Nya gäster på Hedgehog Hollow

New Arrivals at Hedgehog Hollow
Originaltitel: New Arrivals at Hedgehog Hollow
Sidor: 467
ISBN: 9789189306547
Andra delen i den populära serien om Hedgehog Hollow! Efter ett år fullt av motgångar har Samantha äntligen lyckats öppna sitt räddningscenter för igelkottar på den brittiska landsbygden. Det är hårt arbete och frågan är om Samantha har tagit på sig mer än hon klarar av? Som tur är har hon Josh vid sin sida. Men Josh har sina egna problem att ta itu med. Efter faderns svek har Josh kapat banden med honom, men när olika omständigheter för dem samman igen ställs Josh inför ett svårt beslut: Är han verkligen redo att förlåta sin far? Hedgehog Hollow är en hjärtevärmande feelgoodserie om komplicerade relationer, kärlek och gulliga igelkottar, skriven av den bästsäljande författaren Jessica Redland.

Det här är verkligen mysläsning när det är som bäst! Första boken var berättad helt ur Sams synvinkel, medan den här fristående uppföljaren växlar mellan henne och pojkvännen Josh. Det gör boken mer nyanserad och jag är glad att Sams mamma inte fått lika stort utrymme denna gång. Det är istället mer fokus på Josh trasiga relation med sin pappa och hans ex-flickvän.

Jag brukar ofta gnälla över att det läggs för mycket vikt på att skaffa barn i romantiska böcker, och andra halvan av boken kretsar mycket kring just det. Fast jag måste säga att det här inte förtar något av läsupplevelsen då det känns passande med tanke på bokens tema och inte påtvingat, det var fint skrivet!

Jag sträckläste även denna bok och tyckte den var minst lika bra – om inte bättre – än den första. Måste dock varna känsliga läsare för en del obehagliga beskrivningar av de olyckor och sjukdomar som de stackars igelkottarna får vara med om i boken. Tur att igelkottarnas förkämpe gör allt för att rädda sina små vänner! 🦔 Rekommenderas varmt och jag längtar till nästa bok!

Kärlek på Hedgehog Hollow

Finding Love at Hedgehog Hollow
Originaltitel: Finding Love at Hedgehog Hollow
Sidor: 447
ISBN: 9789189306431
När Samantha Wishaw tvingas se sitt livs kärlek gifta sig med en annan kvinna, som till råga på allt är hennes kusin, är hon redo att ge upp hoppet om att någonsin finna kärleken igen. Men när hon senare kör vilse och stöter på Thomas, en ensam, äldre änkeman som bor på den förfallna gården Hedgehog Hollow, förändras plötsligt allt. Glad över att slippa alla gräl som uppstått efter kusinens bröllop bestämmer sig Samantha för att fullfölja Thomas och hans fru Gwendolines dröm om att öppna ett räddningscenter för igelkottar på gården. Hon kastar sig över uppgiften, omedveten om att hennes egen lycka kanske också finns att hitta på Hedgehog Hollow.

När jag såg att man kunde beställa I LAV LIT-boxen med den här boken så slog jag till direkt. En bok om förlorad kärlek, oväntad vänskap och igelkottar – där huvudpersonen är en genomgod kvinna som gör allt för att andra ska må bra, fast ofta på bekostnad av sin egen lycka – det låter som en läsvärd bok! Det visade sig vara en riktig sträckläsarbok full av intriger, hemligheter, relationsproblem, otur, missförstånd och söta djur. När jag läste upplevde jag en riktig berg- och dalbana av känslor som jag inte kunde värja mig mot. Trots att jag störde mig på en del översatta ord – regnstövlar istället för gummistövlar bland annat – så älskade jag boken! Jag blev genuint ledsen under vissa delar, medan jag var förbannad på Sams mamma och på alla som behandlade Sam illa genom hela boken. Det kändes lite som att läsa en kondenserad brittisk såpopera av bästa sort, full av karaktärer som är lätta att ta till sig och älska. Det här var helt enkelt en bok som jag inte ville lägga ifrån mig och jag är så glad över att jag även skaffade del två! Rekommenderas varmt!

Den lilla blomsterhandeln vid havet

The little flower shop by the sea
Originaltitel: The little flower shop by the sea
Sidor: 420
Format: Inbunden, Lånebok
ISBN: 9789187879951
Goodreadsbetyg: 3.58
Poppy Carmichael hade aldrig kunnat tro att hon skulle bli florist. Men när hon ärver sin mormors blomsterhandel på den vackra cornwallska kusten har hon inget annat val än att återvända till den pittoreska kuststaden St Felix där hon tillbringade en stor del av sin barndom. Poppy är fast besluten att göra sitt yttersta för sin älskade mormors skull, men att komma tillbaka till St Felix väcker många svåra minnen till liv. När hon lär känna den lokala blomsterodlaren Jake, en ung änkling med två tonårsbarn, vill hon först bara fly därifrån. Men med hjälp av fler nyfunna vänner och med kärleken blomstrande börjar Poppy sakta men säkert upptäcka vad som är så speciellt med den lilla blomsterhandeln vid havet.

Semesterns bokcirkelbok blev den här söta lilla historien om ännu en tjej som ärver en liten stuga eller butik i en pittoresk småstad någonstans i England. Jag gillar ärligt talat den sortens berättelser, där man får läsa om många intressanta karaktärer som på relativt kort tid blir vänner (eller fiender) och tar reda på ortens eller sin familjs hemligheter tillsammans. Tyvärr så kändes det som att många viktiga händelser i boken bara snabbspolas förbi genom ett “en vecka senare” eller liknande. Och i den här typen av böcker så bör man lägga ner extra mycket tid på att förklara vad som hänt med karaktärerna innan historien började, men det tycker jag inte McNamara var så bra på. För så fort någons bakgrundshistoria avslöjas så känns det ämnet överspelat och nämns inte något mer under resten av boken. För mig så var Dwn lilla blomsterhandeln… en ganska medelmåttig bok som inte var lika magisk som jag hade hoppats på. Men jag gillar det flummiga blomsterspråket och det är trots allt en mysig bok att fördriva tiden med mellan magstarka thrillers och tunga familjedraman.

Löften, kyssar och varm choklad

Löften, kyssar och varm choklad
Originaltitel: Löften, kyssar och varm choklad
ISBN: 9789187879883
Goodreadsbetyg: 3.47
Hillevi ställer alltid upp, till och med när det gäller att delta på en expojkväns inflyttningsfest. Fast besluten om att inte låta Tim få veta att han krossade hennes hjärta en gång i tiden, bokar hon en veckas semester i fjällen där festen äger rum. Simon återvänder hem för att fira jul och hjälpa till med familjeföretaget Fröjdåsens stugby. Efter ett stort svek för några år sedan bröt Simon med sin barndomsvän Tim och har inte träffat honom sedan dess. När Hillevi behöver en dejt till festen ställer Simon upp, men det som började som en enkel överenskommelse övergår snart i pirriga känslor och het attraktion. Snart står både Simon och Hillevi inför ett val: Ska de klamra sig fast vid det förflutna eller våga möta en framtid tillsammans? Löften, kyssar och varm choklad är en romantisk roman om svek, oväntad attraktion och livets tvära kast. Det är den fristående uppföljaren till läsarfavoriten Två hjärtans karameller.

Jag tyckte om den första delen i den fristående serien om Systrarna Ljung och den här var snäppet vassare med en klassisk romance-historia där två personer låtsats vara tillsammans för att sedan bli förälskade. Jag gillar karaktärerna och deras bakgrundshistoria. Det är mysig och stämningsfull läsning som gör mig riktigt sugen på varm choklad och små söta fjällstugor. Fröjdåsens var även ett väldigt fint namn om ni frågar mig.

Rött, vitt och kungligt blått

Red, White & Royal Blue
Originaltitel: Red, White & Royal Blue
Sidor: 479
ISBN: 9789187879708
Goodreadsbetyg: 4.24
Alex Claremont-Diaz är son till USA:s första kvinnliga president. Tillsammans med sin syster och deras bästa kompis utgör de Vita huset-trion, en social influencer-makt att räkna med, och som Vita huset inte är sena att utnyttja. Problemet är bara att Alex har en ärkefiende, prins Henry av Wales. När ett bråk mellan dem hamnar på hela världens löpsedlar måste de ofrivilligt låtsas vara vänner tills stormen har blåst över. Men ju mer Alex lär känna prins Henry, desto mer ser han vad som döljer sig under hans drömprinsyta. Snart är de vänner på riktigt, men vänskapen djupnar till något mer. Något som kan hota Alex mammas planer på att bli omvald som president.

Äntligen så kommer det lite mer romance utan ett heteropar i fokus! Det är en underbart välskriven bok som jag inte kunde lägga ner förrän den var slut! Jag hade älskat den här boken om det inte vore för att jag avskyr amerikansk politik och presidentval, det är så tråkigt att läsa om jämfört med bitarna om den engelska kungafamiljen i boken. Själva rivaliteten och relationen mellan Alex och Henry är underbar och bara den är värd att läsa boken för. Jag gillade även alla bikaraktärer som stundtals var riktigt roliga och även fast det i boken som vanligt tar längre tid än det hade behövt för alla att få “leva lyckliga i alla sina dagar”  – och fast den innehåller en hel del stel politik – så tycker jag att det här är en av de bättre böckerna från i år. Rekommenderas varmt!

Två hjärtans karameller

Två hjärtans karameller
Originaltitel: Två hjärtans karameller
Sidor: 237
Format: Inbunden, Lånebok
ISBN: 9789187879623
Goodreadsbetyg: 3.33
När Ellinors far dör upptäcker hon och systrarna att han har investerat i ett företag som ligger på randen till konkurs. Motvilligt åker Ellinor till den lilla orten Kullaby där den olönsamma firman Karlssons Konfektyr ligger. Micke trivs med tystnaden och lugnet i sitt ensliga hus i skogen. Där lagar han sin fudge och snickrar sina fågelholkar. Han står inför årets mest hektiska period, med långa arbetsdagar och slitsamma julmarknader och har inga planer på förändring. När Ellinor sveper in i hans liv är attraktionen mellan dem omedelbar. Men Ellinors krav är skoningslösa: öka lönsamheten eller lägg ner. Och plötsligt är det inte bara Mickes företag som står på spel utan även hans hjärta. Två hjärtans karameller är en mysig och romantisk julroman om stolthet, familjeband och förföriskt god fudge.

Det här var verkligen en söt liten karamell till feelgood! Precis vad jag behövde läsa nu på vintern då det varit mest regn och rusk och på tok för lite snö, perfekt läsväder det vill säga. Själva historien är sådär mysig och varm med flera karaktärer som jag tar till mig direkt. Jag står direkt på Ellinors sida när hon vill ordna upp företaget, fixa med ny design, hemsida och allt därtill. Envisa män är vanligt i feelgood, men jag gillar även Micke.

De bästa bitarna är när det handlar om fudge och godsaker, men även kemin mellan de två huvudpersonerna är en fröjd att läsa om. Det är sött och gott att läsa!