Knäckta ägg och krossade hjärtan – en alldeles omöjlig påsk

Knäckta ägg och krossade hjärtan - en alldeles omöjlig påsk
Originaltitel: Knäckta ägg och krossade hjärtan - en alldeles omöjlig påsk
Sidor: 330
ISBN: 9789177992455
I julas verkade allt så hoppfullt för Lisbeth Cederström i Frillesås. Hon trivdes med sitt jobb som lärare, bodde kvar i sitt lilla hus vid havet och hade en ny kärlek på gång. Dessutom hade hon hållit löftet till sig själv om att aldrig mer låta sig styras av andra. Men säg den lycka som varar. När påsken nalkas flyttar ett nytt par in i grannhuset. Snart är bråken igång om tomtgränser, samvaro och en tupp som gal på nätterna medan grannarna diktar upp en annan verklighet i sociala medier. På skolan börjar illasinnade rykten cirkulera om att Lisbeth skott sig på sin gamla partners företag och att hon är olämplig som vikarierande rektor. När sedan pojkvännens lojalitet sviktar för att exfrun pockar på med ständiga krav är krisen ett faktum. Vad händer då när en gammal obesvarad kärlek dyker upp med goda råd och stöd och kanske en önskan om mer? Knäckta ägg och krossade hjärtan - en alldeles omöjlig påsk är en rolig och underfundig berättelse om relationer, svek och att komma igen. Om hur tillvaron kan kastas omkull från den ena dagen till den andra och om att ta sitt öde i egna händer med de metoder som krävs. Om list och rackartyg, om skratt och gråt, om ensamhet och om att förstå vilka som är ens vänner och vem som älskar en på riktigt.

Jag läste boken kring påsken, men förstod då att den inte är som de flesta påsk/julböcker – där man själv måste vara i lite högtidsstämning för att få den maximala läsupplevelsen – nej den här fungerar att läsa året om! Jag gillade verkligen Lisbeth, som hon är cool och har en egen båge, fast samtidigt är hon är lite mesig och hamnar i många jobbiga situationer på både jobbet och med sina nya grannar tack vare det. Det är en berg- och dalbana till bok minst sagt. Lisbeths psykolog var en festlig typ också.

Jag lyssnade även en del på ljudboken som Maria själv läst in och jag hör till skaran som störde mig på uttalet av namnen, som empelvis Douglas (Dooo-glass.) Jag vet att det är många som uttalar sina namn på helknasiga sätt, men ibland låter det bara fel och jag tyckte minst om delarna när han nämndes. Så jag rekommenderar varmt den vanliga boken och hoppas på att få läsa mer om Lisbeth och hennes vänner snart igen!

Systrarna från Toscana

The Star-Crossed Sisters of Tuscany
Originaltitel: The Star-Crossed Sisters of Tuscany
Sidor: 400
Format: Danskt band
ISBN: 9789177991755
Goodreadsbetyg: 4.34
Hur bryter man en tvåhundra år gammal förbannelse? Ända sedan den dag för mer än tvåhundra år sedan då Filomena Fontana lade en förbannelse över sin syster har inte en enda av släkten Fontanas småsystrar hittat kärleken. Vissa, som Emilia, lycklig singel och bagare i sin morfars deli i Brooklyn, påstår att det är ett rent sammanträffande. Andra, som hennes sexiga, kärlekstörstande kusin Lucy, tror helhjärtat på den gamla legenden. Båda blir dock lika förvånade när deras gammelmoster ringer upp dem med ett häpnadsväckande förslag: om de följer med henne på en resa till Italien lovar moster Poppy att hon ska träffa sitt livs kärlek på trappan till kyrkan i Ravello på sin åttioårsdag, och därmed bryta förbannelsen en gång för alla. Bland Venedigs kanaler, Toscanas gröna, böljande kullar och Amalfikustens förtrollande byar blommar romanser upp, öden beseglas och familjehemligheter uppdagas hemligheter som kan komma att skada släkten långt mer än en tvåhundra år gammal förbannelse.

Om ni har läst mina tidigare recensioner så känner ni till mina svårigheter med att känna samhörighet med kvinnor som har giftermål och barn som sitt stora mål i livet. Därför blev jag så glad när jag läste den här boken! Inte för att den inte handlar om karaktärer som bildar familj, för det gör den uppenbarligen, men för att den har flera karaktärer som jag kan ta till mig och som inte lägger så stor vikt vid detta. Kommer det, så kommer det, om inte så gör det ingenting. Det är en hälsosam inställning som jag står bakom till 100%! Men nog om mig och min syn på livet, själva boken fick mig direkt att tänka på Ett rum med utsikt av E. M. Forster som är en av mina favoriter.

Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig då jag inte läst något av Lori tidigare, men jag föll direkt för Emilia och Poppy! Och Italien! Jag har alltid velat resa dit och nu i och med pandemin så blev det här ett sätt för mig att uppleva landet. Det är Poppys historia och strävan efter att få återuppleva kärleken till sitt hemland och träffa sin ungdomskärlek igen som driver handlingen vidare, men jag älskade hur Lori beskriver landet och människorna. Det känns levande och äkta. Jag anade hur berättelsen skulle sluta och det visade sig att jag hade rätt, men det gjorde inte boken sämre, snarare tvärtom. Jag läste fortare för att komma fram till avslöjandet, skulle det sluta lyckligt eller ej?

Något som en bok kan fallera på är bristen på karaktärsutveckling och i Systrarna från Toscana så finns ingen sådan brist. Emilia och Lucy utvecklas till två starka och självständiga kvinnor som verkligen hittar sig själva under resans gång. Efter många misslyckanden och försök så hittar de rätt till slut och det är vad jag kallar riktig feelgood.

Så vill man läsa en lättläst, mysig och underhållande bok om äkta kärlek, i alla dess olika former, samtidigt som man får sig en resa till Italien på köpet, så kan jag varmt rekommendera Systrarna från Toscana!

Tack LB Förlag för recensionsexet och den underbara sommarläsningen!

Klar himmel

Klar himmel
Originaltitel: Klar himmel
Sidor: 398
ISBN: 9789177991076
Goodreadsbetyg: 3.52
Det är tidigt 1940-tal i Stockholm. Sekreteraren Karin bär på mörka upplevelser som konstant gör sig påminda. Hon verkar vara den enda som inte bidrar till att förkorta kriget, så när hon får frågan om hon vill vara hemlig kurir tvekar hon inte en sekund. Violet har tre söner. Hennes yngste befinner sig i Oxford för studier när Hitler börjar bomba England och hon blir utom sig av oro. En stormig aprilnatt lämnar hon det trygga livet i Sverige och reser i hemlighet till England för att träffa honom. Léonie gör sin plikt som flyglotta i Storbritannien. På flygbasen är döden ständigt närvarande och hon vågar därför inte släppa någon inpå livet. Men allting förändras när hon en dag håller på att köra över någon med sin cykel. Sextio år efter andra världskrigets slut hittar Karin en koffert med ett obehagligt innehåll på vinden som väcker gamla minnen till liv. Samtidigt dyker ett brev upp, som aldrig nådde sin mottagare 1945. Karin bestämmer sig för att gå till botten med hur allting hänger ihop. Klar himmel är en gripande roman om kärlek, sorg och vänskap och hur tre kvinnors liv oåterkalleligen förändras av kriget.

Det här var en gripande och välskriven debut. Klar himmel är en historisk relationsroman som utspelar sig under andra världskriget och berättas genom flera perspektiv. Det blev lite rörigt ett tag, men den vävs samman fint på slutet. Jag älskar böcker som utspelar sig i England under den här tidsperioden och det är alltid ett plus med kvinnor i huvudrollen så jag hoppas på fler böcker från Kristin i framtiden!

Tack LB Förlag för det fina recensionsexemplaret!

Längtans latituder

Latitudes of Longing
Originaltitel: Latitudes of Longing
Sidor: 334
ISBN: 9789177990963
Goodreadsbetyg: 3.97
Längtans latituder är en svepande litterär debut som följer flera sammanvävda livsöden, över land och genom tid, på den indiska halvön. Vi får träffa en vetenskapsman som studerar träd, och hans klärvoajanta fru som talar med dem. En mor som kämpar för att befria sin fängslade son, åldrande älskare, en yeti som söker mänsklig kontakt och en sköldpadda som upplever mirakulösa förvandlingar. Alla sammanbundna av en gränslös livsvision. Med sitt vackra, målande språk och sin skarpsynthet erbjuder Längtans latituder en svindlande vy över mänskligheten: vår skönhet och brutalitet, vår kapacitet att skada och älska varandra och vår mystiska och närmast andliga relation till naturen. Shubhangi Swarup har tilldelats Charles Pick Fellowship for Creative Writing vid University of East Anglia och Tata Lit Lives debutantpris. Hon jobbar till vardags som journalist och bor i Mumbai. Längtans latituder är hennes första roman.

En mycket vacker och annorlunda berättelse som är som en frisk fläkt med sin poetiska och drömliknande stil. Jag gillar berättandet i boken, att den utspelar sig på så vit skilda platser och att det är mycket starka känslor och kärlek av alla de slag. En unik bok som jag tror att man måste läsa om en extra gång för att verkligen få ut det mesta av boken.

Bränn alla broar

Sidor: 281
ISBN: 9789188447753
Goodreadsbetyg: 3.21
Utåt sett har Liv Björk det perfekta livet. Hon har ett välbetalt finansjobb, gör avundsvärda uppdateringar på Instagram och dricker hälsosmoothies till frukost. Så varför är hon så olycklig? I tonåren skrev hon ett brev till sig själv, som hon skulle läsa om hon någon gång övervägde att ta sitt liv. I brevet finns en uppmaning att ge livet en sista chans, spendera alla pengar och göra det där hon drömt om men aldrig vågat. Liv bestämmer sig för att ge det tre månader. När hon träffar den idealistiska gatukonstnären Sanna öppnar sig plötsligt en värld av nya möjligheter - samtidigt som det utsatta dödsdatumet kommer allt närmare. Bränn alla broar är en roman som tar upp var tids svåra frågor med både allvar och livsbejakande humor. Om framgångsideal, hälsohets och hur vi egentligen mår bakom våra polerade profiler. En rapp uppgörelse med frågan som ständigt gäckar oss: Hur tusan blir jag lycklig?

Det här är en tänkvärd bok som var en frisk fläkt jämfört med det jag läst på sistone. Jag gillar verkligen alla karaktärer med ett undantag, Liv. Jag har så svårt för den typen av person som hon var i början av boken och hur hon utvecklas. Det är inget jag kan relatera till, kaos och ytlighet om vartannat. Sanna däremot känns som en härlig person som man vill lära känna. Det är skönt att slippa läsa om heterokärlek i varenda bok också! Mycket bra skriven bok, så jag rekommenderar den verkligen.

Bokhandeln på Riverside Drive

Bokhandeln på Riverside Drive
Originaltitel: Bokhandeln på Riverside Drive
Sidor: 445
ISBN: 9789188447814
Goodreadsbetyg: 3.89
Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att förlora den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon en paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. Men så får hon får ett oväntat besked, hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel. Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap med den motsträviga personalen fram. Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda bokhandeln inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig fått träffa sin moster och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset? Bokhandeln på Riverside Drive är en varm, charmig och hoppingivande feelgoodroman om hur ett hus fyllt med böcker, en handfull främlingar och en butter gammal hankatt kan hjälpa någon att börja om på nytt.

Det här är verkligen den perfekta sommarläsningen. Att sitta med ute på balkongen, i gräset, på stranden eller kanske vid poolen. Det är en bok som har det mesta helt enkelt. Kärlek, vänskap, familjehemligheter, en katt och hel del böcker. Det är charmigt till tusen och jag gillar verkligen hur berättandet växlar mellan Charlottes nutid och hennes mamma och systers historia på 80-talet. Jag blev minst sagt sugen på att flytta till London efter att ha läst boken.

Eftersom det är feelgood och inte romance, så är det mest fokus på vänskap och att få vardagen att gå ihop för alla karaktärer. Det är en hel del konflikter och missförstånd, som vanligt på grund av kommunikationsproblem, men det vävs ihop snyggt på slutet.

Jag äger för övrigt fler av Fridas böcker, men det här är den första jag läser och jag tror nog att jag kommer att tycka minst lika bra om hennes historiska romaner, om inte mer då det är min favoritgenre.

För jag tyckte verkligen om Bokhandeln på Riverside Drive, med ett undantag. Det var ett specifikt kapitel, som även fast det var en viktig del i historien, inte riktigt passade in enligt mig. Det var feelbad helt enkelt. Ni som läst kan nog gissa er till vilket jag menar. Jag kan dock varmt rekommendera boken, för det är en av de bästa jag läst i år!

Tack så hemskt mycket för recensionsexemplaret Louise Bäckelin Förlag!