Sidor: 283
ISBN: 9789176975336
Goodreadsbetyg: 4.07
Nora växer upp på 1960-talet som enda barn till två äldre föräldrar. Hon är mobbad i skolan, och spenderar helst sin lediga tid med pappa Herman som hon har en varm och nära relation till och som hon ser som sin bästa vän. En dag på väg hem från skolan blir Nora överfallen och svårt misshandlad. Familjen tar det mycket hårt och inget blir sig likt efter detta. Tiden går, och Herman blir mer och mer frånvarande, han är där men ändå inte. En till synes obetydlig händelse får Nora att förstå att han döljer något för henne, deras far- och dotterrelation sätts på spel och ingenting blir någonsin som förut, då hemligheten han bär på visar sig få ödesdigra konsekvenser. Blott en dag är en gripande relationsroman som sträcker sig över flera generationer där mörka familjehemligheter skapar livslånga splittringar. Den kretsar kring hur en pappas svek mot sin ungdomskärlek får tragiska följder för den han älskar högst, dottern Nora.
Det är alltid lite extra spännande att få läsa någons debutbok och jag hörde först talas om Blott en dag hos Hoi på Bokmässan förra året. Det är en väldigt gripande och till viss del hemsk uppväxtskildring där många familjehemligheter inte kommer upp till ytan förrän efter flera decennier. För er som gillar sorgliga böcker med en gnutta hopp som exempelvis Stekta Gröna Tomater, så kan den här nog tilltala.
Man får följa familjen ur flera kvinnors perspektiv. Först mamma Hillevi, sedan dottern Nora – som är berättelsens huvudperson – och sedan flera år senare Noras dotter Sara som börjar nysta i sin familjs historia. Det är verkligen skickligt skildrat hur ett barn som varit med om hemska saker i unga år, påverkas av händelserna så pass att hennes vuxna liv blir självdestruktivt och tragiskt. Jag kände verkligen för den unga Nora, men hennes val som vuxen har jag svårt att relatera till. Ett genomgående tema i boken är alla män – som istället för att vara sanna och försvara Nora – istället väljer att lämna henne i ovisshet. Ibland kan hemligheter och vara minst lika skadliga som fysiskt våld.
Jag kunde ana mig till vad Hermans hemlighet var redan från början, men det gjorde inte att boken blev mindre spännande för det. En positiv aspekt med boken är att det går fort fram och man känner inte att den fastnar alltför länge på en och samma plats. Den är lättläst och jag tror att den skulle kunna bli en riktigt bra film eller miniserie då den utspelar sig under flera tidsperioder och generationer. Jag hoppas att det blir fler böcker från Therese, för jag gillar hur hon skriver och jag läser gärna mer!

Tack till Therese och Hoi förlag för det fina, signerade recensionsexemplaret!