Sensommarserenader

Sensommarserenader
Originaltitel: Sensommarserenader
Sidor: 342
Format: Häftad, Ljudbok
ISBN: 9789189741430
En morgon, då tristessen och ensamheten känns mer oöverstiglig än vanligt, får Stella Åström en idé - att arrangera en "må bra"-kurs på Pensionat Pensé i Göteborgs skärgård. Hon är euforisk då hon bokar pensionatet, men vad har hon egentligen gett sig in på? Kommer de sex kursdeltagarna att fungera tillsammans? Ruben som vill återfå närheten till sin dotter, men inte längre tror sig vara värd att älskas. Ellen som behöver hitta nyckeln till vuxenlivet och sluta förlita sig på sin storasyster. Max som måste fatta livsavgörande beslut om framtiden med flickvännen. Sensommarserenader är en berättelse om längtan, om hemligheter som kommer i dagen och om oväntad kärlek. En härlig och gripande feelgood som kommer att finnas kvar hos läsaren länge.

Sylvia bevisar än en gång att hon är en mästare på att skriva komplexa karaktärer som berör och känns genuina med riktiga relationsproblem. Jag fastnade direkt för Ellen och Max som båda två påminner mig om mig själv (och inte enbart för att jag kämpar med övervikt och är kattälskare och introvert.) För även om jag är extremt dålig på mindfulness och att bearbeta mina tankar och känslor, så hade jag inte haft något emot att åka på en liknande resa – även om jag inte vet vem jag hade tagit med mig. Personerna i boken har alla olika anledningar till varför de deltar i Stellas kurs, relationer som behöver ses över och fixas eller helt enkelt avslutas. Jag gillar att det inte är så förutsägbart som man kan tro trots att det är en feelgood. Den har även djup, utan att det blir för jobbigt att läsa. Jag längtar tills jag får läsa mer om Pensionat Pensé och kanske även mer om deltagarna på denna kurs, eller om det blir ett helt nytt gäng att följa i nästa bok. En solklar feelgood som jag varmt kan rekommendera och som fungerar att läsa året om, inte enbart i slutet av sommaren!

Kråkmorsdalen

Kråkmorsdalen
Originaltitel: Kråkmorsdalen
Sidor: 256
Format: Danskt band
ISBN: 9789189484153
En grå söndagsförmiddag i maj 1712 hittas en man död under märkliga omständigheter. Mannen har blivit hängd i en tall, ansiktet är sönderhackat och på marken ligger ett underligt träsmide. Den oförvitlige kronolänsmannen Erik Forsbeck och hans försupne medhjälpare Joen Larsson rider ut för att undersöka vad som hänt. Händelsen är den första i en rad våldsamma dåd som skakar Farilla socken, i nordvästra Hälsingland, denna sommar. I skuggan av det stora nordiska kriget, den ständigt hotande svälten och böldpestens härjningar inleder Forsbeck jakten på en undflyende gärningsman. Under den förhärskande kristendomen döljer sig lager av hedendom, samisk trolldom och skogsfinnarnas svarta magi vilket gör fallet svårlöst. Är det en mördare, ett straff från Gud eller är det den onde själv som släppts lös?

Det är verkligen skönt med lite omväxling i läsandet och en historisk kriminalroman är lite utöver det vanliga. Historien utspelar sig under tidigt 1700-tal uppe i Hälsingland och inleds med ett dödsfall som kronolänsman Eriks Forsbäck och hans medhjälpare Joen Larsson ska undersöka. Det här är första delen i en planerad serie och jag tror det kan bli spännande att följa Forsbäck framöver för jag gillar hur Erik skriver och hans karaktärer är unika och känns genuina, som att de faktiskt funnits för ett par hundra år sedan. Jag gillar även de rätt grafiskt beskrivna morden och det råa i berättandet, men även att boken inte kändes förutsägbar och att det var en mordgåta i grunden. Tidvis blev det lite segt, men det kändes ärligt talat tidsenligt och passande även om jag själv känner mig motsägelsefull som älskar sega kostymdraman men ändå vill ha non-stop action när jag läser. Hur som haver är det här en bok jag kan rekommendera om man gillar att läsa deckare, men vill läsa något nytt och fräscht – även om det utspelar sig i en gammaldags miljö.