The queen of wishful thinking
Originaltitel: The queen of wishful thinking
Sidor: 500
ISBN: 9789177959052
När Lewis Harley får en hjärtattack precis efter att ha fyllt fyrtio är det en riktig varningssignal. Det är dags att lämna den stressiga tillvaron i storstaden och göra det han alltid har drömt om. Tillsammans med sin fru Charlotte öppnar han en antikaffär. När Bonnie Brookland en dag kliver in I butiken känner hon sig som hemma. Hon har vuxit upp med en pappa som var antikhandlare, nu arbetar hon för mannen som köpte hennes pappas butik, något hon inte alls trivs med. Och så när Bonnie och Lewis börjar jobba tillsammans märker de snart att de dras till varandra. Bonnie är fast i ett kärlekslöst äktenskap, och Lewis och Charlotte har fler problem i sin relation än vad de vill erkänna. Dessutom har båda hemligheter i sitt förflutna som snart inte går att dölja. Kan de få den lycka de båda förtjänar?

Det här var en riktig berg- och dalbana till bok! Det är många toppar och dalar med känslor av hopplöshet, kärlek, sorg, vänskap och ett enormt persongalleri som jag inte har några som helst problem med att komma ihåg. Det tack vare att många av karaktärerna inte benämns med namn utan smeknamn som anspelar på vad de gör eller hur de är som person. Det är i grund och botten en kärlekshistoria, en ganska utdragen sådan då kärleksparet i fråga båda är gifta med andra personer och varje gång Bonnies man eller Lewis fru nämndes i boken så hoppades jag på omedelbar skilsmässa. Det är inte ofta jag hoppas på att någon ska vara otrogen, men huvudpersonernas respektive var riktigt odrägliga figurer som inte förtjänade sina partners på långa vägar. En sak jag tyckte om var att var och vartannat kapitel hade små roliga notiser från tidningen The Daily Trumpet och även om de inte tillför mycket till handlingen så lättar de upp något när det känns extra tungt för Bonnie och Lewis. Något som jag tyvärr störde mig på under läsningen är att alla tjocka karaktärer beskrivs i negativa ordalag och att vara/bli tjock används som ett skällsord mer än en gång. Det synsättet passar inte riktigt in i en feelgood om ni frågar mig och jag hoppas att det inte är ett genomgående tema i Millys böcker, för om vi bortser från det så är det här en perfekt feelgood i övrigt. Den har allt man kan önska sig och jag sträckläste den i ett svep. Det här är den första boken jag läser av Milly Johnson, men jag blev sugen på att läsa fler. Så här i efterhand förstår jag att det här är en fristående del i en serie böcker som alla utspelar sig i samma område, Spring Hill Square, precis som en annan favorit “Kvarteret Kronan” av Lilly Emme och Sara H. Olsson.