The little flower shop by the sea
Originaltitel: The little flower shop by the sea
Sidor: 420
Format: Inbunden, Lånebok
ISBN: 9789187879951
Goodreadsbetyg: 3.58
Poppy Carmichael hade aldrig kunnat tro att hon skulle bli florist. Men när hon ärver sin mormors blomsterhandel på den vackra cornwallska kusten har hon inget annat val än att återvända till den pittoreska kuststaden St Felix där hon tillbringade en stor del av sin barndom. Poppy är fast besluten att göra sitt yttersta för sin älskade mormors skull, men att komma tillbaka till St Felix väcker många svåra minnen till liv. När hon lär känna den lokala blomsterodlaren Jake, en ung änkling med två tonårsbarn, vill hon först bara fly därifrån. Men med hjälp av fler nyfunna vänner och med kärleken blomstrande börjar Poppy sakta men säkert upptäcka vad som är så speciellt med den lilla blomsterhandeln vid havet.

Semesterns bokcirkelbok blev den här söta lilla historien om ännu en tjej som ärver en liten stuga eller butik i en pittoresk småstad någonstans i England. Jag gillar ärligt talat den sortens berättelser, där man får läsa om många intressanta karaktärer som på relativt kort tid blir vänner (eller fiender) och tar reda på ortens eller sin familjs hemligheter tillsammans. Tyvärr så kändes det som att många viktiga händelser i boken bara snabbspolas förbi genom ett “en vecka senare” eller liknande. Och i den här typen av böcker så bör man lägga ner extra mycket tid på att förklara vad som hänt med karaktärerna innan historien började, men det tycker jag inte McNamara var så bra på. För så fort någons bakgrundshistoria avslöjas så känns det ämnet överspelat och nämns inte något mer under resten av boken. För mig så var Dwn lilla blomsterhandeln… en ganska medelmåttig bok som inte var lika magisk som jag hade hoppats på. Men jag gillar det flummiga blomsterspråket och det är trots allt en mysig bok att fördriva tiden med mellan magstarka thrillers och tunga familjedraman.