Sidor: 283
ISBN: 9789176970836
Goodreadsbetyg: 3.50
Manhattan Transfer är en rapp feelgood om Vienna Anderzén från Linköping som efter en traumatisk separation reser ensam till New York. Hon flyttar in i ett kollektiv i Brooklyn och upptäcker plötsligt nya sidor av sig själv i sällskap med den sargade levnadskonstnären Courtney Wilson och hunden Play. Vistelsen i New York blir en omtumlande inre och yttre resa, och hon inser hur mycket en människa kan förändras av en ny geografisk och social kontext. När Vienna slutar vara turist och kastas rätt in i stadens hårda livsvillkor inser hon vidden av sin kapacitet. För att överleva och vinna i betongdjungeln måste hon slänga präktigheten och kontrollbehovet åt sidan och bli streetsmart. Manhattan Transfer är en roman om frigörelse och självständighet, om att finna sig själv.

Vilken härlig feelgood! Det här var en riktigt underhållande och välskriven debutbok som jag med stort intresse plöjde igenom. Tyvärr har jag aldrig varit i New York, men Katja beskriver det så att det känns som om jag har varit där efter att jag läst boken. Jag älskar verkligen den något naiva Vienna och att få läsa en bok om ett av mina största intressen, fotografi, är extra roligt. Utan att spoila något så finns det en scen i boken som gjorde att jag blev eld och lågor precis som Vienna. Det är dödsstraff omgående för något sådant i min värld och jag tycker det är roligt när böcker får mig att känna saker jag inte hade räknat med att känna. Jag har både lyssnat och läst boken och kan varmt rekommendera ljudboken också. En ypperlig och fartfylld debut som gör att jag hoppas få läsa mer av Katja i framtiden!

Tack Hoi för det fina recensionsexemplaret!