utöver att det går väldigt mycket fortare att läsa ut en lättläst bok jämfört med originalet så är det perfekt om man inte gillar långa utsvävningar och miljöbeskrivningar, här är det avskalat utan att tappa det viktiga av berättelsen. Jag kan varmt rekommendera den här återberättade versionen, sen får vi se om jag recenserar originalet någon gång också.

Hegasnivå: fem av fem.

Jag vet vem du är

Jag vet vem du är
Originaltitel: Jag vet vem du är
Sidor: 147
ISBN: 9789175438795
Jag vet vem du är. Såg dej i går på stan. Jag gillar din mun. Och när du skrattar lyser hela ditt ansikte. Mmmmm ... Nyfiken? Agnes är en helt vanlig tjej. Hon älskar att springa och hänga med sin bästis Kim på kafé. Plötsligt börjar en kille mejla henne. Det är kärleksdikter i Haiku-form. Först känner Agnes sig smickrad men snart blir det obehagligt många mejl.

Den här boken ger lite skrämselvibbar, men är inte fullt lika läskig som den ser ut. Den handlar om tjej vars mamma flyttar utomlands efter föräldrarnas skilsmässa och hon får plötsligt beundrarbrev och dikter från en okänd person på nätet. Parallellt till mysteriet med beundraren så brottas hon med känslorna över att hennes pappa träffat en ny tjej. Det är en kortare slice of life-historia som är lättläst och jag tror har stor igenkänningsfaktor för många nyblivna tonåringar.

Hegasnivå: tre av fem.

Havets hemlighet

The Girl from the Sea
Originaltitel: The Girl from the Sea
Sidor: 247
ISBN: 9789180082976
Morgan bor i en liten stad vid havet och livet känns väldigt trist. Hon har en hemlighet som hon inte vill berätta för någon, att hon gillar tjejer. En natt räddas Morgan från att drunkna av en mystisk tjej som heter Keltie. Men Keltie har egna hemligheter. Och när de kommer närmare varandra kommer hemligheterna att hitta upp till ytan, oavsett om Morgan är redo eller inte. Denna sommar kommer förändra allt.

Det här är en av de finaste tecknade serieböckerna jag läst i år! Det är inte den vanliga tjej möter tjej-historien utan snarare tjej möter magisk sältjej – och det är väl alltid extra spännande 😍 Illustrationerna är superfina och det är en bok som jag kommer att komma ihåg länge efteråt. Rekommenderar den varmt till alla som älskar illustrerade böcker som Heartstopper.