Edda Headshot

Edda Headshot
Originaltitel: Edda Headshot
Sidor: 239
ISBN: 9789189318816
Man blir aldrig för gammal för att pröva på nya saker. Edda är vilsen och tycker att livet känns rätt trist sedan hennes make Hans gick bort ett år tidigare. Vardagen tillbringas till största del tillsammans med pudeln Hendrix. Barnbarnet Isak är lagkapten för e-sportlaget Fragrz, som är ett av landets främsta i det populära spelet Counterforce. Isak ställs inför ett jobbigt val när en av medlemmarna och tillika en av hans bästa vänner agerar på ett sätt som förstör för hela laget. Under en familjemiddag hemma hos dottern Sofia erkänner Edda att livet som åttioårig änka känns ganska tomt. Då får Isak en idé. Kan hon inte tänka sig att fylla en del av tomrummet med e-sport? Till en början skrattas saken bort, men ett frö växer inom Edda, som trots allt lovat sig själv att vara öppen för om inte allt så åtminstone en hel del. Så länge det inte är olagligt, farligt eller olagligt dyrt. Och till allas förvåning är Edda en naturbegåvning i spelet. Edda_Headshot är född. En stor chans till framgång för Isak och Fragrz dyker upp när IOK, Internationella Olympiska Kommittén, annonserar överraskande nyheter: Nästa OS kommer att innefatta e-sport, med tävlingar i bland annat spelet Counterforce. Vilka som får chansen att representera Sverige ska avgöras i en tävling mellan landets bäst rankade lag ... Edda Headshot är en humoristisk bladvändare i högt tempo som handlar om att gå sin egen väg och trotsa fördomar. Det är första delen i serien om Edda Headshot.

Det här är en av årets mest hjärtevärmande böcker. Jag älskar Edda och hennes inställning till att pröva nya saker. Att läsa är en ypperlig hobby oavsett ålder, men gaming är bra på många andra sätt och håller nog hjärnan i form betydligt längre. Peter skriver så pass skickligt och underhållande att det inte går att lägga ifrån sig boken förrän den är slut. Det gör att jag tycker att boken är på tok för kort. Jag vill ju läsa mer om Edda och alla härliga karaktärer som hon har i sitt lag och i sin närhet. Jag blir alltid lite irriterad i början över att det är påhittade namn, istället för Counter-Strike exempelvis. Men det är inget jag tänker på efter ett tag. Som gamertjej och tidigare Counter-strike-spelare så får boken mitt seal of approvement och jag hoppas jag kan få min svärmor att läsa boken också. Jag hade gärna haft en egen Edda i familjen! Jag måste även passa på att tipsa om Mauris intervju med den verkliga Edda Headshot, Inger “Trigger finger” Grotteblad: https://youtu.be/S9Z5gnjm_ZA Så härlig människa!