Snöflingorna singlar ner över Manhattan och kring det magnifika New York Library samlas turister, studenter, föräldrar, barn och älskande par. I den här novellantologin har en rad författare, både etablerade och debutanter skrivit noveller som utspelar sig under en decemberdag på Manhattan. Lustfyllda berättelser som inspirerar, fascinerar och berör.

På senare tid så har jag verkligen fått upp ögonen för noveller igen och det är extra trevligt när novellerna knyter an under ett gemensamt tema eller där vissa personer möts upp från olika noveller. Just de här novellerna utspelar sig på en och samma decemberdag. Boken är inte så julig som jag först trodde, men man får verkligen en fin vinterkänsla av att läsa om de olika livsödena med New York Public Library i centrum. För den som planerar långt i förtid så kan jag rekommendera boken som en julkalender inför nästa jul då det är exakt 24 noveller och trevligt att ha som en vuxen variant av den klassiska julkalendern. Jag tror att den till och med är bättre så, för det blir lite mycket på en gång att läsa flera noveller som är väldigt lika direkt efter varandra. Att novellantologin förutom en del redan etablerade författare i novellsammanhang även innehåller kända namn som Shirley Clamp och Linda Bengtzing tycker jag var en frisk fläkt. De är riktigt bra på att skriva! Och jag blev positivt överraskad av Shirley, vars novell hade ett minst sagt intressant tema. Jag fastnade inte för alla 24 dock, men med det sagt så är det en bra blandning så att det finns något som passar alla. En lågmäld och lättläst bok där allt inte är sockersött och förutsägbart. Jag läser gärna fler novellsamlingar i framtiden!

Tack till Ewa och Maja hos Ordberoende förlag för att jag fick ta del av det här fina recensionsexemplaret!