Den stora hemligheten

Den stora hemligheten
Originaltitel: Den stora hemligheten
Sidor: 376
Format: Pocket, Ljudbok
ISBN: 9789189199354
Den nyexaminerade rättspsykologen Annie Mallman besöker sin farmor i Göteborg och blir av en slump indragen i jakten på en våldtäktsman. Spåren är förvirrande och hon kan bidra med sin expertis. Farmodern dör oväntat och lämnar en skokartong med fotografier och nötta föremål efter sig. Ett handskrivet brev daterat ”Prag 1946” sticker ut, men är skrivet på tjeckiska. Annie konfronterar sin pappa men han vet inget. När Tyska ambassaden i Stockholm meddelar att material som hennes farmor efterlyst nu finns tillgängligt hos dem, väcks Annies nyfikenhet och hon börjar luska vidare. Överraskande information får henne att åka till farmoderns födelseort i Tjeckien och gräva i sin släkts förflutna. Vem var egentligen hennes farfar och vad står det i brevet? Parallellt med Annies egna upptäckter hjälper hon polisen att ringa in den flyende gärningsmannen.

Det här var en riktig bladvändare! Mycket tack vare att den är så välskriven, men även för att den är inspirerad av en sann historia och författarens egen släkt och ursprung. Det ger den fiktiva berättelsen en betydligt verkligare känsla, vilket bidrar till spänningen. Jag var mest sugen på att läsa om jakten på våldtäktsmannen, men fastnade verkligen för hemligheterna kring farmodern och breven. Det är något speciellt med underhållande böcker där man samtidigt får lära sig något nytt, som här om Sudetenland. Jag gillade verkligen den här boken och läser gärna mer av författaren!

Manhattan Transfer

Sidor: 283
ISBN: 9789176970836
Goodreadsbetyg: 3.50
Manhattan Transfer är en rapp feelgood om Vienna Anderzén från Linköping som efter en traumatisk separation reser ensam till New York. Hon flyttar in i ett kollektiv i Brooklyn och upptäcker plötsligt nya sidor av sig själv i sällskap med den sargade levnadskonstnären Courtney Wilson och hunden Play. Vistelsen i New York blir en omtumlande inre och yttre resa, och hon inser hur mycket en människa kan förändras av en ny geografisk och social kontext. När Vienna slutar vara turist och kastas rätt in i stadens hårda livsvillkor inser hon vidden av sin kapacitet. För att överleva och vinna i betongdjungeln måste hon slänga präktigheten och kontrollbehovet åt sidan och bli streetsmart. Manhattan Transfer är en roman om frigörelse och självständighet, om att finna sig själv.

Vilken härlig feelgood! Det här var en riktigt underhållande och välskriven debutbok som jag med stort intresse plöjde igenom. Tyvärr har jag aldrig varit i New York, men Katja beskriver det så att det känns som om jag har varit där efter att jag läst boken. Jag älskar verkligen den något naiva Vienna och att få läsa en bok om ett av mina största intressen, fotografi, är extra roligt. Utan att spoila något så finns det en scen i boken som gjorde att jag blev eld och lågor precis som Vienna. Det är dödsstraff omgående för något sådant i min värld och jag tycker det är roligt när böcker får mig att känna saker jag inte hade räknat med att känna. Jag har både lyssnat och läst boken och kan varmt rekommendera ljudboken också. En ypperlig och fartfylld debut som gör att jag hoppas få läsa mer av Katja i framtiden!

Tack Hoi för det fina recensionsexemplaret!

Minnets slutna rum

Minnets slutna rum
Originaltitel: Minnets slutna rum
Sidor: 317
ISBN: 9789176970850
Goodreadsbetyg: 3.12
Den kände festfixaren, kulturpersonligheten och samhällsdebattören mördas i sin exklusiva lägenhet mitt i centrala Stockholm. Kriminalinspektör Vanja Ek får ansvar över utredningen och regeringskansliet visar plötsligt ett stort intresse för mordet. Samtidigt pyr konflikterna inom polisen under ytan och hon får kämpa hårt med sin osäkerhet som chef, sunkiga attityder mot kvinnor och det ansträngda förhållandet till pressen. Saker kompliceras ytterligare när Vanja stöter på något som väcker minnen till liv från hennes eget, mörka förflutna och frågan är hur det kommer att påverka arbetet.

När man läser så pass mycket som jag faktiskt gör, så gäller det att böckerna har en ordentlig USP (unique selling point) och det är tyvärr här som Minnets slutna rum faller för mig. Jag har läst massor med deckare och även serier (Mästerdetektiven Conan) som har med mord i slutna rum där det är betydligt mer fokus på det invecklade mordet än i den här boken. Här är det mer fokus på Vanja, hennes bakgrund och uppväxt, vilket är spännande i sig och förvisso får mig att vilja läsa fortsättningen på serien. Fast jag kände att det här bara var ännu en deckare i mängden.

Det är bra skrivet och trots de lite längre kapitlen så läser jag vidare för att få reda på hur det ska sluta. Något som jag däremot hade velat se mer av är alla personer runt Vanja, men även lite mindre snack om hennes vackra utseende som – till skillnad mot alla andra litterära skönheter – tillkommit på kirurgisk väg. Störde mig mycket på att det hela tiden pratas om att Vanja var så ful innan operationerna, men samtidigt så verkar hon inte bry sig om sitt utseende alls. Hon är en minst sagt underlig karaktär som jag hoppas får utvecklas i framtida böcker.

Blott en dag

Sidor: 283
ISBN: 9789176975336
Goodreadsbetyg: 4.07
Nora växer upp på 1960-talet som enda barn till två äldre föräldrar. Hon är mobbad i skolan, och spenderar helst sin lediga tid med pappa Herman som hon har en varm och nära relation till och som hon ser som sin bästa vän. En dag på väg hem från skolan blir Nora överfallen och svårt misshandlad. Familjen tar det mycket hårt och inget blir sig likt efter detta. Tiden går, och Herman blir mer och mer frånvarande, han är där men ändå inte. En till synes obetydlig händelse får Nora att förstå att han döljer något för henne, deras far- och dotterrelation sätts på spel och ingenting blir någonsin som förut, då hemligheten han bär på visar sig få ödesdigra konsekvenser. Blott en dag är en gripande relationsroman som sträcker sig över flera generationer där mörka familjehemligheter skapar livslånga splittringar. Den kretsar kring hur en pappas svek mot sin ungdomskärlek får tragiska följder för den han älskar högst, dottern Nora.
Det är alltid lite extra spännande att få läsa någons debutbok och jag hörde först talas om Blott en dag hos Hoi på Bokmässan förra året. Det är en väldigt gripande och till viss del hemsk uppväxtskildring där många familjehemligheter inte kommer upp till ytan förrän efter flera decennier. För er som gillar sorgliga böcker med en gnutta hopp som exempelvis Stekta Gröna Tomater, så kan den här nog tilltala.
Man får följa familjen ur flera kvinnors perspektiv. Först mamma Hillevi, sedan dottern Nora – som är berättelsens huvudperson – och sedan flera år senare Noras dotter Sara som börjar nysta i sin familjs historia. Det är verkligen skickligt skildrat hur ett barn som varit med om hemska saker i unga år, påverkas av händelserna så pass att hennes vuxna liv blir självdestruktivt och tragiskt. Jag kände verkligen för den unga Nora, men hennes val som vuxen har jag svårt att relatera till. Ett genomgående tema i boken är alla män – som istället för att vara sanna och försvara Nora – istället väljer att lämna henne i ovisshet. Ibland kan hemligheter och vara minst lika skadliga som fysiskt våld.
Jag kunde ana mig till vad Hermans hemlighet var redan från början, men det gjorde inte att boken blev mindre spännande för det. En positiv aspekt med boken är att det går fort fram och man känner inte att den fastnar alltför länge på en och samma plats. Den är lättläst och jag tror att den skulle kunna bli en riktigt bra film eller miniserie då den utspelar sig under flera tidsperioder och generationer. Jag hoppas att det blir fler böcker från Therese, för jag gillar hur hon skriver och jag läser gärna mer!

Tack till Therese och Hoi förlag för det fina, signerade recensionsexemplaret!

Som James Dean fast snyggare

Som James Dean fast snyggare
Originaltitel: Som James Dean fast snyggare
Utgiven: 2013
Sidor: 174
ISBN: 9186775685
Goodreadsbetyg: 2.86
Familjen Wallin är som tagen ur en reklamannons. Pappa är fotomodell, mamma plastikkirurg, lillebror John ska bli läkare och Jim, storebrorsan, har också börjat modella. Men framför allt drömmer Jim om att bli skådis. Han ska bli en ny James Dean, fast snyggare. Men familjeidyllen kraschar. Bokstavligt. Mitt i detta kaos kämpar Jim med sista året på gymnasiet och inträdesproven till teaterskolan, men hans liv är inte som det brukade. Han misslyckas där han tidigare briljerade, och han verkar inte längre vara den snyggaste killen i klassen. När Jim inte ser någon utväg vänder han ilskan och sorgen mot sig själv, och upptäcker att han får en plötslig befrielse av att göra sig själv illa. Snart har Jim utvecklat ett självskadebeteende som stegrar till den punkt där det blir omöjligt för honom att vända om. Livet har blivit en mardröm.

Det här var en relativt kort bok som hanterar ett tungt ämne som självskadebeteende på ett sätt som gör det lättare att ta in. För de som inte har tagit till smärta för att döva alla andra känslor, så är det nog svårt att förstå. Men självskada behöver inte vara ett rakblad som skär sönder huden utan det kan vara att pressa kroppen till den grad att den tar skada eller utsätta sig för extrem kyla eller värme. Jag kan inte säga att jag tycker om Jim, då jag inte har någonting gemensamt med honom och inte delar hans värderingar och drömmar i livet. Men jag gillar verkligen att läsa om personer som faktiskt utvecklas till det bättre och jag tyckte att vändningen i boken var riktigt bra.

Efter att jag läst efterordet från Niclas så är jag verkligen intresserad av att läsa hans egen berättelse med matmissbruket då jag själv haft en ätstörning under större delen av mitt liv och tycker det är intressant att läsa om andra personers resa mot ett mer hälsosamt liv.

Tack för det fina recensionsexemplaret Niclas och Hoi!

Sex nyanser av kärlek

Sex nyanser av kärlek
Originaltitel: Sex nyanser av kärlek
ISBN: 9789176970768
Goodreadsbetyg: 3.0
Sex nyanser av kärlek är en samling av sex erotiska relationsnoveller där vi får följa sex väninnor som alla har problem med kärleken. På ett eller annat sätt. Gåvan. Maria är framgångsrik inom förlagsvärlden men på det privata planet har hon svårt att känna sig tillfreds. I sin relation med sambon Erik är inget enkelt längre och hon ifrågasätter om hon någonsin har älskat honom. Hennes barndomsvän, Johan, gör inte tillvaron lättare när han plötsligt river upp känslor som hon trodde att hon hade begravt för länge sedan. Under en helg ställs allt på sin spets och Maria måste välja. Ska hon lyssna till sitt hjärta eller följa förnuftets röst? Lögner. Cattis är frustrerad, hennes pojkvän John har den senaste tiden jobbat över nästan varje kväll. Hon försöker ignorera magkänslan som vill påskina att han gör något annat. Något hon aldrig kommer att acceptera och när hon av misstag hör honom prata i telefonen förstår hon att han har matat henne med lögner. Lika lätt som man matar en guldfisk. Lögner får en att göra märkliga saker och för Cattis blir det att utforska känslor hon inte ens vågat tänka än mindre följa tidigare. Klimax. En oskyldig chatt-flirt leder till ett möte på ett hotell. Det enda de har är en helg tillsammans där de lever ut sina drömmar och fantasier. Sedan måste Camilla och Adam skiljas åt. Det var så det var bestämt. Men kommer de kunna hålla sig till överenskommelsen? Sveket. Att få uppleva kärlek när man är ung kan förtära en men det kan och är oftast en euforisk och galen känsla. Det är som om kroppen står i brand och eldens lågor slickar ens själ. Precis så var det för Sanna och Robert, en kärlek så stark och intensiv att den skulle brinna för evigt. Men inget varar för evigt. Inte ens eld. Korset. Kan drömmar slå in? Om man vågar släppa taget. Cecilia har bestämt sig. Hon vill inte dö nyfiken. Nu eller aldrig. Tommy och Stefan serverar drömmen på ett kors. Törs hon löpa linan ut? Lust 2.0. Vilka hemligheter bär du inom dig och som du inte kan dela med någon annan, inte ens din bästa vän? Jennifer har burit på en hemlighet sedan hon var tonåring. Den har funnits i tryggt förvar längst in i hjärtat men nu kan hon inte hålla den inom sig längre. Den vill ut. Hon måste berätta om den för Cecilia, hennes allra bästa vän, men då riskerar hon att förlora hennes vänskap. För alltid. Kan hon leva med det?

Det är alltid svårt att recensera en novellsamling, för jag hade mina favoriter och de jag tyckte mindre om. För mig så är favoriten Korset då den innehåller lite femdom och ingen otrohet. Just otrohet eller att gå bakom ryggen på en partner (även om det inte finns någon kärlek kvar för båda parter) är väldigt avtändande och förtar lite av spänningen för mig. Annars så är det väldigt välskrivna och erotiska noveller som fungerar var för sig, men knyts samman på slutet i sista novellen. Jag ser fram emot att läsa mer 😉

Tack Hoi för det fina recensionexemplaret!