Kärlekens lagar

Laws of Attraction
Originaltitel: Laws of Attraction
Sidor: 293
ISBN: 9789198409796
Goodreadsbetyg: 3.35
"Kärlekens lagar" är den tredje fristående delen i Sarah Titles serie om kärlek på bibliotek. Becky är säker på att hon gjorde rätt som stack innan hennes one night stand vaknade. Tills han kliver in på hennes kontor som den nye advokaten. Becky är bibliotekarie på en stor advokatbyrå i Denver. I motsats till sin överpresterande karriäristfamilj vill hon leva ett vanligt liv. Hon är mer än redo att träffa sin drömprins och slå sig ner med villa, Volvo och vovve. Men hon är också nydumpad. Igen. Foster är toppadvokat i New York och blir erbjuden sin karriärs största fall - i Denver. Han återvänder till sin hemstad för att göra jobbet och sedan åka tillbaka. Under en blöt kväll på en sportbar möts de och tillbringar en magisk natt ihop.

Den här tredje delen utspelar sig mestadels på ett kontor och biblioteket är inte alls lika intressant som i de andra böckerna. Jag tyckte om hur den började och hundstallet, men efter ett tag så blev boken ganska tjatig och det är sällan som kärleksparen i romantiska böcker har en legitim ursäkt för att inte vara tillsammans. Men det är tack och lov ingen tråkig bok så jag läste ut den ganska fort.

Förälskad i trubbel

Falling for trouble
Originaltitel: Falling for trouble
Sidor: 323
ISBN: 9789198409710
Goodreadsbetyg: 3.50
När hans kärlek för hennes gamla hemstad är stark och hon bara vill komma därifrån, är deras romans dömd att misslyckas? Liam är bibliotekarie och älskar den lilla staden på den amerikanska östkusten där han bor. Han älskar vänligheten, nyfikenheten och det livfulla biblioteket i stadens mitt där han också jobbar. När Joanna återvänder till staden blir hon samtalsämnet på allas läppar. Hon väcker spänning, förtjusning och åtrå. Åtminstone hos Liam. Joanna trodde aldrig hon skulle behöva komma tillbaka till sin tråkiga hemstad igen. Hon hade skivkontraktet med sitt rockband inom räckhåll och skulle ta Los Angeles med storm, tills skivbolaget drog tillbaka kontraktet och hennes farmor bröt benet. Dessutom springer hon in i Liam, allas favoritbibliotekarie, vart hon än vänder sig. Han är ju charmig, har god musiksmak och synen av honom i löparshorts är synnerligen distraherande. Med Liam i närheten blir kanske tillvaron i den lilla staden inte så tråkig trots allt.

Den här fristående boken i serien “Kärlek på bibliotek” börjar bra, men jag fastnar inte riktigt för karaktärerna annat än farmodern. Den manlige huvudpersonen, Liam, känns lite som en groupie som är smått besatt av Joanna. Sexiga bibliotekarier i all ära, det känns inte som om de har tillräckligt mycket gemensamt. Det resulterar ofta i en söt förälskelse och ingen himlastormande kärlek som håller flera år framöver. Märks det att jag gillar episka kärleksromaner där par är villiga att dö för kärleken? Med det sagt så tycker jag om den här lättsamma sortens romance också, det är underhållande och mysigt att lyssna på. En bok man kan unna sig, likt en sötsak till helgen. Sen älskar jag bibliotek, så ett plus enbart för det!

30 dejter på 30 dagar

30 dejter på 30 dagar
Sidor: 357
ISBN: 9789198409680
Goodreadsbetyg: 3.40
Melissa, eller Bernie som hon kallas, har aldrig brytt sig om berömmelse. Som bibliotekarie på ett universitetsbibliotek är det heller inte särskilt ofta möjligheten att bli kändis uppenbarar sig. Men när en video av ett frieri som äger rum i biblioteket blir en viral succé, är det inte de nyförlovade som uppmärksamheten riktas mot, utan mot Bernie som i en helknasig min himlar med ögonen åt hela spektaklet. Snart är ”Ogillande bibliotekarien” ett begrepp som snurrar runt i alla sociala medier. Colin är journalist och om han inte får ett scoop snart är troligtvis hans karriär som dejtingrådgivare i en ung, hipp nättidning över. Trots hans egna högst bristfälliga meriter på dejtingscenen lyckas han till sin chefredaktör pitcha idén om att hitta dejter till de odejtbara - till exempel Bernie. Bernie tror inte på lyckliga slut och klarar sig alltid utmärkt på egen hand. Men hon har också svårt att motstå en utmaning. Hon går alltså med på Colins förslag om att dejta 30 olika män på 30 dagar. Men det blir inte den hon tänkt som vinner hennes hjärta till slut. 30 dejter på 30 dagar är den första, helt fristående, delen i en serie om kärlek på bibliotek.

Det här är första boken i serien “Kärlek på bibliotek” som jag har lyssnat på. Jag gillade uppläsaren, men ogillar när man använder svenska uttal på ord som meme (det ska rimma på team) och eftersom handlingen kretsar kring Bernie (Melissa) vars ogillande min råkar bli just ett meme så störde jag mig rejält på det under bokens gång.

Annars så kan jag verkligen relatera till henne och jag tyckte verkligen om Colin, en manlig karaktär som inte är dryg och i behov av en personlighetsförändring som tyvärr många män i romanceböcker behöver genomgå. Det som drar ner betyget något är faktiskt bara dejterna, som var ganska tråkiga och jag hade hoppats på lite knasigheter och missförstånd kring dessa. Det här är dock en bok som jag sträckläste/lyssnade på, vilket säger en hel del om hur underhållande den faktiskt var trots allt.